Historia produkcji żurawi samojezdnych w Polsce - Star 20 z 3 tonowym żurawiem HP3

Historia produkcji żurawi samojezdnych w Polsce | Marek Jachowicz

Pierwsze żurawie samojezdne w Europie i na świecie

Na poniższym filmie znajduje się prezentacja żurawia samojezdnego Rex-20 konstrukcji oraz produkcji ZBUD Sp. z o.o. Jest to pierwszy polski żuraw kołowy wyprodukowany po 30 letniej przerwie, która powstała po zakończeniu w 1989 roku przez ZREMB Warszawa, produkcji legendarnego żurawia Polan ŻK 162. [Film "Żuraw Rex-20" z lokalnego serwera]

W 1890 r. brytyjska firma COLES opracowała żuraw kolejowy z pionowym kotłem parowym. Miał kilka ton udźwigu. Firma COLES była niegdyś największą firmą dźwigową w Europie. Została założona w Londynie w 1879 roku, a jej założycielem był Henry James Coles (1847-1905). Henry rozpoczął pracę w Fabryce Maszyn S. Worssam w wieku 13 lat, własną firmę założył w wieku 32 lat, aby rozpocząć produkcję 2-10 tonowych obrotowych żurawi parowych. W 1905 roku kiedy zmarł Henryk, jego najstarszy syn przejął firmę. W 1918 roku COLES wykonał pierwszy żuraw samochodowy na podwoziu Tilling-Stevens. Był to jeden z najwcześniejszych żurawi samochodowych na świecie.

Żuraw kolejowy Coles z pionowym kotłem parowym

Czechosłowackie żurawie samochodowe | Marek Jachowicz

 Żuraw na podwoziu Tatra 111

Czechosłowackie żurawie samochodowe

Żuraw na podwoziu Tatra 111

Konstrukcja ta była oparta na dokumentacji niemieckiej firmy Bleichert z Lipska.1  Na podwoziu zainstalowano żuraw o udźwigu 3 tony, sterowany za pomocą systemu silników elektrycznych. Silniki te napędzane były przez prądnicę czerpiącą moment obrotowy z silnika samochodu, za pośrednictwem przystawki odbioru mocy. Alternator używany do napędzania silników dźwigu był tradycyjnie umieszczony w kabinie kierowcy zamiast siedzenia pasażera. System mechanizmów elektrycznych dźwigu odpowiedzialnych za jego ruchy robocze mógł być zasilany alternatywnie z zewnętrznej trójfazowej sieci elektrycznej 380 V, podwozie wyposażone zostało w 4 podpory terenowe wysuwane ręcznie. Identyczne konstrukcje były produkowane w Zakładach Urządzeń Technicznych w Bielsku-Białej. Żuraw o identycznej konstrukcji w NRD był montowany na podwozia IFA H6 a w ZSRR na podwoziach ZiS 150, 1512 oraz Studebaker, istniała także wersja gąsienicowa oraz pływająca. Według rosyjskich źródeł żurawie tego typu można było spotkać do końca lat 90-tych XX wieku, na jednostkach pływających po wodach Syberii. Żuraw HP3 zagrał w filmie "Czterej pancerni i pies" w scenie wymiany silnika w czołgu Rudy 102.

Pierwszy żuraw czechosłowackiej konstrukcji, produkowany w zakładach ČKD Slany [w tamtych czasach ČKD Závody Jana Švermy" Slany] otrzymał oznaczenie HOJ -4 hydraulický otočný jeřáb [hydrauliczny obrotowy żuraw]. Pierwsze egzemplarze powstały w 1954 roku (potrzebne źródło)

 

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i zapamietują preferencje i ustawienia użytkownika. Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.