Historie zapomniane Letheko
Data | czas

Historia techniki - Motoryzacja

Kraków Podgórze, skrzyżowanie pod Koroną, początek lat 70-tych XX wieku. Wszystkie pojazdy znajdujące się na skrzyżowaniu, z wyjątkiem GAZ 69 są polskiej produkcji. Obecnie to zupełnie niemożliwe. Namówieni przez wrogów gospodarczych, z aplauzem rodzimych idiotów, zamiast modernizować, pozbyliśmy się całego przemysłu motoryzacyjnego. Razem z przemysłem ochoczo zniszczyliśmy zaplecze naukowo-techniczne, ośrodki badawcze, szkolnictwo zawodowe wszystkich szczebli. W Polsce samodzielnie nie produkujemy już nawet rowerów. Istniejące montownie motoryzacyjne, to tylko nasza tania siła robocza, szkody środowiskowe, ... nic więcej. Jako państwo i społeczeństwo żyjemy za pieniądze z ciągle powiększających się gigantycznych kredytów. Jak długo wytrzymamy?


Silnik Herkules JXD | Studebaker US-6

Silnik Herkules JXD | Studebaker US-6

Producentem silnika Herkules JXD służącego do napędu ciężarówki wojskowej Studebaker US-6 była firma założona w 1915 roku, początkowo znana jako Hercules Motor Manufacturing Company. Po reorganizacji i przekształceniach w 1923 roku znana jako Hercules Motors Corporation. W okresie II wojny światowej firma wyprodukowała około 750 000 silników benzynowych oraz wysokoprężnych dla alianckich pojazdów wojskowych, ciągników, agregatów oraz statków i okrętów. Po II wojnie światowej firmie powodziło się raczej kiepsko, upadła ostatecznie w 1999 roku.

 Silnik Herkules JXD | Studebaker US-6

Silnik Herkules JXD (Studebaker US-6) strona lewa. Źródło zdjęcia Instrukcja obsługi TM 9-807 2 12-ton 6x6 Truck and 2 12 to 5-ton 6x4 Truck (Studebaker Models US6 and US6x4), US War Dept., no. 14 | 1943

Silnik Herkules JXD | Studebaker US-6

Silnik Herkules JXD (Studebaker US-6) strona prawa. Źródło zdjęcia Instrukcja obsługi TM 9-807 2 12-ton 6x6 Truck and 2 12 to 5-ton 6x4 Truck (Studebaker Models US6 and US6x4), US War Dept., no. 14 | 1943

 Podstawowe parametry:

  • Typ - JXD
  • Producent - Hercules Engine Corporation
  • Zasilanie - gaźnik Carter, model 429S
  • Paliwo - benzyna, dzięki niskiemu stopniowi sprężania o liczbie oktanowej nawet 68
  • Moc - 86 KM przy 2500 obr./min (64 kW)
  • Maksymalny moment obrotowy - 271 Nm (200 lbf⋅ft) przy 1150 obr./min
  • Układ - rzędowy
  • Ilość cylindrów - 6
  • Pojemność skokowa - 5242 cm3 (320 cu in)
  • Ilość zaworów - 12
  • Średnica cylindra - 101,6 mm (4")
  • Skok tłoka - 107, 95 mm
  • Tłok - stop aluminium
  • Kolejność zapłonu - 1-5-3-6-2-4
  • Blok - żeliwny
  • Głowica - żeliwna
  • Układ rozrządu - SV, dolnozaworowy
  • Stopień sprężania - 5,82
  • Układ chłodzenia - wymuszony płynem
  • Pompa wody - odśrodkowa
  • Wentylator - 4 łopatkowy napędzany od wału korbowego pasem klinowym
  • Chłodnica - rurkowa
  • Pojemność układu chłodzenia - 18,5 l
  • Wał korbowy - kuty podparty na 7 podporach
  • Wałek rozrządu - kuty podparty na 6 podporach
  • Układ smarowania - mieszany - pod ciśnieniem oraz rozbryzgowy
  • Pompa oleju - Sixthrop
  • Pojemność układu smarowania - 7,5 l
  • Filtr powietrza - mokry
  • Układ zapłonowy - bateryjny, 6 V
  • Świece zapłonowe - Champion, model QM2, rozmiar gwintu 14 mm
  • Zbiornik paliwa - 150 litrów
  • Średnie zużycie paliwa - 38 l/100 km
  • Sprzęgło - suche, jednotarczowe
  • Podstawowe zastosowanie - Studebaker US-6 (wersje U1 - U12) oraz lekki transporter opancerzony M8 Greyhound 6x6

