Standardy rozstawu szyn w torze kolejowym
Rozstaw szyn – najmniejsza odległość między liniami prostopadłymi do powierzchni tocznej, przecinającymi każdy profil główki szyny w zakresie od 0 do 14 mm poniżej powierzchni tocznej. W Polsce szerokość ta mierzona 14 mm poniżej górnej powierzchni szyny.
Geograficzny rozkład światowych standardów rozstawu szyn w torze kolejowym.
Made using the list on CIA Factbook railways and Seabhcan's railmap. Uses File:BlankMap-World-v8.png CC BY-SA 3.0
-Wybór najpopularniejszych rozstawów szyn, pełniejszy wykaz.
Rozstaw minimalny:
- 15 cali - 381 mm - 15″
Rozstaw wąski:
- 600 - 600 mm - 1 stopa 11 5⁄8 ″
- 2 stopy - 610 mm - 2 stopy
- 750 - 750 mm - 2 stopy 5 1⁄2 ″
- Standard Bośniacki - 760 mm - 2 stopy 5 15⁄16 ″
- Dwie stopy i 6 cali - 762 mm - 2 stopy 6 ″
- Szwedzkie 3 stopy - 891 mm - 2 stopy 11 3⁄32 ″
- 900 - 900 mm - 2 stopy 11 7⁄16 ″
- Trzy stopy - 914 mm - 3 stopy
- Metr - 1 000 mm - 3 stopy 3 3⁄8 ″
- Trzy stopy i 6 cali - 1,067 mm - 3 stopy 6 ″
Rozstaw standardowy:
- Standard - 1 435 mm - 4 stopy 8 1⁄2 ″ [wprowadzony w 1825 roku | George Stephenson]
Szeroki:
- Standard Drezdeński - 1 450 mm - 4 stopy 9 3⁄32 ″
- Standard Lipski - 1 458 mm - 4 stopy 9 13⁄32 ″
- Standard Toronto - 1 495 mm - 4 stopy 10 7⁄8 ″
- 1520 - 1 520 mm - 4 ft 11 7⁄8 ″ [wprowadzony w 1842 roku dla kolei moskiewsko-petersburskiej | George Washington Whistler]
- Pięć stóp [Standard Fiński i Stary Rosyjski] - 1 524 mm - 5 stóp
- Standard Pensylwania - 1 581 mm - 5 stóp 2 1⁄4 ″
- Standard Pensylwania II - 1 588 mm - 5 stóp 2 1⁄2 ″
- Pięć stop i trzy cale - 1 600 mm - 5 stóp 3 ″
- Standard Baltimore - 1 638 mm - 5 stóp 4 1⁄2 ″
- Standard Hiszpański - 1 668 mm - 5 stóp 5 21⁄32 ″
- Pięć stóp i sześć cali - 1 676 mm - 5 stóp 6 ″
- IK Brunet - 2 140 mm - 7 stóp 1⁄4 ″
Standardy rozstawu szyn według użytkowników:
1 000 mm - Argentyna (11 000 km), Brazylia (23 489 km), Boliwia, północne Chile, Hiszpania ( Feve, FGC, Euskotren, FGV, SFM), Szwajcaria (RhB, MOB, BOB, MGB), Malezja, Tajlandia, Bangladesz, Afryka Wschodnia. [Łącznie długość torów około 95 000 km]
1 067 mm - Afryka Południowa i Środkowa, Nigeria (najwięcej), Indonezja , Japonia , Tajwan , Filipiny , Nowa Zelandia , Queensland, Australia , Australia Zachodnia i Australia Południowa. [Łącznie długość torów około 112 000 km]
1 435 mm - Albania, Argentyna, Australia, Austria, Belgia, Bośnia i Hercegowina, Brazylia [194 km], Bułgaria, Kanada, Chiny, Chorwacja, Kuba, Republika Czeska, Dania, Dżibuti, DR Konga (odcinek Kamina-Lubumbashi, planowany), Etiopia, Francja, Niemcy, Wielka Brytania, Grecja, Węgry, Indie (używane tylko w szybkim tranzycie), Indonezja (Aceh i Sulawesi), Włochy, Izrael, Kenia (Mombasa – Nairobi Standard Gauge Railway), Liechtenstein, Litwa (Rail Baltica), Luksemburg, Macedonia, Meksyk, Czarnogóra, Holandia, Korea Północna, Norwegia, Panama, Peru,Filipiny, Polska, Rumunia, Serbia, Słowacja, Słowenia, Korea Południowa, Hiszpania (AVE, Alvia i FGC), Szwecja, Szwajcaria, Turcja, Stany Zjednoczone, Urugwaj, Wenezuela oraz niektóre linie prywatne w Japonii. Linie dużych prędkości na Tajwanie. System podmiejskich kolei Gautrain w Afryce Południowej. [Łącznie długość torów około 730 000 km] ~ 55 % światowych torów.
1 520 mm - Armenia, Azerbejdżan, Białoruś, Finlandia, Gruzja, Kazachstan, Kirgistan, Litwa, Łotwa, Mołdawia, Mongolia, Rosja, Tadżykistan, Turkmenistan, Ukraina, Uzbekistan. [Łącznie długość torów około 220 000 km]
1 524 mm - Estonia, Finlandia (Kompatybilny z rozstawem 1 520 mm). [Łącznie długość torów około 7 100 km]
1 600 mm - Irlandia , Irlandia Północna (1800 km), także w australijskich stanach Wiktorii i Australii Południowej (4017 km), Brazylia (4057 km). [Łącznie długość torów około 9 800 km]
1 668 mm - Portugalia, Hiszpania. [Łącznie długość torów około 15 400 km]
1 676 mm - Indie, Pakistan, Bangladesz, Sri Lanka, Argentyna, Chile, koleje BART w rejonie Zatoki San Francisco w Stanach Zjednoczonych. [Łącznie długość torów około 134 000 km]
Made using the list on CIA Factbook railways and Seabhcan's railmap. Uses File:BlankMap-World-v8.png CC BY-SA 3.0
-Stare oznaczenia szyn kolejowych
Źródła:
- A history of track gauge by George W. Hilton
- Railroad Gauge Width
- Juan Manuel Grijalvo – The Myth of the "Standard" Gauge
- Wikipedia
Licencja:
Tekst udostępniony na licencji CC BY-SA 3.0 PL Mapy, grafiki, filmy pozostają własnością ich posiadaczy, użyte zostały do celów poglądowych oraz edukacyjnych.