Lwów Główny - stary budynek dworca Kolei galicyjskiej im. Karola Ludwika, 1894 rok
Dworzec kolejowy w Brześciu, 1929 rok
Brześć Litewski, 1920 rok

Projekt linii kolejowej Berlin–Bagdad (niem. Baghdadbahn) skłócił imperia, w efekcie w jakiejś mierze przyczynił się do wybuchu I wojny światowej. Mocarstwo morskie Wielka Brytania nie mogła dopuścić do jego realizacji, tak jak współczesne imperium morskie - Stany Zjednoczone zrobiły wszystko aby storpedować chińską idee nowego Jedwabnego Szlaku (jeden pas i jedna droga).

Szlak kolejowy miał mieć długość 3200 kilometrów i być szczytowym osiągnięciem niemieckich inżynierów. Linii kolejowej łączącej Berlin z Bagdadem ówcześnie nie ukończono. Powstały jedynie odcinki między Al-Kut i Tikritem oraz część doprowadzona do tureckiego miasta Diyarbak. 

Kolejowe połączenie z Bagdadem powstało dopiero pod koniec lat trzydziestych, pierwszy pociąg ze Stambułu do Bagdadu pojechał w roku 1940.

 W przygotowaniu

 

Świadectwo udziałowe w Baghdadbahn AG z dnia 31 grudnia 1903.

Świadectwo udziałowe w Baghdadbahn AG z dnia 31 grudnia 1903. Domena publiczna. Wikimedia Commons

 Dźwigi kolejowe w Bagdadzie, 1917 rok.

Dźwigi kolejowe w Bagdadzie, 1917 rok. Domena publiczna. Wikimedia Commons

 

 Bibliografia:

 

Orzeł z kabiny lokomotywy OKz32 [Skansen Taboru Kolejowego w Chabówce]

Sieć PKP 1952/53

Sieć PKP 1952/53

II Rzeczpospolita

Mapa drogowa II Rzeczpospolita

C.K. Austro-Węgry

Niemcy 1899

Niemcy 1899

Ziemie polskie 1915

 

Stara technika kolejowa - letheko.pl

Fotografia Letheko (CC BY-NC-ND 4.0)