Kolej piaskowa z Zabrza do Bytomia.
Kolej piaskowa – kolej użytku niepublicznego, której głównym zadaniem jest transport materiałów podsadzkowych do zabezpieczania wyrobisk kopalnianych. Koleje piaskowe powstały w latach 50. XX wieku poprzez rozbudowę znacjonalizowanych po II wojnie światowej niezależnych od państwa kolei przemysłowych na Górnym Śląsku. W okresie PRL-u linie kolei piaskowej nie zostały włączone do struktur PKP, ale znalazły się pod zarządem Przedsiębiorstwa Materiałów Podsadzkowych Przemysłu Węglowego. W 1990 roku dokonano restrukturyzacji PMPPW i podziału na kilka spółek, a następnie ich prywatyzacji. Obecnie sieć kolei piaskowych należy do kilku przedsiębiorstw, w przeważającej części prywatnych, które posiadają licencje na udostępnianie infrastruktury kolejowej dla realizacji przewozów kolejowych.
Kolej piaskowa Michał - Haldex Szombierki
Stacja Michał, utworzona po II wojnie światowej, była własnością Przedsiębiorstwa Materiałów Podsadzkowych Przemysłu Węglowego (PMP-PW), które funkcjonowało na Górnym Śląsku w latach 1951-1991. PMP-PW zajmowało się wydobyciem kruszywa i piasku podsadzkowego, przewozami kolejowymi w obszarze GOP oraz zarządzaniem infrastrukturą kolei piaskowych. Elektryfikacja stacji nastąpiła dość późno. W 1986 r. zelektryfikowano szlak Biskupice-Michał, a w 1988 r. Czechowice-Michał oraz Michał-Szombierki. Deelektryfikację przeprowadzono w na przełomie lat 1999/2000.
W 2001 roku zamknięto tor na odcinku Czechowice-Michał (tzw. tor nr 1 - górny), a rok później rozebrano jego nawierzchnię.lejowymi w obszarze GOP oraz zarządzaniem infrastrukturą kolei piaskowych
Źródła;
Linia piaskowa P-102 Rozkówka - Chechło
Kolej piaskowa – kolej użytku niepublicznego, której głównym zadaniem jest transport materiałów podsadzkowych do zabezpieczania wyrobisk kopalnianych. Koleje piaskowe powstały w latach 50. XX wieku poprzez rozbudowę znacjonalizowanych po II wojnie światowej niezależnych od państwa kolei przemysłowych na Górnym Śląsku. W okresie PRL-u linie kolei piaskowej nie zostały włączone do struktur PKP, ale znalazły się pod zarządem Przedsiębiorstwa Materiałów Podsadzkowych Przemysłu Węglowego. W 1990 roku dokonano restrukturyzacji PMPPW i podziału na kilka spółek, a następnie ich prywatyzacji. Obecnie sieć kolei piaskowych należy do kilku przedsiębiorstw, w przeważającej części prywatnych, które posiadają licencje na udostępnianie infrastruktury kolejowej dla realizacji przewozów kolejowych.
P102 d Szamotownia - Szyb Alfons KWK Jowisz
OpenStreetMap® to projekt Open Data, rozpowszechniany na licencji Open Data Commons Open Database License (ODbL) przez OpenStreetMap Foundation (OSMF). | Kliknięcie w obraz otwiera pełną mapę. Możesz swobodnie kopiować, rozpowszechniać, przekazywać innym i dostosowywać nasze dane, pod warunkiem podania OpenStreetMap i jego autorów jako źródła. Jeśli zmienisz, przekształcisz lub wykorzystasz nasze dane, wynik swojej pracy możesz rozpowszechniać tylko na podstawie tej samej licencji. Pełny tekst licencji dokładnie opisuje twoje prawa i obowiązki.
Szczegółowy przebieg:
Czytaj także:

Pociąg piaskowy na stacji Szczakowa Północ. Praca własna Petr Štefek. Licencja CC BY-SA 3.0 cz Źródło
HCP 302D, seria SP47 – lokomotywa spalinowa wyprodukowana dla PKP w 2 egzemplarzach w latach 1975–1977 przez zakłady H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych z Poznania.

Lokomotywa SP47-001 w skansenie w Kościerzynie. Autor wolinlbn Licencja CC BY-SA 3.0 Źródło Wikipedia.pl
Czytaj także:
![Orzeł z kabiny lokomotywy OKz32 [Skansen Taboru Kolejowego w Chabówce] Orzeł z kabiny lokomotywy OKz32 [Skansen Taboru Kolejowego w Chabówce]](/images/KOLEJNICTWO/CHABOWKA/orzel_m.png)