 

Łącznie wyprodukowano 219 882 ciężarówek Studebaker US-6 6x6 (z czego 87 742 sztuk w wersji z napędem 6 × 4). 114 500 ciężarówek i około 2000 ciągników siodłowych zostało dostarczonych do ZSRR podczas drugiej wojny światowej na mocy umowy Lend-Lease Ac. Był to najcięższy samochód ciężarowy dostarczany do ZSRR.  Drugim największym odbiorcą pojazdów US6 była Wielka Brytania, która przekazała część swojego udziału do czeskich i polskich jednostek.

Ciężarówki Studebaker US6 praktycznie nie zostały włączone do wyposażenia armii amerykańskiej. Wynikało to z faktu, że silnik Hercules JXD nie przeszedł testów zgodnie z przyjętymi wówczas standardami, w wyniku czego Studebaker Corporation (istniejąca w latach 1852 - 1968) przegrała konkurencję z General Motors i International Harvester. Studebakery US-6 sporadycznie wykorzystywane były przez amerykańskie wojska inżynieryjne na Alasce. W 1943 roku do produkcji US-6 obok Studebaker Corporation dołączyła firma REO Motor Car (istniejąca w latach 1905 - 1958), która wyprodukowała 22 204 egzemplarzy REO US6 nieznacznie różniących się od pierwowzoru Studebaker US-6 ale tylko długie rozstawy osi bez wciągarek.

Pierwsze samochody Studebaker US-6 przypłynęły do ZSRR jesienią 1941 roku. Komitet Techniczny Głównej Administracji Samochodowej (GAU) Armii Czerwonej zorganizował test 11 sztuk US-6, który trwał od 18 lipca 1942 r. do 15 maja 1943 r., w wyniku czego zwiększono nośności oraz opisano procedury instrukcjach eksploatacji. Zgodnie z tymi dokumentami, pomimo faktu, że oficjalnie Studebaker US-6 miał ładowność 2,5 tony, zalecano nośność użytkową 4 tony. W 1945 roku maksymalna ładowność została obniżony do 3,5 tony, choć na dobrych drogach gruntowych samochód mógł z powodzeniem przewieźć towary o masie 5 ton. Samochód miał również wysoką zdolność pokonywania przeszkód wodnych (wysoką lokalizacja podzespołów wrażliwych na wodę). W rezultacie ciężarówka w wersji U9 (kabina na długim podwoziu) stała się głównym środkiem transportu wyrzutni rakiet Katiusza BM-8-48, BM-13N, BM-13NS i BM-31-12.

Po zakończeniu drugiej wojny światowej część samochodów została odesłana do Stanów Zjednoczonych zgodnie z Lend-Lease Ac. Pozostałe maszyny były eksploatowane przez pewien czas w Armii Radzieckiej, a także uczestniczyły w powojennej odbudowie gospodarki ZSRR. Konstrukcja Studebaker US-6 bezpośrednio zainspirowała rozwój radzieckiego GAZ-51 (w Polsce FS Lublin 51), którego produkcja trwała do 1975 roku.

 Źródła: 

 

Samochód ciężarowy PZInż 703 BC podczas badań terenowych

Samochód ciężarowy PZInż 703 BC podczas badań terenowych

Samochód ciężarowy PZInż 703 podczas pokonywania przeprawy saperskiej, 1939 rok, domena publiczna


Menu motoryzacja

Muzeum Tatra


Autosan


 

FSC Star 20

Star 20 – polski samochód ciężarowy średniej ładowności produkowany w latach 1948–1957 przez Fabrykę Samochodów Ciężarowych Star w Starachowicach

Star 20 – samochód ciężarowy średniej ładowności produkowany w latach 1948–1957 przez Fabrykę Samochodów Ciężarowych Star w Starachowicach. Czytaj więcej

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i zapamietują preferencje i ustawienia użytkownika. Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.