Historie zapomniane Letheko
ZPB + -

Producentem silnika S-15, S-150 oraz S-31 d0 samochodu FSO Syrena była Wytwórnia Sprzętu Mechanicznego w Bielsku-Białej. Początek produkcji silników spalinowych w WSM Bielsko-Biała to początek lat 50. XX wieku. Powstanie konstrukcji oraz rozpoczęcie produkcji dwusuwowych silników spalinowych w WSM-ie są nierozerwalnie związane z postacią inż. Fryderyka Bluemke, który trafił w 1945 roku do Fabryki Maszyn Karol Ochaner i Syn1 (rok założenia 1872), jako pełnomocnik rządu do spraw uruchomienia powojennej produkcji fabryce. Fryderyk Wilhelm Bluemke (pisownia alternatywna: Blümke, także Blumke) urodził się 12 lutego 1903 w Lublinie, zmarł tragicznie 19 grudnia 1962 w Warszawie, był absolwentem Politechniki Gdańskiej. W czerwcu 1946 roku inż. Fryderyk Bluemke stanął na czele bielskiego oddziału Centralnego Biura Konstrukcyjnego nr 5, mającego siedzibę w Warszawie, posiadającego także oddział w Łodzi. Od tego momentu mamy do czynienia z dwoma niezależnymi jednostkami gospodarczym. Z jednej strony działało samodzielne Biuro Konstrukcyjne, którego zadaniem jest opracowywanie konstrukcji, wykonanie prototypów i badanie silników oraz innych wyrobów dla zakładów Zjednoczenia Przemysłu Motoryzacyjnego, a także dla innych branż. Biuro Konstrukcyjne realizowało prace dla wielu przedsiębiorstw, a w szczególności specjalizowało się w konstrukcji małolitrażowych, dwusuwowych silników spalinowych oraz motopomp. Działała także Fabryka Maszyn Karol Ochaner i Syn, w której produkowano pompy przemysłowe, rury żebrowane do centralnego ogrzewania, aparaty paropowietrzne, sprężarki śrubowe typu Knorr  oraz smarownice dla kolejnictwa. Ten podział organizacyjny utrzymywał się z różnymi zmianami do 1960 roku. Jest rzeczą oczywistą, że Biuro Konstrukcyjne pełniło także rolę Głównego Konstruktora dla działającego zakładu produkcyjnego. 1 kwietnia 1948 roku Fabryka Maszyn Karol Ochaner i Syn została znacjonalizowana i otrzymała nazwę, Zakłady Silników Spalinowych. Przedsiębiorstwo Państwowe Wyodrębnione, a 15 grudnia 1948 roku zmieniono ponownie nazwę na Wytwórnia Sprzętu Mechanicznego w Bielsku. (Bielsko i Biała zostały połączone w jeden organizm miejski dopiero w 1951 roku)

W kwietniu 1953 roku Centralny Zarząd Przemysłu Motoryzacyjnego podjął pierwsze ustalenia w sprawie produkcji popularnego samochodu, 10 czerwca 1953 roku został powołany zespół w celu opracowania założeń samochodu małolitrażowego. Silnikiem nowego samochodu miała być adaptacja silnika S 10 (pojemność 692 cm3 moc 18 KM przy 3 800 obr/min) przeznaczonego do napędu łodzi desantowych, opracowanego przez WSM Bielsko-Biała w 1952 roku. 
Ze względu u na krótkie terminy realizacji, adaptacja polegała na zwiększeniu mocy z 18 KM do 24 KM rozwijanej przy 4 000 obr/min, zmianie systemu zapłonu czyli zastąpieniu iskrownika dwoma przerywaczami oraz zastosowanie zapłonu bateryjnego, a także na zmianie sposobu mocowania i zawieszenia silnika. Tak zmodyfikowany silnik oznaczono S-14 i zamontowano do pierwszych prototypów samochodu Syrena wykonanych w grudniu 1953 roku w celu zaprezentowanych ministrowi J. Tokarskiemu 31 grudnia 1953 roku. Konstruktorem silnika był inż. Jan Kubica, nad całością prac czuwał inż. Fryderyk Bluemke. Od początku 1954 roku przystąpiono do intensywnych prób i badań drogowych prototypowych samochodów. W ich wyniku okazało się, ze silnik wymaga jeszcze wielu zamian, w szczególności zwiększenia mocy oraz momentu obrotowego, poprawy łożyskowania wału korbowego, uszczelnienia komory korbowej. Zgodnie z wykazanymi potrzebami, inż. Jan Kubica opracował konstrukcję silnika noszącego oznaczenie S-15, o pojemności skokowej zwiększonej do 744 cm3 i mocy 27 KM rozwijanej przy 3 800 obr/min.

