Historie zapomniane Letheko
ZPB + -

     Niemiecka zbrodnia w Palmirach - 20 i 21 czerwca 1940 roku

Niemiecka zbrodnia w Palmirach - Polskie zakładniczki w drodze na egzekucję w lesie koło Palmir. Kobieta na pierwszym planie została zidentyfikowana po wojnie jako Janina Skalska

W Palmirach Niemcy zamordowali około 1700 Polaków. Palmiry stanowią tragiczny i najbardziej znany, obok Katynia symbol martyrologii inteligencji polskiej w okresie II wojny światowej.

Największa ze wszystkich egzekucji przeprowadzonych w Palmirach miała miejsce w dniach 20 i 21 czerwca 1940 roku. Niemcy zabili 358 więźniów warszawskiego Pawiaka. Wśród ofiar był m.in. złoty medalista olimpijski, wicemistrz Europy, mistrz Polski w biegach – Janusz Kusociński . Inne ofiary to m.in. Maciej Rataj, Mieczysław Niedziałkowski (działacz socjalistyczny), Jan Pohoski, Halina Jaroszewiczowa (posłanka na Sejm RP i senator), Ludomir Skórewicz (starosta grodzki warszawski), Jan Wajzer (doktor praw, sekretarz generalny Związku Polaków w Wolnym Mieście Gdańsku), Adam Guzikowski (dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie), Jan Bełcikowski (założyciel „Biblioteki Złotej Cywilizacji”), Henryk Brun (przemysłowiec, poseł na Sejm RP, prezes Stowarzyszenia Kupców Polskich oraz Naczelnej Rady Zrzeszeń Kupiectwa Polskiego), Aniela Żak (pracownica Wydziału Prasowego MSZ), Stefan Kwiatkowski (wiceprezes Towarzystwa Nauczycieli Szkół Średnich i Wyższych) i Agnieszka Dowbor-Muśnicka (córka gen. Józefa Dowbora-Muśnickiego, członkini Organizacji Wojskowej „Wilki”). Zamordowani zostali także liczni prawnicy (m.in. adwokaci: Władysław Dziewałtowski-Gintowt i Tadeusz Fabiani), urzędnicy, artyści oraz sportowcy. Więcej na: https://pl.wikipedia.org/wiki/Zbrodnia_w_Palmirach

Lwów Główny - stary budynek dworca Kolei galicyjskiej im. Karola Ludwika, 1894 rok
Dworzec kolejowy w Brześciu, 1929 rok
Brześć Litewski, 1920 rok

Kolej galicyjska im. Karola Ludwika | Die k.k.priv. Galizische Carl Ludwig-Bahn, CLB

 Kolej galicyjska im. Karola Ludwika

Krakowski dworzec główny na zdjęciu z 1895 roku. Parowóz z serii kkStB 4 budowany w latach 1885-1897 ciągnący skład towarowy w kierunku Lwowa. Zdjęcie Muzeum Historii Krakowa.

Materiał w przygotowaniu, zapraszamy za kilka dni.

materiał w przygotowaniu

 

Chronologia otwierania poszczególnych odcinków i odgałęzień Kolei galicyjskiej im. Karola Ludwika  :

  • Kraków – Bieżanów – Podłęże – Dębica (otwarty przez ÖStB [Wschodnia Kolej Państwowa] 20 lutego 1856) Długość 110,52 km
  • Bieżanów – Wieliczka (otwarty przez ÖStB 26 stycznia 1857) Długość 5,34 km
  • Podłęże – Niepołomice (otwarty 16 września 1858) Długość 4,81 km
  • Dębica – Rzeszów (rozpoczęty przez ÖStB, ukończony przez CLB [Kolej galicyjska im. Karola Ludwika] 15 listopada 1858) Długość 46,90 km
  • Rzeszów – Przeworsk (otwarty 15 listopada 1859) Długość 36,74 km
  • Przeworsk – Jarosław – Przemyśl (otwarty 4 listopada (osobowy), 15 listopada (towarowy) 1960) Długość 50,02 km
  • Przemyśl – Lwów (otwarty 4 listopada 1861) Długość 98,20 km
  • Lwów – Krasne – Brody (otwarty 12 lipca 1869) 
  • Krasne – Złoczów (otwarty 12 lipca 1869)
  • Złoczów – Tarnopol (otwarty 22 grudnia 1870) Długość 64,04 km
  • Tarnopol – Podwołoczyska (otwarty 4 października 1871) przejście graniczne z Rosją. Długość 52,85 km
  • Brody – Radziwiłłów (otwarty 27 sierpnia 1873) przejście graniczne z Rosją. Długość 7,25 km
  • Jarosław – Sokal (otwarty 6 lipca 1884) Długość 146,94 km
  • Dębica – Sobów (dzielnica Tarnobrzegu) – Nadbrzeźie (dzielnica prawobrzeżnego Sandomierza) (otwarty 30.10. 1887) Długość 107,45 km
  • Sobów – Rozwadów (otwarty 1887) 

Kolej galicyjska im. Karola Ludwika 

Przebieg głównych odcinków Kolei galicyjskiej im. Karola Ludwika

Kolej galicyjska im. Karola Ludwika - fragment zachodni

Kolej galicyjska im. Karola Ludwika - fragment wschodni

Źródło mapa: k.k. General-Inspection der öster. Eisenbahnen, 1895, 1:1 000 000 ze zbiorów Stanford Libraries - Stanford University

 

 


Źródła:

Czytaj także:

 

Manufacturer of skip open top containers | Hersteller von offenen Containern

 

Orzeł z kabiny lokomotywy OKz32 [Skansen Taboru Kolejowego w Chabówce]

Sieć PKP 1952/53

Sieć PKP 1952/53

II Rzeczpospolita

Mapa drogowa II Rzeczpospolita

C.K. Austro-Węgry

Niemcy 1899

Niemcy 1899

Ziemie polskie 1915

Wciąż pod parą ...

Wciąż po parą ... Polskie parowozy

 

Stara technika kolejowa - letheko.pl

Fotografia Letheko (CC BY-NC-ND 4.0) 

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i zapamietują preferencje i ustawienia użytkownika. Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.