Fotografia Letheko (CC BY-NC-ND 4.0) 

Projekt linii kolejowej Berlin–Bagdad (niem. Baghdadbahn) skłócił imperia, w efekcie w jakiejś mierze przyczynił się do wybuchu I wojny światowej. Mocarstwo morskie Wielka Brytania nie mogła dopuścić do jego realizacji, tak jak współczesne imperium morskie - Stany Zjednoczone zrobiły wszystko aby storpedować chińską idee nowego Jedwabnego Szlaku (jeden pas i jedna droga).

Szlak kolejowy miał mieć długość 3200 kilometrów i być szczytowym osiągnięciem niemieckich inżynierów. Linii kolejowej łączącej Berlin z Bagdadem ówcześnie nie ukończono. Powstały jedynie odcinki między Al-Kut i Tikritem oraz część doprowadzona do tureckiego miasta Diyarbak. 

Kolejowe połączenie z Bagdadem powstało dopiero pod koniec lat trzydziestych, pierwszy pociąg ze Stambułu do Bagdadu pojechał w roku 1940.

 W przygotowaniu

 

Świadectwo udziałowe w Baghdadbahn AG z dnia 31 grudnia 1903.

Świadectwo udziałowe w Baghdadbahn AG z dnia 31 grudnia 1903. Domena publiczna. Wikimedia Commons

 Dźwigi kolejowe w Bagdadzie, 1917 rok.

Dźwigi kolejowe w Bagdadzie, 1917 rok. Domena publiczna. Wikimedia Commons

 

 Bibliografia:

 
We use cookies

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i doświadczeń użytkownika (Tracking Cookies). Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.