Kolej piaskowa z Zabrza do Bytomia.
Kolej piaskowa – kolej użytku niepublicznego, której głównym zadaniem jest transport materiałów podsadzkowych do zabezpieczania wyrobisk kopalnianych. Koleje piaskowe powstały w latach 50. XX wieku poprzez rozbudowę znacjonalizowanych po II wojnie światowej niezależnych od państwa kolei przemysłowych na Górnym Śląsku. W okresie PRL-u linie kolei piaskowej nie zostały włączone do struktur PKP, ale znalazły się pod zarządem Przedsiębiorstwa Materiałów Podsadzkowych Przemysłu Węglowego. W 1990 roku dokonano restrukturyzacji PMPPW i podziału na kilka spółek, a następnie ich prywatyzacji. Obecnie sieć kolei piaskowych należy do kilku przedsiębiorstw, w przeważającej części prywatnych, które posiadają licencje na udostępnianie infrastruktury kolejowej dla realizacji przewozów kolejowych.
Kolej piaskowa Michał - Haldex Szombierki
Stacja Michał, utworzona po II wojnie światowej, była własnością Przedsiębiorstwa Materiałów Podsadzkowych Przemysłu Węglowego (PMP-PW), które funkcjonowało na Górnym Śląsku w latach 1951-1991. PMP-PW zajmowało się wydobyciem kruszywa i piasku podsadzkowego, przewozami kolejowymi w obszarze GOP oraz zarządzaniem infrastrukturą kolei piaskowych. Elektryfikacja stacji nastąpiła dość późno. W 1986 r. zelektryfikowano szlak Biskupice-Michał, a w 1988 r. Czechowice-Michał oraz Michał-Szombierki. Deelektryfikację przeprowadzono w na przełomie lat 1999/2000.
W 2001 roku zamknięto tor na odcinku Czechowice-Michał (tzw. tor nr 1 - górny), a rok później rozebrano jego nawierzchnię.lejowymi w obszarze GOP oraz zarządzaniem infrastrukturą kolei piaskowych
Źródła;