Lwów Główny - stary budynek dworca Kolei galicyjskiej im. Karola Ludwika, 1894 rok
Dworzec kolejowy w Brześciu, 1929 rok
Brześć Litewski, 1920 rok

HCP 302D, seria SP47 – lokomotywa spalinowa wyprodukowana dla PKP w 2 egzemplarzach w latach 1975–1977 przez zakłady H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych z Poznania.

SU46 TV

Lokomotywa spalinowa serii SP47

Lokomotywa SP47-001 w skansenie w Kościerzynie. Autor wolinlbn Licencja CC BY-SA 3.0 Źródło Wikipedia.pl


Czytaj także:

Stacja kolejowa Nowy Łupków oraz Nowy Łupków Wąskotorowy

Łupków, od roku 2011 Nowy Łupków, osada w województwie podkarpackim, w powiecie sanockim, w gminie Komańcza. W miejscowości znajduje się przystanek kolejowy na linii kolejowej Medzilaborce – Nowy Zagórz, która została oddana do użytku 12 grudnia 1872 roku oraz końcowy dworzec nieczynnego obecnie odcinka Bieszczadzkiej Kolejki Leśnej, który łączył Nowy Łupków z Cisną i Smolnikiem. Po ukończeniu w 1874 roku budowy tunelu powstała linia kolejowa łącząca Budapeszt z Przemyślem [strategicznie ważna twierdza] i dalej ze Lwowem, stolicą Galicji. Pierwsza Węgiersko-Galicyjska Kolej Żelazna, dwutorowa linia kolejowa o olbrzymim w ówczesnych czasach znaczeniu strategicznym. Stacja w Łupkowie jest najdalej wysuniętą stacją na południe Polski, posiada 5 torów. Obecnie przez stację w Nowym Łupkowie jeżdżą jedynie w wakacje pociągi osobowe. W odległości 1334 metrów od stacji w Łupkowie znajduje się początek tunelu kolejowego przeprowadzony pod Przełęczą Łupkowską [640 m n.p.m.] o długości 416 metrów z czego 234 metry na terenie Słowacji. Stacja Łupków znajduje się na wysokości 600 m n.p.m. W dniu 19 września 1880 roku do stacji dotarł pociągiem dworskim podróżujący po Galicji cesarz Austrii Franciszek Józef I, gdzie został uroczyście pożegnany, opuszczając Galicję. Pierwsza Węgiersko-Galicyjska Kolej Żelazna odegrała znaczną strategiczną rolę dla zaopatrzenia Twierdzy Przemyśl podczas w I wojnie światowej. 

Po 1918 roku z powodu powstania granicy w Karpatach pomiędzy niepodległymi państwami: Czechosłowacją i Rzecząpospolitą Polską jej rola zdecydowanie osłabła. Realizując ustalenia Traktatu w Trianon zakazującego posiadania Węgrom kolei dwutorowych, rozebrano drugi tor na linii Mihályi – Łupków. Z powodu utraty międzynarodowego znaczenia kolei oraz napiętych stosunków Polski z Czechosłowacją drugi tor usunięto również po polskiej stronie. Pierwszorzędna strategiczna linia kolejowa Imperium Habsburgów została zdegradowana do prowincjonalnej linii drugiej klasy, a obecnie do sporadycznego weekendowego użytkowania.

Obecnie na terenie stacji kolejowej Nowy Łupków Wąskotorowy, staraniem ludzi dobrej woli oraz Fundacji Galicyjskich Dróg Żelaznych, powstaje skansen kolejowy ....  cdn.

Na stacji w Nowym Łupkowie stoją trzy wagony: salonka i dwa sypialne, polskiego pociągu rządowego z czasów PRL-u. Pociąg specjalny był przeznaczony do przewożenia najważniejszych osób w państwie oraz zagranicznych gości rangi państwowej. Pociąg rządowy złożony był z sześciu wagonów i lokomotywy, którym podróżowali m.in. Edward Gierek, Wojciech Jaruzelski, Aleksander Kwaśniewski i inni.Służył władzom PRL-u i III RP od 1974 roku aż do początku XXI wieku. W czasach PRL pociągiem tym pierwszy sekretarz PZPR jeździł po Polsce oraz odbywał podróże zagraniczne do przywódców innych między innymi do Moskwy, Ułan Bator, ... Wagony osobowe zostały wyprodukowane przez Zakłady Hipolita Cegielskiego w Poznaniu, we wrocławskim Pafawag-u i wschodnioniemieckie Waggonbau Görlitz. Na liniach kolejowych standardowych pociąg był ciągnięty przez lokomotywę spalinową PKP typu SU46. Skład został wycofany z użycia w 2003 roku.

