Polski silnik wysokoprężny a8C22 [Lokomotywa SM-42]
Silnik wysokoprężny a8C22, z rodziny C22, był polską konstrukcją przeznaczoną do napędu manewrowych lokomotyw spalinowych SM42. Wersja prototypowego silnika nosiła oznaczenie 8C22. Odmian tego silnika o symbolu a8C22W w późniejszym okresie służyła do napędu lokomotywy SM31. Obie te lokomotywy manewrowe były produkowane przez zakłady Fablok w Chrzanowie.
Konstrukcja silnika powstała w Centralnym Biurze Konstrukcyjnym Silników Spalinowych (CBKSS) w Poznaniu. Silnik ten był opracowany przez zespół doświadczonych konstruktorów, wywodzących się z tradycji przedwojennych Państwowych Zakładów Inżynierii (PZInż.). Silnik został zaprojektowany i wdrożony do produkcji z powodu gwałtownego odchodzenia z końcem lat 50-tych XX od trakcji parowej co spowodowało wielkiego zapotrzebowania na lokomotywy spalinowe do obsługi szlaków niezelektryfikowanych oraz pracy manewrowej. W 1967 roku silnik został wdrożony do produkcji seryjnej w Zakładach Metalowych im. Hipolita Cegielskiego w Poznaniu.
a8C22 to ośmiocylindrowy silnik widlasty [kąt 50 stopni]1 z doładowaniem turbosprężarką o pojemności 81 600 cm³. Wersja a8C22W miała zwiększoną moc z uwagi na zastosowaną chłodnice powietrza doładowania. Powstały też dwa prototypowe 12 cylindrowe silniki 12C22W, przewidziane do zastosowania w lokomotywach liniowych SU45 produkcji Zakładach Metalowych im. Hipolita Cegielskiego. Nie zostały jednak wprowadzone do produkcji seryjnej. Powodem była pozatechniczna, polityczna decyzja zakupu licencji silnika konstrukcji Fiata o symbolu 2112SSF.
Polski silnik wysokoprężny a8C22 Praca własna, CC BY 3.0
-Podstawowe parametry silnika a8C22
- liczba cylindrów - 8
- układ V o rozchyleniu cylindrów - 50 º
- średnica cylindra - 220 mm
- skok tłoka - 270 mm
- pojemność skokowa 1 cylindra - 10,2 cm3
- moc znamionowa - 530 kW
- obroty znamionowe - 1 000 obr./min
- średnie ciśnienie użyteczne Pe - 0,58 Mpa
- stopień sprężania - 13,5
- ciśnienie sprężania - 5,6 Mpa
- maksymalne ciśnienie sprężania - 10 Mpa
- średnia prędkość tłoka (przy 1 000 obr./min) - 224±4 m/s
- minimalne jednostkowe zużycie paliwa - 165±5 g/kWh
- objętościowy wskaźnik mocy - 9,8 KM/litr
- ciśnienie początku wtryski - 22 Mpa
- kolejność zapłonu - 1-8-2-7-4-5-3-6
- turbosprężarka - HP 210
- ciśnienie doładowania - 1,60 atm
- masa suchego silnika - 6 730 kg
- masa kompletnego zespołu prądotwórczego - 12 440 kg
Polski prototypowy silnik wysokoprężny 12C22W Praca własna, CC BY 3.0
-Lokomotywa z testowym silnikiem 12C22W nosiła oznaczenie SU45-001 [301D-001/1965]. Lokomotywa testowana była do około 1976 roku i ostatecznie skasowana na terenie zakładów HCP. Ot taki typowy polityczny koniec polskiej myśli technicznej.
Kompletny zespół prądotwórczy lokomotywy SM-42 z silnikiem a8C22 Fotografia z serwisu allegro.pl
Zespół elektryczny składał się z:
- Prądnica główna - typ: LSPa-740
- Prądnica główna - moc: 588 kW
- Prądnica główna - praca: 512 V / 1000 A
- Prądnica pomocnicza - typ: LSPf-280
- Prądnica pomocnicza - moc: 10 kW
- Prądnica pomocnicza - praca: 110 V / 91 A
Grupa silników z grupy C22 obejmowała: opisany powyżej a8C22, ośmiocylindrowy a8C22W o mocy 882,4 kW, ośmiocylindrowy a8C22HS o mocy 1176,5 kW, sześciocylindrowy 6C22 o mocy 588 kW oraz dwunastocylindrowy 12C22W o mocy 1323 kW.
Przypisy:
- Mały kat rozwarcia cylindrów silnika a8C22 aby uzyskać mniejszą szerokość silnika
Źródła:
- Wpływ mieszanin RME z olejem napędowym na parametry pracy silnika a8C22 lokomotywy SM-42. Czasopismo Techniczne Mechanika, Politechnika Krakowska, 3M/2012
- Rozwój krajowych konstrukcji silników spalinowych do kolejowych pojazdów trakcyjnych - Leon Płachta
- Wikipedia