Historia techniki - Motoryzacja

Kraków Podgórze, skrzyżowanie pod Koroną, początek lat 70-tych XX wieku. Wszystkie pojazdy znajdujące się na skrzyżowaniu, z wyjątkiem GAZ 69 są polskiej produkcji. Obecnie to zupełnie niemożliwe. Namówieni przez wrogów gospodarczych, z aplauzem rodzimych idiotów, zamiast modernizować, pozbyliśmy się całego przemysłu motoryzacyjnego. Razem z przemysłem ochoczo zniszczyliśmy zaplecze naukowo-techniczne, ośrodki badawcze, szkolnictwo zawodowe wszystkich szczebli. W Polsce samodzielnie nie produkujemy już nawet rowerów. Istniejące montownie motoryzacyjne, to tylko nasza tania siła robocza, szkody środowiskowe, ... nic więcej. Jako państwo i społeczeństwo żyjemy za pieniądze z ciągle powiększających się gigantycznych kredytów. Jak długo wytrzymamy?


Pierwszy powojenny autobus Star N 52 oraz jego prototypy N 50 i N 51. Produkowany w latach 1952–1957 na zmodyfikowanym podwoziu ciężarówki Star 20 przez Sanowag [Sanocka Fabryka Wagonów], późniejszy AUTOSAN w Sanoku.

Po zakończeniu prac konstrukcyjnych, badawczych oraz wdrożeniowych samochodu Star 20 w łódzkim oddziale Centralnego Biura Technicznego Przemysłu Motoryzacyjnego (BKPMot ) przystąpiono do opracowywania pojazdów pochodnych. Z uwagi na dotkliwy brak samochodów dla komunikacji pasażerskiej, masowo transport ludzi odbywał się jeszcze samochodami ciężarowymi, spowodował, że pierwszym pojazdem, jaki powstał na podstawie zespołów Stara był autobus międzymiastowy średniej wielkości. Konstrukcję podwozia opracował zespół pod kierunkiem prof. inż. Jerzego Wernera, nadwozie autobusu mieszczącego 30 pasażerów opracował zespół kierowany przez inż. Stanisława Panczakiewicza. Budowę prototypu ukończono w 1951 roku. Otrzymał on oznaczenie Star N 50.

Autobusy Star N 52

W latach 1952 - 1957 Sanowag wyprodukował 3 300 egzemplarzy autobusu Star 52

 cdn.

Prototypy autobusu Star N 50 i Star N 51

Autobus Star N 52 [w galerii 112 zdjęć]

 

Marek Jachowicz

Tekst udostępniony na licencji CC BY-SA 3.0 PL Zdjęcia pozostają własnością ich posiadaczy, użyte zostały do celów poglądowych oraz edukacyjnych.

Źródła:

Czytaj także:

 

Autobus STAR N 52 w polskim filmie sensacyjnym 'Kariera" z 1954 roku w reż. Jana Koechera | Wytwórnia Filmów Fabularnych w Łodzi

 

Jeden z dwóch samochodów ciężarowych firmy Szpotański w czasie okupacji przystosowanych do napędu elektrycznego. Za kabina widoczne akumulatory. Około 1944 rok.

Jeden z dwóch samochodów ciężarowych firmy Szpotański [Fabryka Aparatów Elektrycznych K. Szpotański i Spółka] w czasie okupacji przystosowanych do napędu elektrycznego. Za kabiną widoczne akumulatory. Zdjęcie z roku 1944.

12 lutego 1944 r., miała miejsce najprawdopodobniej pierwsza w Polsce kolizja ciężarówki z napędem elektrycznym, z elektrowozem pociągu na strzeżonym przejeździe kolejowym. Kabina samochodu została zmiażdżona, ale nikt nie zginął. Czytaj więcej.

 

Samochód ciężarowy PZInż 703 BC podczas badań terenowych

Samochód ciężarowy PZInż 703 BC podczas badań terenowych

Samochód ciężarowy PZInż 703 podczas pokonywania przeprawy saperskiej, 1939 rok, domena publiczna


Menu motoryzacja

Muzeum Tatra


Autosan


 

FSC Star 20

Star 20 – polski samochód ciężarowy średniej ładowności produkowany w latach 1948–1957 przez Fabrykę Samochodów Ciężarowych Star w Starachowicach

Star 20 – samochód ciężarowy średniej ładowności produkowany w latach 1948–1957 przez Fabrykę Samochodów Ciężarowych Star w Starachowicach. Czytaj więcej

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i zapamietują preferencje i ustawienia użytkownika. Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.