Lokomotywa SU46

Lokomotywa SU46 stosowana do ciągnięcia pociągu specjalnego. Źródło zdjęcia Licencja CC BY-SA 3.0

Wagony pociągu specjalnego z czasów PRL-u stojące na stacji w Nowym Łupkowie - Nowy Łupków Wąskotorowy

Wagony pociągu specjalnego z czasów PRL-u stojące na stacji kolejowej w Nowym Łupkowie.

Pociąg specjalny w okresie swojej świetności, gotowy w każdej chwili do wyjazdu, stacjonował na bocznicy rządowej Warszawa Szczęśliwce, był ochraniany przez żołnierzy z 1 Warszawska Brygada Zmotoryzowana im. Czwartaków AL – jednostki wchodzącej w skład Nadwiślańskich Jednostek Wojskowych.

Współcześnie dawna Pierwsza Węgiersko-Galicyjska Kolej Żelazna znajduje się na terenie czterech państw: Polska, Słowacja, Ukraina (tor szeroki 1 520 mm oraz normalny 1 435 mm) oraz Węgry, tworząc połączenia lokalne w tych krajach. Linia nie funkcjonuje całość, choć czynione są próby jej restytucji, tym razem jako atrakcji turystycznej. Wysiłki te są szczególnie widoczne ze strony polskiej oraz węgierskiej.

Osada Łupków powstała w 1872 roku w okolicy i na potrzeby stacji kolejowej. Była to osada kolejarska oraz pracowników leśnych. W latach 1890–1898 zbudowano linię kolei wąskotorowej, która prowadziła z nowo utworzonej stacji Nowy Łupków Wąskotorowy do Cisnej. Na stacji Nowy Łupków przeładowywano towary, głównie drewno, na kolej normalnotorową. W okresie międzywojennym wieś Łupków należała do powiatu leskiego należącego do w województwa lwowskiego. Stacjonowała w niej placówka Straży Granicznej I linii „Łupków". W latach 1945–1946 nacjonaliści ukraińscy z OUN-UPA zamordowali tutaj 6 Polaków, paląc wiele gospodarstw. W dniu 20 marca 1945 miejscową strażnicę WOP zaatakowali ukraińscy nacjonaliści. Jej załoga po kilkugodzinnej walce przebiła się na terytorium Czechosłowacji, skąd przedostał się do Leska. Po II wojnie światowej utworzono w Łupkowie Państwowe Gospodarstwo Rolne. Od roku 1968 znajduje się tutaj zakład karny, w którym podczas stanu wojennego przetrzymywano internowanych działaczy „Solidarności”. W 1994 roku Bieszczadzka Kolej Wąskotorowa zaprzestała funkcjonowania, po obecnym wznowieniu ruchu turystycznego nie dojeżdża niestety do Nowego Łupkowa Wąskotorowego.



"Pożegnanie w Łupkowie" - akwarela Wojciecha Kossaka ze zbioru „Podróż inspekcyjna cesarza Franciszka Józefa I po Galicji we wrześniu 1880 roku”

"Pożegnanie w Łupkowie" - akwarela Wojciecha Kossaka ze zbioru „Podróż inspekcyjna cesarza Franciszka Józefa I po Galicji we wrześniu 1880 roku” Domena publiczna

Poniżej, piórem Aleksandra Nowoleckiego w „Pamiątce z podróży..."   fragment opisu pociągu specjalnego, którym Franciszek Józef I przemierzał w 1880 roku Galicję.

