Powstanie kolei wiąże się z wybuchem I wojny światowej i okupacją północnej Małopolski przez Austriaków, którzy od końca 1914 układali tu linie frontowe (Rollbahn). W lutym 1915 dla potrzeb militarnych wybudowano pierwszy odcinek polowej linii wąskotorowej od Jędrzejowa do obecnych Motkowic. W maju 1915 trwały prace przy budowie tymczasowych mostów na Nidzie, których eksploatacja odbywa się do dziś. Po ustąpieniu Rosjan znad Nidy, budowę linii kontynuowano w kierunku Hajdaszka, Sędziejowic i Chmielnika, a następnie przez Raków Opatowski do Bogorii. Łączna długość kolei wynosiła 86 km. W tym czasie powstały także linie Miechów - Węchadłów - Działoszyce i Kocmyrzów - Posądza oraz styczne kolejki konne. W 1917 czynne były już odcinki Kije - Pińczów - Michałów - Koniecmosty - Opatowiec oraz Staszów - Rytwiany - Pacanów/Szczucin [Wikipedia].
Tereny przebiegu Świętokrzyskich Kolei Dojazdowych na mapach Sztabu Generalnego WP.
Fragment obszaru Kraków. Wydawca - Sztab Generalny Wojska Polskiego Skala 1:500 000 Rok 1950 Wydział Nauk Geograficznych Uniwersytetu Łódzkiego - Biblioteka WNG
Fragment obszaru Lublin. Wydawca - Sztab Generalny Wojska Polskiego Skala 1:500 000 Rok 1950 Wydział Nauk Geograficznych Uniwersytetu Łódzkiego - Biblioteka WNG
Uwaga: Skala na prezentowanych fragmentach map nie jest zachowana.
Fragment mapy Polskich Kolei Państwowych i wybranych kolei prywatnych. Rok wydania 1933. Domena publiczna.
Źródła:
- Żaglowce Na Szynach. Pińczowskie Koleje Dojazdowe
- Ekspres Ponidzie
- Mapy archiwalne Polski i Europy Środkowej
- Świętokrzyska Kolejka Wąskotorowa
- Wikipedia
- Kujawsko-Pomorska Biblioteka Cyfrowa
- Cyfrowa Biblioteka Narodowa Polona.pl
- Szukaj w Archiwach
- Polskie Parowozy