Dwusuwowe silniki spalinowe S-15, S-150 oraz S-31 do samochodu FSO Syrena

Silnik S-15, S-150 źródło fotografii Topory  CC BY-SA 4.0

c.d.n.

W tym miejscu należy zauważyć, iż powszechna opinia o tym, że dwucylindrowy silnik samochodu Syrena pochodzi od silnika motopompy jest całkowicie błędna. Silnik S-15 został zaprojektowany do napędu samochodu Syrena i dopiero na bazie silnika samochodowego powstała wersja silnika oznaczona S-15 M, która służyła do napędu pompy M 800, w miejsce silnika o starszej konstrukcji z oznaczeniem S 80, o pojemności skokowej 1 100 cm3. Bajkę o pochodzeniu silnika od motopompy wymyślili sami polscy decydenci przemysłu motoryzacyjnego aby odeprzeć zarzuty, NRD i Czechosłowacji, że Polska nie mając przydziału w RWPG2 na produkcje samochodów, jednak produkuje samochody osobowe. Tłumaczono się w ten sposób - produkcja małoseryjna, w ramach istniejących mocy przerobowych, silnik od motopompy, itp.. Ówcześni decydenci potrafili dbać o polski interes dużo lepiej niż obecni, co dla wielu, szczególnie ludzi młodych, może się okazać tezą szokującą.

 Podstawowe parametry silnika S-15

  • liczba cylindrów - 2
  • rozrząd - tłokowy (silnik dwusuwowy)
  • układ cylindrów - rzędowy, równoległy
  • pojemność skokowa - 744 cm³
  • średnica cylindra - 76 mm
  • skok tłoka - 82 mm
  • stopień sprężania - 7
  • moc maksymalna - 27 KM przy 3 000 obr/min oraz 24 KM dla wersji S-15 M
  • maksymalny moment obrotowy -  62,5 Nm przy 2 000 obr/min
  • wymagana liczba oktanowa paliwa - 78 (benzyna niebieska)
  • gaźnik - poziomy BVF H 362/16
  • smarowanie mieszankowe w proporcji - 1:30 (olej Lux 10)
  • chłodzenie cieczą z samoczynnym obiegiem
  • filtr powietrza - suchy siatkowy z tłumikiem szmerów ssania
  • masa suchego silnika 65 kg
  • uruchomienie produkcji - 1956 (S-15 M - 1957)

Podzespoły silnika S-15 (tłoki, korbowody) były używane też do produkcji innego silnika, S-261C o takim samym skoku tłoka i tej samej średnicy cylindra. W układzie jednocylidrowym i chłodzeniu powietrzem był zastosowany do napędu motopompy M 400 i do ciągników ogrodniczych C-308 i Dzik-2.

Start i praca silnika S-15 w samochodzie FSO Syrena 100 z 1960 roku.

Bartosz Kupiecki

Podstawowe parametry silnika S-150

  • liczba cylindrów - 2
  • rozrząd - tłokowy (silnik dwusuwowy)
  • układ cylindrów - rzędowy, równoległy
  • pojemność skokowa - 744 cm³
  • średnica cylindra - 76 mm
  • skok tłoka - 82 mm
  • stopień sprężania - 7,4
  • moc maksymalna - 30 KM przy 4 000 obr/min 
  • maksymalny moment obrotowy -  64 Nm przy 2 500 obr/min
  • wymagana liczba oktanowa paliwa - 78 (benzyna niebieska)
  • gaźnik -  poziomy Jikov 35 POH/046
  • zasilanie paliwem grawitacyjne (zbiornik paliwa nad silnikiem)
  • smarowanie mieszankowe w proporcji - 1:30 (olej Lux 10)
  • chłodzenie cieczą z samoczynnym obiegiem
  • filtr powietrza - suchy siatkowy z tłumikiem szmerów ssania
  • masa suchego silnika 65 kg
  • uruchomienie produkcji - 1963

