Jak działa kierunkowskaz ramieniowy, strzałkowy.
W początkach motoryzacji zmianę kierunku jazdy sygnalizowano przez wyciągnięcie ręki za burtę lub okno, wskazujące zamiar skrętu lub zatrzymania się.
Źródło grafiki nytames.com Ilustracja by Kelsey Dake | Skręt w lewo, stop, skręt w prawo
. Było to niewygodne i prowadziło do wielu nieporozumień. Producenci samochodów poszukiwali lepszego rozwiązania. W 1909 roku Brytyjczyk o nazwisku Percy Douglas-Hamilton opatentował zestaw wskazówek, po jednej przymocowanej do każdej strony samochodu, które można było oświetlić, aby wskazać zbliżający się skręt. Mechanizmy kierunkowskazów ramieniowych były często umieszczane w słupku słupku drzwi. Początkowo były uruchamiane mechanicznie lub pneumatycznie. Potem pojawiły się kolejne patenty, w 1925 roku Edgar Walz Jr. opatentował światło z dwiema strzałkami i światłem stopu. Pod koniec lat 30. Joseph Bell opatentował pierwsze urządzenie elektryczne, które migało, w 1939 roku Buick wprowadził kierunkowskazy jako standardową funkcję. Mimo to elektryczne kierunkowskazy nie stały się powszechne aż do początku lub połowy lat 50.
Kierunkowskaz ramieniowy w Austinie A 30. Proszę zwrócić uwagę na napis na tylnej szybie ostrzegający kierowców o używaniu kierunkowskazów. Źródło Wikipedia CC BY-SA 3.0
Elektrycznie uruchamiany kierunkowskaz ramieniowy wprowadziła na rynek niemiecka firma Bosch w październiku 1928 roku. Miał on postać unoszonego ramienia ze światełkiem odblaskowym lub lampką, w Polsce nazywany „chorągiewką”. Obecnie tak dawny typ kierunkowskazu określa się jako kierunkowskaz ramieniowy lub strzałkowy. U najstarszy kierowców można jeszcze usłyszeć określenie "wyrzuć chorągiewkę" lub "daj strzałkę". Wynalazek ten momentalnie zyskał ogromną popularność. Kierunkowskaz migowy, jaki znamy obecnie, na rynek wprowadziła firma Hella dopiero w 1951 roku.
W Polsce kierunkowskazy ramieniowe produkcji firmy Magnet z Warszawy były stosowane do końca lat 50-tych XX wieku w samochodach Lublin 51, Star 20, 21, autobusie Star N 52.
Kierunkowskaz ramieniowy samochodu Star 21 znajdującego się na ekspozycji Muzeum Motoryzacji w Nieborowie | 99-416 Nieborów, ul. Heleny Radziwiłłowej 3 | Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. Fotografia Letheko
Marek Jachowicz
Czytaj także:
- Historia z kierunkiem w tle
- Who Made That Turn Signal?
- The Strange but True History of the Turn Signal
- The History of Automotive Turn Signals
- Galeria zdjęć z Muzeum Motoryzacji w Nieborowie