Tak: wpakowali nas w butelkę ojcowie rewolucji! W butelkę wpakowali, propagandą zakorkowali i na zawsze durniami zrobili - Sergiusz Piasecki
Fotografia dokumentalna - Roman i Stanisław Wajnikonis
Scena jakby z wczesnych Panów Samochodzików Zbigniewa Nienackiego. Stacja kolejowa Ruciane-Nida, 1962 rok. Fotografia Stanisław Wajnikonis, więcej na FotoPolska
Stanisław Wajnikonis [1924- 2018] pasję fotografowania przejął od ojca, Romana Wajnikonisa [1888 - 1952] adwokata, który pozostawił po sobie mnóstwo zdjęć międzywojennej Polski. Tak ojciec jak i syn dużą część życia podróżowali po kraju i robili fotografie. Pan Stanisław Wajnikonis był inżynierem, postanowił zbudować samochód aby wygodniej i sprawniej podróżować po Polsce. I zaczął to robić w 1958 roku, mając do dyspozycji używanego wcześniej poniemieckiego Adlera ... Ojciec i syn zostawili bardzo bogatą, fascynującą dokumentację fotograficzną swoich czasów.
Ciężarówki PKS Zubr A80 | Tadeusz Nalepa - Zawsze wierny mi
Krakowska kolej cyrkumwalacyjna (obwodowa)
W drugiej połowie XIX wieku w Krakowie spotykały się trzy linie kolejowe, trzech różnych właścicieli:
W dniu 1 stycznia 1892 roku, Kolej galicyjska im. Karola Ludwika, a w dniu 31 października 1906 roku, C.K. Uprzywilejowana Kolej Północna Cesarza Ferdynanda zostały znacjonalizowane. Od tego czasu kolejami na terenie Krakowa oraz całej monarchii zarządzają założone w 1884 roku Cesarsko-Królewskie Koleje Państwowe [kkStB], od roku 1915 Cesarsko-Królewskie Austriackie Koleje Państwowe [kaiserlich-königliche österreichische Staatsbahnen].
Fragment mapy C.K. Austro-Węgry oraz Bośnia i Hercegowina - siec kolejowa, 1916 rok, 1: 1 750 000
Koleje żelazne jako najnowocześniejszy i najbardziej wydajny środek transportu ówczesnego świata realizował dwa cele. Pierwszym celem była aktywizacja i rozwój gospodarczy terenów, przez które prowadzono szlaki kolejowe oraz niemniej ważny, a może w przypadku Galicji ważniejszy - cel militarny. W Galicji graniczącej z Cesarstwem Rosyjskim, przyszłym ewentualnym wrogiem państw centralnych, władze austro-węgierskie zbudowały dwie potężne twierdze. Twierdzę Kraków i jedną z najpotężniejszych twierdz w Europie, Twierdzę Przemyśl. Zaopatrzenie twierdz oraz zapewnienie możliwości szybkiego transportu wojsk na zapleczu przyszłego frontu wymusiły budowę wielu szlaków kolejowych. Powstały koleje transwersalne, główna oraz dodatkowa poprowadzona na skraju Karpat oraz szereg transkarpackich połączeń południkowych w tym o niezwykłym znaczeniu strategicznym, Pierwszą Węgiersko-Galicyjską Kolej Żelazną łączących Galicję z głównymi ośrodkami przemysłowymi i wojskowymi Austrii oraz Węgier. W krakowskiej twierdzy przebieg szlaków i bocznic kolejowych był całkowicie podporządkowany potrzebom twierdzy.
Festungs-Umgebungsplan von Krakau 1:10 000 Wydawca K.u.k. Militärgeographisches Institut in Wien, 1900. Ze zbiorów The Library of Congress, Washington, DC, USA
Potrzebna jest pilna pomoc dla CARITAS Diecezji Grodzieńskiej
Organizujesz wydarzenie? Wyślij nam zapowiedź, my zamieścimy je w naszym kalendarium