Historie zapomniane Letheko
ZPB + -

„Starałem się tak żyć, abym w godzinie śmierci mógł się raczej cieszyć, niż lękać.”

Rotmistrz Witold Pilecki

13 maja 1901 roku urodził się Witold Pilecki – jeden z największych niedocenionych bohaterów II wojny światowej. Witold Pilecki, harcerz, rotmistrz kawalerii Wojska Polskiego, współzałożyciel Tajnej Armii Polskiej, żołnierz Armii Krajowej, więzień i organizator ruchu oporu w KL Auschwitz. Autor raportów o Holocauście, tzw. Raportów Pileckiego. Ofiara komunistycznego terroru, oskarżony i skazany przez władze komunistyczne Polski Ludowej na karę śmierci, stracony 25 maja 1948 roku.

Cześć Jego Pamięci !

Lwów Główny - stary budynek dworca Kolei galicyjskiej im. Karola Ludwika, 1894 rok
Dworzec kolejowy w Brześciu, 1929 rok
Brześć Litewski, 1920 rok

Kolej piaskowa z Zabrza do Bytomia.

Kolej piaskowa – kolej użytku niepublicznego, której głównym zadaniem jest transport materiałów podsadzkowych do zabezpieczania wyrobisk kopalnianych. Koleje piaskowe powstały w latach 50. XX wieku poprzez rozbudowę znacjonalizowanych po II wojnie światowej niezależnych od państwa kolei przemysłowych na Górnym Śląsku. W okresie PRL-u linie kolei piaskowej nie zostały włączone do struktur PKP, ale znalazły się pod zarządem Przedsiębiorstwa Materiałów Podsadzkowych Przemysłu Węglowego. W 1990 roku dokonano restrukturyzacji PMPPW i podziału na kilka spółek, a następnie ich prywatyzacji. Obecnie sieć kolei piaskowych należy do kilku przedsiębiorstw, w przeważającej części prywatnych, które posiadają licencje na udostępnianie infrastruktury kolejowej dla realizacji przewozów kolejowych.

 

Kolej piaskowa Michał - Haldex Szombierki

Stacja Michał, utworzona po II wojnie światowej, była własnością Przedsiębiorstwa Materiałów Podsadzkowych Przemysłu Węglowego (PMP-PW), które funkcjonowało na Górnym Śląsku w latach 1951-1991. PMP-PW zajmowało się wydobyciem kruszywa i piasku podsadzkowego, przewozami kolejowymi w obszarze GOP oraz zarządzaniem infrastrukturą kolei piaskowych. Elektryfikacja stacji nastąpiła dość późno. W 1986 r. zelektryfikowano szlak Biskupice-Michał, a w 1988 r. Czechowice-Michał oraz Michał-Szombierki. Deelektryfikację przeprowadzono w na przełomie lat 1999/2000.
W 2001 roku zamknięto tor na odcinku Czechowice-Michał (tzw. tor nr 1 - górny), a rok później rozebrano jego nawierzchnię.lejowymi w obszarze GOP oraz zarządzaniem infrastrukturą kolei piaskowych

Pełny ekran

 

Źródła;

 

Orzeł z kabiny lokomotywy OKz32 [Skansen Taboru Kolejowego w Chabówce]

Sieć PKP 1952/53

Sieć PKP 1952/53

II Rzeczpospolita

Mapa drogowa II Rzeczpospolita

C.K. Austro-Węgry

Niemcy 1899

Niemcy 1899

Ziemie polskie 1915

Wciąż pod parą ...

Wciąż po parą ... Polskie parowozy

 

Stara technika kolejowa - letheko.pl

Fotografia Letheko (CC BY-NC-ND 4.0) 

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i zapamietują preferencje i ustawienia użytkownika. Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.