Projekt linii kolejowej Berlin–Bagdad (niem. Baghdadbahn) skłócił imperia, w efekcie w jakiejś mierze przyczynił się do wybuchu I wojny światowej. Mocarstwo morskie Wielka Brytania nie mogła dopuścić do jego realizacji, tak jak współczesne imperium morskie - Stany Zjednoczone zrobiły wszystko aby storpedować chińską idee nowego Jedwabnego Szlaku (jeden pas i jedna droga).
Szlak kolejowy miał mieć długość 3200 kilometrów i być szczytowym osiągnięciem niemieckich inżynierów. Linii kolejowej łączącej Berlin z Bagdadem ówcześnie nie ukończono. Powstały jedynie odcinki między Al-Kut i Tikritem oraz część doprowadzona do tureckiego miasta Diyarbak.
Kolejowe połączenie z Bagdadem powstało dopiero pod koniec lat trzydziestych, pierwszy pociąg ze Stambułu do Bagdadu pojechał w roku 1940.
W przygotowaniu
Świadectwo udziałowe w Baghdadbahn AG z dnia 31 grudnia 1903. Domena publiczna. Wikimedia Commons
Dźwigi kolejowe w Bagdadzie, 1917 rok. Domena publiczna. Wikimedia Commons
Bibliografia:
- Kolej Berlin-Bagdad. Wielkie przedsięwzięcie niemieckiego imperializmu w Turcji Portal Geopolityka.net (dostęp 10.09.2022).
- Radosław Domke (redakcja), Między historią a geopolityką, Instytut Geopolityki, Częstochowa 2009.
- C. B. Davis, K. E. Wilburn Jr., Robinson R. E., Railway Imperialism, New York 1991.
- Oil and the origins of the‘War to make the world safe for Democracy’ By F. William Engdahl, 22 June, 2007.
- Episode 310 - How Big Oil Conquered The World.
- CIOB - Chemin de Fer Impérial Ottoman de Baghdad.
- Wikipedia.
-
Sean McMeekin Ekspres Berlin-Bagdad. Kajzer, islam i imperium osmańskie. 1898-1918