Wraca Strefa Czystego Transportu w Krakowie - Adam Hareńczyk
Czytaj także:
- Kraków pokazał nowe założenia strefy czystego transportu. Nie istnieje dobre rozwiązanie błędnego równania
- Projektu uchwały Rady Miasta Krakowa w sprawie ustanowienia Strefy Czystego Transportu w Krakowie
- Wystąpienie Adama Hareńczyka przeciwko Strefie Czystego Transportu
Projekt założeń na podstawie materiałów Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie
Wymagania techniczne dla pojazdów poruszających się w SCT
Od 1 lipca 2025 r. pojazdy poruszające się po Strefie Czystego Transportu (SCT) w Krakowie będą musiały spełniać następujące wymagania (z wyłączeniem mieszkańców Krakowa):
- Pojazdy z silnikiem Diesla: Rok produkcji minimum 2014 lub zgodność z normą emisji Euro 6. Spełnienie jednego z tych kryteriów wystarczy.
Przykład: Auto wyprodukowane w 2013 roku spełniające normę Euro 6 będzie dopuszczone.
- Pojazdy benzynowe (także LPG): Rok produkcji minimum 2005 lub zgodność z normą emisji Euro 4. Także tutaj wystarczy spełnienie jednego wymogu.
Od 1 lipca 2030 r. wymogi będą bardziej rygorystyczne:
- Pojazdy z silnikiem Diesla: Rok produkcji minimum 2018 lub zgodność z normą Euro 6dT.
- Pojazdy benzynowe i LPG: Wymagania pozostaną bez zmian (rok produkcji minimum 2005 lub norma Euro 4).
Wyjątkowe zasady dla mieszkańców Krakowa
Mieszkańcy Krakowa, którzy odprowadzają podatki w mieście, będą mogli poruszać się swoimi pojazdami, niezależnie od ich zgodności z wymaganiami SCT, do 1 lipca 2030 r. Aby skorzystać z tego uprawnienia, należy zgłosić pojazd do systemu automatycznej weryfikacji. Wyłączenie obejmie wszystkie pojazdy zakupione przed wejściem w życie uchwały.
Opcjonalne opłaty emisyjne dla pojazdów spoza Krakowa
W projekcie przewidziano możliwość wjazdu do SCT pojazdami niespełniającymi wymagań technicznych po wniesieniu opłaty emisyjnej. Stawki:
- 2,50 zł za godzinę
- 20 zł za dzień
- 500 zł za miesiąc
Rozwiązanie to będzie obowiązywać maksymalnie przez 3 lata, co da czas na dostosowanie pojazdów osób przyjeżdżających do Krakowa do wymogów SCT.
Dodatkowe wyjątki
Projekt przewiduje również specjalne zasady, po zarejestrowaniu w systemie do zarządzania strefą, dla:
- Pojazdów historycznych i zabytkowych – do 50 dni w roku.
- Pojazdów specjalnych (np. dźwigi, campery) – bez ograniczeń.
- Organizacji non-profit oraz pojazdów zarejestrowanych na kościelne osoby prawne (parafia, kuria itp.) – wyłączenie do 30 czerwca 2028 r.,
W przypadku osób z niepełnosprawnościami wszystkie pojazdy oznakowane kartą parkingową takiej osoby będą zwolnione z wymagań SCT!
Obszar Strefy Czystego Transportu
SCT obejmie całe miasto Kraków z wyjątkiem:
- Terenów na wschód od drogi ekspresowej S7 (obszar Kombinatu).
- Kluczowych łączników z obwodnicą autostradową, takich jak ul. Zakopiańska, al. 29 Listopada czy ul. Wielicka.
Pełna lista wyłączeń obejmuje m.in.:
- Ulice prowadzące do szpitali (np. Szpital Uniwersytecki, Uniwersytecki Szpital Dziecięcy), parkingów P+R oraz ważnych węzłów komunikacyjnych
- Drogi krajowe i wojewódzkie umożliwiające dojazd z gmin sąsiadujących z Krakowem.
System weryfikacji pojazdów
Proponowane są dwa sposoby weryfikacji:
- Automatyczna weryfikacja przez Centralną Ewidencję Pojazdów (CEP) – dla większości pojazdów.
- Rejestracja w systemie miejskim – dla pojazdów korzystających z wyjątków (np. mieszkańcy Krakowa, osoby z niepełnosprawnościami).
Podsumowując - masz pieniądze kupisz nowy samochód będziesz jeździł po Krakowie, masz pieniądze kupisz uprawnienia czasowe i będziesz jeździł także niesprawnym kopcącym dwusuwem z ubiegłej epoki.