 

Podstawowe parametry silnika S-31

  • liczba cylindrów - 3
  • rozrząd - tłokowy (silnik dwusuwowy)
  • układ cylindrów - rzędowy, równoległy
  • pojemność skokowa - 842 cm³
  • średnica cylindra - 70 mm
  • skok tłoka - 73 mm
  • stopień sprężania - 7,2
  • moc maksymalna - 40 KM przy 4 300 obr/min 
  • maksymalny moment obrotowy -  80 Nm przy 2 750 obr/min
  • wymagana liczba oktanowa paliwa - 78 (benzyna niebieska)
  • gaźnik -  poziomy Jikov 35 POH/048
  • zasilanie paliwem - pompa paliwa)
  • smarowanie mieszankowe w proporcji - 1:30 (olej Mixol S)
  • chłodzenie cieczą wymuszone pompa wody
  • filtr powietrza - wkład papierowy lub wcześniej stosowany suchy siatkowy
  • masa suchego silnika 88 kg
  • uruchomienie produkcji - 1966

Silnik S-31 zabudowany w ramie Syreny 105

Marek Maczurek

Silnik S-31 samochody Syrena

Silnik S-31 można było łatwo uruchomić, nawet podczas silnych mrozów, miał dobrą tolerancję na rozbieżności w kątach wyprzedzenia zapłonu dla poszczególnych cylindrów. Wadą silnika była duża bezwładność cieplna wynikająca z dużych przekrojów kanałów chłodzących silnik, przez co zimą dłużej nagrzewał się do temperatury roboczej, było to także przyczyną dużego zużycia paliwa podczas eksploatacji na krótkich odcinkach. Silnik S-31 był ukoronowaniem pracy zespołu konstrukcyjnego i jego głównego konstruktora, inż. Frederyka Bluemke. Cały zespół twórców silnika S-31 wraz z inż. Bluemke zginał tragicznie podczas powrotu z delegacji zagranicznej w katastrofie lotniczej w Warszawie w 1962 roku.

Końcowe dopracowanie osprzętu wykonał współpracownik inż. F. Bluemke, mgr inż. Jerzy Slawik.

 

Źródła:

Przypisy:

  1. Karl Ochsner i Syn, Fabryka Wyrobów Miedzianych i Metalowych, Kotlarnia, Odlewnia Żelaza i Metali w Bielsku została założona w roku 1874. Specjalizowała się w produkcji wszelkich urządzeń sanitarnych, rurociągów wodociągowych i kanalizacyjnych. [na podstawie notatki informacyjnej, oprac. Irena Jagoda, Bielsko-Biała 1967]
  2. Rada Wzajemnej Pomocy Gospodarczej w skrócie RWPG – organizacja powołana w Moskwie w 1949 w celu koordynowania współpracy gospodarczej bloku państw podporządkowanych ZSRR. Załamanie systemu komunistycznego w europejskich państwach satelickich ZSRR po 1989 oraz zmiany w ZSRR doprowadziły do rozwiązania RWPG w 1991 na spotkaniu w Budapeszcie.
 

Samochód ciężarowy PZInż 703 BC podczas badań terenowych

Samochód ciężarowy PZInż 703 BC podczas badań terenowych

Samochód ciężarowy PZInż 703 podczas pokonywania przeprawy saperskiej, 1939 rok, domena publiczna


Menu motoryzacja

Muzeum Tatra


Autosan


 

FSC Star 20

Star 20 – polski samochód ciężarowy średniej ładowności produkowany w latach 1948–1957 przez Fabrykę Samochodów Ciężarowych Star w Starachowicach

Star 20 – samochód ciężarowy średniej ładowności produkowany w latach 1948–1957 przez Fabrykę Samochodów Ciężarowych Star w Starachowicach. Czytaj więcej

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i zapamietują preferencje i ustawienia użytkownika. Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.