Fotografia Letheko (CC BY-NC-ND 4.0) 

Powstanie kolei wiąże się z wybuchem I wojny światowej i okupacją północnej Małopolski przez Austriaków, którzy od końca 1914 układali tu linie frontowe (Rollbahn). W lutym 1915 dla potrzeb militarnych wybudowano pierwszy odcinek polowej linii wąskotorowej od Jędrzejowa do obecnych Motkowic. W maju 1915 trwały prace przy budowie tymczasowych mostów na Nidzie, których eksploatacja odbywa się do dziś. Po ustąpieniu Rosjan znad Nidy, budowę linii kontynuowano w kierunku Hajdaszka, Sędziejowic i Chmielnika, a następnie przez Raków Opatowski do Bogorii. Łączna długość kolei wynosiła 86 km. W tym czasie powstały także linie Miechów - Węchadłów - Działoszyce i Kocmyrzów - Posądza oraz styczne kolejki konne. W 1917 czynne były już odcinki Kije - Pińczów - Michałów - Koniecmosty - Opatowiec oraz Staszów - Rytwiany - Pacanów/Szczucin [Wikipedia].

Tereny przebiegu Świętokrzyskich Kolei Dojazdowych na mapach Sztabu Generalnego WP.

Świętokrzyska Kolej Dojazdowa

Fragment obszaru Kraków. Wydawca - Sztab Generalny Wojska Polskiego Skala 1:500 000 Rok 1950  Wydział Nauk Geograficznych Uniwersytetu Łódzkiego - Biblioteka WNG 

Świętokrzyska Kolej Dojazdowa

Fragment obszaru Lublin. Wydawca - Sztab Generalny Wojska Polskiego Skala 1:500 000 Rok 1950  Wydział Nauk Geograficznych Uniwersytetu Łódzkiego - Biblioteka WNG 

 Świętokrzyska Kolej Dojazdowa

 Uwaga: Skala na prezentowanych fragmentach map nie jest zachowana.

Świętokrzyska Kolej Dojazdowa na mapie PKP z 1933 roku

Fragment mapy Polskich Kolei Państwowych i wybranych kolei prywatnych. Rok wydania 1933. Domena publiczna.

Źródła:

 

 

 

 
We use cookies

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i doświadczeń użytkownika (Tracking Cookies). Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.