„Pociąg dworski złożony był z dwóch lokomotyw i kilkudziesięciu wagonów. Obie lokomotywy były pysznie przystrojone. Najjaśniejszy Pan odbył podróż w wagonie cesarskim (...). Pociąg dworski poprzedzał w odległości jednej stacji pociąg rekonesansowy. Wszystkie mosty na Wiśle, Dunajcu, Sanie itp. były odpowiednio udekorowane. (...) Wspomniany wyżej pociąg dworski wzięty od kolei północnej cesarza Ferdynanda, był tak urządzony, że pod względem okazałości i doskonałości żadne inne w tym guście dorównać mu nie mogą. Na czele wspomnianego pociągu znajduje się jako wóz bezpieczeństwa osobno w tym celu zbudowany wagon służbowy, który oprócz przedziałów dla prowadzących pociąg urzędników, mieści także mały warsztacik z wszelkimi narządami i przyborami, jakie mogą być potrzebne w razie popsucia się czego w drodze. (...) Sam wagon cesarski zbudowany jest na trzech osiach (...). Na zewnątrz pomalowany jest na zielono z obwódkami złotemi i emblematami Naj. Państwa." Jeśli idzie o cesarski salon to - jak zaświadczał ówczesny autor - składał się on z otomanki, sypialnego fotelu, trzech krzeseł i biórka. „Dalej znajduje się w tym salonie stoliczek zamykany pod ścianą, stoliczek owalny i stołek polowy (...) Ścianki są obite ciężkim adamaszkiem jedwabnym, a nieobite pola drzewne okryte są bogatą rzeźbą. Podłoga zasłana kobiercami perskimi. Podwójne okna zwierciadlane przysłonięte są żaluzjami. Zarówno salon jaki i inne przedziały pociągu dworskiego oświetlone są gazem. Z salonu cesarskiego prowadzą drzwi do urządzonego wygodnie przedziału adiutantów, oraz do przedziału toalety. (...) Wszystkie przedziały ogrzewane są ciepłą wodą." Pociąg prowadził nadworny maszynista Najjaśniejszego Pana - Jakub Haas.

Cesarz Franciszek Józef I w podróży

Zdjęcie ze strony Majestic Imperator Train de Luxe


Czytaj także:


Tunel pod Przełęczą Łupkowską - Nowy Łupków Wąskotorowy

Tunel pod Przełęczą Łupkowską, drużyna kosiarzy, 1915 rok.

Tunel nazywany był Bramą Węgierską, a przez mieszkańców krain naddunajskich Wrotami Ruskimi. Przełęcz Łupkowska była ważnym obiektem strategicznym i nie ominęły jej działania militarne obydwu wojen. Szczególnie podczas pierwszej wojny w rejonie Łupkowa toczyły się ciężkie walki. Pobojowisko po jednej z bitew niezwykle obrazowo opisał Jaroslav Hašek. Sam tunel też był kilkakrotnie niszczony i odbudowywany. W 1915 roku uszkodziły go wycofujące się wojska austro-węgierskie. Podczas drugiej wojny światowej tunel był niszczony dwukrotnie: we wrześniu 1939 roku przez wojsko polskie i w 1944 roku przez armię niemiecką. W sierpniu 1945 roku Rosjanie przystąpili do rozminowania, odgruzowania i odbudowy tunelu.

Południkowe odgałęzienia Galicyjskiej Kolei Transwersalnej. Linia oznaczona nr 3 to współczesna linia kolejowa 107 a historycznie to Pierwsza Węgiersko-Galicyjskiej Kolej Żelazna na trasie Nowy Zagórz - Sátoraljaújhely w ciągu szlaku Lwów - Przemyśl - Budapeszt.

Południkowe odgałęzienia Galicyjskiej Kolei Transwersalnej - Nowy Łupków Wąskotorowy

Nowy Łupków Wąskotorowy

Przebieg Pierwszej Węgiersko-Galicyjskiej Kolei Żelaznej.

Przebieg Pierwszej Węgiersko-Galicyjskiej Kolei Żelaznej. Fragment mapy: k.k. General-Inspection der öster. Eisenbahnen, 1895, 1:1 000 000 ze zbiorów Stanford Libraries - Stanford University |  Źródło mapy | Domena publiczna


Warto zobaczyć:

 

Orzeł z kabiny lokomotywy OKz32 [Skansen Taboru Kolejowego w Chabówce]

Sieć PKP 1952/53

Sieć PKP 1952/53

II Rzeczpospolita

Mapa drogowa II Rzeczpospolita

C.K. Austro-Węgry

Niemcy 1899

Niemcy 1899

Ziemie polskie 1915

Wciąż pod parą ...

Wciąż po parą ... Polskie parowozy

 

Stara technika kolejowa - letheko.pl

Fotografia Letheko (CC BY-NC-ND 4.0) 

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i zapamietują preferencje i ustawienia użytkownika. Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.