Kolej galicyjska im. Karola Ludwika | Die k.k.priv. Galizische Carl Ludwig-Bahn, CLB
Krakowski dworzec główny na zdjęciu z 1895 roku. Parowóz z serii kkStB 4 budowany w latach 1885-1897 ciągnący skład towarowy w kierunku Lwowa. Zdjęcie Muzeum Historii Krakowa.
Materiał w przygotowaniu, zapraszamy za kilka dni.
Chronologia otwierania poszczególnych odcinków i odgałęzień Kolei galicyjskiej im. Karola Ludwika :
- Kraków – Bieżanów – Podłęże – Dębica (otwarty przez ÖStB [Wschodnia Kolej Państwowa] 20 lutego 1856) Długość 110,52 km
- Bieżanów – Wieliczka (otwarty przez ÖStB 26 stycznia 1857) Długość 5,34 km
- Podłęże – Niepołomice (otwarty 16 września 1858) Długość 4,81 km
- Dębica – Rzeszów (rozpoczęty przez ÖStB, ukończony przez CLB [Kolej galicyjska im. Karola Ludwika] 15 listopada 1858) Długość 46,90 km
- Rzeszów – Przeworsk (otwarty 15 listopada 1859) Długość 36,74 km
- Przeworsk – Jarosław – Przemyśl (otwarty 4 listopada (osobowy), 15 listopada (towarowy) 1960) Długość 50,02 km
- Przemyśl – Lwów (otwarty 4 listopada 1861) Długość 98,20 km
- Lwów – Krasne – Brody (otwarty 12 lipca 1869)
- Krasne – Złoczów (otwarty 12 lipca 1869)
- Złoczów – Tarnopol (otwarty 22 grudnia 1870) Długość 64,04 km
- Tarnopol – Podwołoczyska (otwarty 4 października 1871) przejście graniczne z Rosją. Długość 52,85 km
- Brody – Radziwiłłów (otwarty 27 sierpnia 1873) przejście graniczne z Rosją. Długość 7,25 km
- Jarosław – Sokal (otwarty 6 lipca 1884) Długość 146,94 km
- Dębica – Sobów (dzielnica Tarnobrzegu) – Nadbrzeźie (dzielnica prawobrzeżnego Sandomierza) (otwarty 30.10. 1887) Długość 107,45 km
- Sobów – Rozwadów (otwarty 1887)
Przebieg głównych odcinków Kolei galicyjskiej im. Karola Ludwika
Źródło mapa: k.k. General-Inspection der öster. Eisenbahnen, 1895, 1:1 000 000 ze zbiorów Stanford Libraries - Stanford University
- Uebersichtskarte_der_Eisenbahnen_der_oesterreichisch-ungarischen_Monarchie_1M_Bl_II_1895_Stanf_Lib_G6481_.P3_1895_.A6_2.jpg
- Uebersichtskarte_der_Eisenbahnen_der_oesterreichisch-ungarischen_Monarchie_1M_Bl_III_1895_Stanf_Lib_G6481_.P3_1895_.A6_3.jpg
Źródła:
- Pamiątka podróży cesarza Franciszka Józefa I po Galicyi i dwudziesto dniowego pobytu jego w tym kraju
- Kolej galicyjska im. Karola Ludwika
- Wikipedia
- Stanisław Szuro: Informator statystyczny do dziejów społeczno-gospodarczych Galicji. Koleje żelazne w Galicji w latach 1847–1914. Kraków: Historia Iagellonica, 1997.
- Ogólnopolska baza kolejowa
- Foto Polska
- Biblioteka Narodowa
- Atlas kolejowy
- Polska-org.pl
- Mapy archiwalne Polski i Europy Środkowej
- Szukaj w archiwach
- Narodowe Archiwum Cyfrowe
- Archiwum Narodowe w Krakowie
- Kwartalnik Historii Kultury Materialnej R. 62 Nr 4 (2014), Dyszlem i pod parą [.pdf]
Czytaj także:
Manufacturer of skip open top containers | Hersteller von offenen Containern