Historie zapomniane Letheko
ZPB + -
Lwów Główny - stary budynek dworca Kolei galicyjskiej im. Karola Ludwika, 1894 rok
Dworzec kolejowy w Brześciu, 1929 rok
Brześć Litewski, 1920 rok

HCP 302D, seria SP47 – lokomotywa spalinowa wyprodukowana dla PKP w 2 egzemplarzach w latach 1975–1977 przez zakłady H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych z Poznania.

SU46 TV

Lokomotywa spalinowa serii SP47

Lokomotywa SP47-001 w skansenie w Kościerzynie. Autor wolinlbn Licencja CC BY-SA 3.0 Źródło Wikipedia.pl


Czytaj także:

Linia piaskowa P-102 Rozkówka - Chechło

Kolej piaskowa – kolej użytku niepublicznego, której głównym zadaniem jest transport materiałów podsadzkowych do zabezpieczania wyrobisk kopalnianych. Koleje piaskowe powstały w latach 50. XX wieku poprzez rozbudowę znacjonalizowanych po II wojnie światowej niezależnych od państwa kolei przemysłowych na Górnym Śląsku. W okresie PRL-u linie kolei piaskowej nie zostały włączone do struktur PKP, ale znalazły się pod zarządem Przedsiębiorstwa Materiałów Podsadzkowych Przemysłu Węglowego. W 1990 roku dokonano restrukturyzacji PMPPW i podziału na kilka spółek, a następnie ich prywatyzacji. Obecnie sieć kolei piaskowych należy do kilku przedsiębiorstw, w przeważającej części prywatnych, które posiadają licencje na udostępnianie infrastruktury kolejowej dla realizacji przewozów kolejowych.

P102 d Szamotownia - Szyb Alfons KWK Jowisz

Blog odkrywcy

OpenStreetMap® to projekt Open Data, rozpowszechniany na licencji Open Data Commons Open Database License (ODbL) przez OpenStreetMap Foundation (OSMF). | Kliknięcie w obraz otwiera pełną mapę. Możesz swobodnie kopiować, rozpowszechniać, przekazywać innym i dostosowywać nasze dane, pod warunkiem podania OpenStreetMap i jego autorów jako źródła. Jeśli zmienisz, przekształcisz lub wykorzystasz nasze dane, wynik swojej pracy możesz rozpowszechniać tylko na podstawie tej samej licencji. Pełny tekst licencji dokładnie opisuje twoje prawa i obowiązki.

Szczegółowy przebieg:

Czytaj także:


Kolej piaskowa

Pociąg piaskowy na stacji Szczakowa Północ. Praca własna Petr Štefek. Licencja CC BY-SA 3.0 cz Źródło

Stacja kolejowa Nowy Łupków oraz Nowy Łupków Wąskotorowy

Łupków, od roku 2011 Nowy Łupków, osada w województwie podkarpackim, w powiecie sanockim, w gminie Komańcza. W miejscowości znajduje się przystanek kolejowy na linii kolejowej Medzilaborce – Nowy Zagórz, która została oddana do użytku 12 grudnia 1872 roku oraz końcowy dworzec nieczynnego obecnie odcinka Bieszczadzkiej Kolejki Leśnej, który łączył Nowy Łupków z Cisną i Smolnikiem. Po ukończeniu w 1874 roku budowy tunelu powstała linia kolejowa łącząca Budapeszt z Przemyślem [strategicznie ważna twierdza] i dalej ze Lwowem, stolicą Galicji. Pierwsza Węgiersko-Galicyjska Kolej Żelazna, dwutorowa linia kolejowa o olbrzymim w ówczesnych czasach znaczeniu strategicznym. Stacja w Łupkowie jest najdalej wysuniętą stacją na południe Polski, posiada 5 torów. Obecnie przez stację w Nowym Łupkowie jeżdżą jedynie w wakacje pociągi osobowe. W odległości 1334 metrów od stacji w Łupkowie znajduje się początek tunelu kolejowego przeprowadzony pod Przełęczą Łupkowską [640 m n.p.m.] o długości 416 metrów z czego 234 metry na terenie Słowacji. Stacja Łupków znajduje się na wysokości 600 m n.p.m. W dniu 19 września 1880 roku do stacji dotarł pociągiem dworskim podróżujący po Galicji cesarz Austrii Franciszek Józef I, gdzie został uroczyście pożegnany, opuszczając Galicję. Pierwsza Węgiersko-Galicyjska Kolej Żelazna odegrała znaczną strategiczną rolę dla zaopatrzenia Twierdzy Przemyśl podczas w I wojnie światowej. 

Po 1918 roku z powodu powstania granicy w Karpatach pomiędzy niepodległymi państwami: Czechosłowacją i Rzecząpospolitą Polską jej rola zdecydowanie osłabła. Realizując ustalenia Traktatu w Trianon zakazującego posiadania Węgrom kolei dwutorowych, rozebrano drugi tor na linii Mihályi – Łupków. Z powodu utraty międzynarodowego znaczenia kolei oraz napiętych stosunków Polski z Czechosłowacją drugi tor usunięto również po polskiej stronie. Pierwszorzędna strategiczna linia kolejowa Imperium Habsburgów została zdegradowana do prowincjonalnej linii drugiej klasy, a obecnie do sporadycznego weekendowego użytkowania.

Obecnie na terenie stacji kolejowej Nowy Łupków Wąskotorowy, staraniem ludzi dobrej woli oraz Fundacji Galicyjskich Dróg Żelaznych, powstaje skansen kolejowy ....  cdn.

 

Orzeł z kabiny lokomotywy OKz32 [Skansen Taboru Kolejowego w Chabówce]

Sieć PKP 1952/53

Sieć PKP 1952/53

II Rzeczpospolita

Mapa drogowa II Rzeczpospolita

C.K. Austro-Węgry

Niemcy 1899

Niemcy 1899

Ziemie polskie 1915

Wciąż pod parą ...

Wciąż po parą ... Polskie parowozy

 

Stara technika kolejowa - letheko.pl

Fotografia Letheko (CC BY-NC-ND 4.0) 

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i zapamietują preferencje i ustawienia użytkownika. Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.