Fotografia Letheko (CC BY-NC-ND 4.0) 

Pierwsza Fabryka Lokomotyw w Polsce „Fablok” Spółka Akcyjna (Obecnie Fablok-Martech) – polski zakład przemysłowy założony w 1919 roku w Chrzanowie, produkujący tabor kolejowy i maszyny. Łącznie fabryka wyprodukowała 10 500 parowozów i lokomotyw spalinowych.


Parowozy wyprodukowane w Fabloku:

Tr21 to pierwszy produkowany w Polsce parowóz. W latach 1922–1925 Fabryka Lokomotyw w Chrzanowie wyprodukowała 72 sztuki Projekt został opracowany przez zespół polskich inżynierów przy współpracy z Biurem Konstrukcyjnym Fabryki Lokomotyw StEG w Wiedniu (Maschinenfabrik der StEG) w 1921 roku.

Os24

Ty23

Ok22

141CFM dla Towarzystwa Kolei Francuskich w Maroku

Pt31 –  parowóz konstrukcji inż. Kazimierza Zembrzuskiego produkowany w latach 1932-1940. Osiągał prędkość maksymalną 110 km/godz. Zapas wody wynosił 32 m³, a węgla 10 ton. Pierwsze 3 parowozy pasażerskie Pt31 wyjechały z fabryki w 1932 roku. Do II wojny światowej wyprodukowano 98 parowozów, w czasie okupacji niemieckiej kolejne 12 sztuk. Prowadziły one cięższe pociągi pośpieszne o masie do 650 ton. Ostatni egzemplarz Pt31- 49 został wycofany z PKP 13 lutego 1980 roku. Rozwinięciem parowozu była powojenna konstrukcja Pt47.

EL100 na licencji zakładów Metropolitan Vickers

Lux-torpeda wagon motorowy

Pm36 – parowóz pośpieszny polskiej konstrukcji z 1937 roku, o układzie osi 2'C1', zbudowany w liczbie dwóch egzemplarzy. Pierwszy (PM36-1) wyposażony w otulinę aerodynamiczną, zaginiony podczas II wojny światowej. Drugi (Pm 36-2) odzyskany po wojnie z Austrii, prowadził składy osobowe, później był nieczynnym eksponatem Muzeum Kolejnictwa w Warszawie, po odbudowie stacjonuje w parowozowni Wolsztyn jako czynna lokomotywa.

 

Ty 42

Pierwsza Fabryka Lokomotyw w Polsce „Fablok” Spółka Akcyjna 

Załoga fabryki Fablok z prezydentem prof. Ignacym Mościckim, domena publiczna. Wizyta odbyła się w październiku 1927 roku z okazji wyprodukowania 200. parowozu.


X


Bibliografia:

Polski silnik wysokoprężny a8C22 [Lokomotywa SM-42]

Silnik wysokoprężny a8C22, z rodziny C22, był polską konstrukcją przeznaczoną do napędu manewrowych lokomotyw spalinowych SM42. Wersja prototypowego silnika nosiła oznaczenie 8C22. Odmian tego silnika o symbolu a8C22W w późniejszym okresie służyła do napędu lokomotywy SM31. Obie te lokomotywy manewrowe były produkowane przez zakłady Fablok w Chrzanowie.

Konstrukcja silnika powstała w Centralnym Biurze Konstrukcyjnym Silników Spalinowych (CBKSS) w Poznaniu. Silnik ten był opracowany przez zespół doświadczonych konstruktorów, wywodzących się z tradycji przedwojennych Państwowych Zakładów Inżynierii (PZInż.). Silnik został zaprojektowany i wdrożony do produkcji z powodu gwałtownego odchodzenia z końcem lat 50-tych XX od trakcji parowej co spowodowało wielkiego zapotrzebowania na lokomotywy spalinowe do obsługi szlaków niezelektryfikowanych oraz pracy manewrowej. W 1967 roku silnik został wdrożony do produkcji seryjnej w Zakładach Metalowych im. Hipolita Cegielskiego w Poznaniu.

Piotrkowska Kolej Wąskotorowa to już zlikwidowana wąskotorowa linia kolejowa, funkcjonująca w latach 1902–1991. Uruchomiona głównie w celu transportu wapna z Sulejowa do Piotrkowa Trybunalskiego a także przewozów pasażerskich. W latach 1991–2004 funkcjonowała jako kolej turystyczna z ruchem nieregularnym.

Kolej została ostatecznie zlikwidowana w 2008 roku. Rozstaw szyn wynosił 750 mm.

Piotrkowska Kolej Wąskotorowa

Fragment mapy operacyjnej Polski 1:300 000 /lata 1920 - 1939/ Źródło Biblioteka Polona. Domena publiczna

 

Więcej:

Piotrkowska Kolej Wąskotorowa

Piotrków Trybunalski, Nasze Miasto - Tak podróżowano w XX wieku

 
We use cookies

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i doświadczeń użytkownika (Tracking Cookies). Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.