Fotografia Letheko (CC BY-NC-ND 4.0) 

C. k. Galicyjska Kolej Transwersalna (niem. K.u k. Galizische Transversalbahn) – państwowa linia kolejowa, otwarta w 1884 w Galicji w Austro-Węgrzech. Linia przebiega równoleżnikowo z zachodu na wschód przez górskie obszary Karpat, równolegle do oddanej w roku 1851 drogi 28. Jej łączna długość wynosiła około 800 km. Linia kolejowa przecięła doliny najważniejszych rzek karpackich, stąd jej nazwa, od łacińskiego trans versalis - poprzeczna. XIX wiek - zbudowano 577 kilometry torów w dwa lata! Torów, nasypów, wiaduktów, mostów, budynków stacyjnych oraz pomocniczych! Gdzie jesteśmy obecnie ze swoją techniką?

Most kolejowy w Grybowie nad rzeką Białą.

Most kolejowy w Grybowie nad rzeką Białą.

Galicyjska Kolej Transwersalna

Inwestycja ta miała na celu połączenie już istniejących tras o przebiegu równoleżnikowym i stworzenie nieprzerwanego ciągu komunikacji kolejowej z zachodu na wschód terytorium. Jej budowa miała głównie cel militarny – wybudowanie linii alternatywnej wobec głównej Kraków – Lwów Kolei galicyjskiej im. Karola Ludwika na wypadek wojny z Rosją. Miała również przyczynić się do zaktywizowania słabo rozwiniętych obszarów górskich. Stacjami końcowymi były Czadca (SK) i Husiatyn (obecnie UA). Główne pośrednie dworce kolejowe znajdowały się w Żywcu, Suchej Beskidzkiej, Nowym Sączu, Jaśle, Krośnie, Sanoku, Zagórzu, Chyrowie, Samborze, Drohobyczu, Stryju i Stanisławowie.

Projekt linii kolejowej Berlin–Bagdad (niem. Baghdadbahn) skłócił imperia, w efekcie w jakiejś mierze przyczynił się do wybuchu I wojny światowej. Mocarstwo morskie Wielka Brytania nie mogła dopuścić do jego realizacji, tak jak współczesne imperium morskie - Stany Zjednoczone zrobiły wszystko aby storpedować chińską idee nowego Jedwabnego Szlaku (jeden pas i jedna droga).

Szlak kolejowy miał mieć długość 3200 kilometrów i być szczytowym osiągnięciem niemieckich inżynierów. Linii kolejowej łączącej Berlin z Bagdadem ówcześnie nie ukończono. Powstały jedynie odcinki między Al-Kut i Tikritem oraz część doprowadzona do tureckiego miasta Diyarbak. 

Kolejowe połączenie z Bagdadem powstało dopiero pod koniec lat trzydziestych, pierwszy pociąg ze Stambułu do Bagdadu pojechał w roku 1940.

 W przygotowaniu