"Tak: wpakowali nas w butelkę ojcowie rewolucji! W butelkę wpakowali, propagandą zakorkowali i na zawsze durniami zrobili" - Sergiusz Piasecki
Historia polskiej motoryzacji
Transport wagonu pocztowego z fabryki Lilpop, Rau et Comp. na Solcu w Warszawie na kolej Warszawsko-Petersburską, domena publiczna.
HCP 302D, seria SP47 – lokomotywa spalinowa wyprodukowana dla PKP w 2 egzemplarzach w latach 1975–1977 przez zakłady H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych z Poznania.
Lokomotywa SP47-001 w skansenie w Kościerzynie. Autor wolinlbn Licencja CC BY-SA 3.0 Źródło Wikipedia.pl
Czytaj także:
Linia piaskowa P-102 Rozkówka - Chechło
Kolej piaskowa – kolej użytku niepublicznego, której głównym zadaniem jest transport materiałów podsadzkowych do zabezpieczania wyrobisk kopalnianych. Koleje piaskowe powstały w latach 50. XX wieku poprzez rozbudowę znacjonalizowanych po II wojnie światowej niezależnych od państwa kolei przemysłowych na Górnym Śląsku. W okresie PRL-u linie kolei piaskowej nie zostały włączone do struktur PKP, ale znalazły się pod zarządem Przedsiębiorstwa Materiałów Podsadzkowych Przemysłu Węglowego. W 1990 roku dokonano restrukturyzacji PMPPW i podziału na kilka spółek, a następnie ich prywatyzacji. Obecnie sieć kolei piaskowych należy do kilku przedsiębiorstw, w przeważającej części prywatnych, które posiadają licencje na udostępnianie infrastruktury kolejowej dla realizacji przewozów kolejowych.
P102 d Szamotownia - Szyb Alfons KWK Jowisz
OpenStreetMap® to projekt Open Data, rozpowszechniany na licencji Open Data Commons Open Database License (ODbL) przez OpenStreetMap Foundation (OSMF). | Kliknięcie w obraz otwiera pełną mapę. Możesz swobodnie kopiować, rozpowszechniać, przekazywać innym i dostosowywać nasze dane, pod warunkiem podania OpenStreetMap i jego autorów jako źródła. Jeśli zmienisz, przekształcisz lub wykorzystasz nasze dane, wynik swojej pracy możesz rozpowszechniać tylko na podstawie tej samej licencji. Pełny tekst licencji dokładnie opisuje twoje prawa i obowiązki.
Szczegółowy przebieg:
Czytaj także:
Pociąg piaskowy na stacji Szczakowa Północ. Praca własna Petr Štefek. Licencja CC BY-SA 3.0 cz Źródło
Stacja kolejowa Nowy Łupków oraz Nowy Łupków Wąskotorowy
Łupków, od roku 2011 Nowy Łupków, osada w województwie podkarpackim, w powiecie sanockim, w gminie Komańcza. W miejscowości znajduje się przystanek kolejowy na linii kolejowej Medzilaborce – Nowy Zagórz, która została oddana do użytku 12 grudnia 1872 roku oraz końcowy dworzec nieczynnego obecnie odcinka Bieszczadzkiej Kolejki Leśnej, który łączył Nowy Łupków z Cisną i Smolnikiem. Po ukończeniu w 1874 roku budowy tunelu powstała linia kolejowa łącząca Budapeszt z Przemyślem [strategicznie ważna twierdza] i dalej ze Lwowem, stolicą Galicji. Pierwsza Węgiersko-Galicyjska Kolej Żelazna, dwutorowa linia kolejowa o olbrzymim w ówczesnych czasach znaczeniu strategicznym. Stacja w Łupkowie jest najdalej wysuniętą stacją na południe Polski, posiada 5 torów. Obecnie przez stację w Nowym Łupkowie jeżdżą jedynie w wakacje pociągi osobowe. W odległości 1334 metrów od stacji w Łupkowie znajduje się początek tunelu kolejowego przeprowadzony pod Przełęczą Łupkowską [640 m n.p.m.] o długości 416 metrów z czego 234 metry na terenie Słowacji. Stacja Łupków znajduje się na wysokości 600 m n.p.m. W dniu 19 września 1880 roku do stacji dotarł pociągiem dworskim podróżujący po Galicji cesarz Austrii Franciszek Józef I, gdzie został uroczyście pożegnany, opuszczając Galicję. Pierwsza Węgiersko-Galicyjska Kolej Żelazna odegrała znaczną strategiczną rolę dla zaopatrzenia Twierdzy Przemyśl podczas w I wojnie światowej.
Po 1918 roku z powodu powstania granicy w Karpatach pomiędzy niepodległymi państwami: Czechosłowacją i Rzecząpospolitą Polską jej rola zdecydowanie osłabła. Realizując ustalenia Traktatu w Trianon zakazującego posiadania Węgrom kolei dwutorowych, rozebrano drugi tor na linii Mihályi – Łupków. Z powodu utraty międzynarodowego znaczenia kolei oraz napiętych stosunków Polski z Czechosłowacją drugi tor usunięto również po polskiej stronie. Pierwszorzędna strategiczna linia kolejowa Imperium Habsburgów została zdegradowana do prowincjonalnej linii drugiej klasy, a obecnie do sporadycznego weekendowego użytkowania.
Obecnie na terenie stacji kolejowej Nowy Łupków Wąskotorowy, staraniem ludzi dobrej woli oraz Fundacji Galicyjskich Dróg Żelaznych, powstaje skansen kolejowy .... cdn.
O ile nie jest to stwierdzone inaczej, wszystkie materiały na stronie są dostępne na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0) Pewne prawa są zastrzeżone na rzecz autorów i właścicieli. Zapraszamy do współpracy
Odwiedziło nas .. 2550031
Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i zapamietują preferencje i ustawienia użytkownika. Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.