Wraca Strefa Czystego Transportu w Krakowie - Adam Hareńczyk

Chrobry Szlak

Czytaj także:


Projekt założeń na podstawie materiałów Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie

Wraca Strefa Czystego Transportu w Krakowie - Adam Hareńczyk

Wymagania techniczne dla pojazdów poruszających się w SCT

Od 1 lipca 2025 r. pojazdy poruszające się po Strefie Czystego Transportu (SCT) w Krakowie będą musiały spełniać następujące wymagania (z  wyłączeniem mieszkańców Krakowa):

  • Pojazdy z silnikiem Diesla: Rok produkcji minimum 2014 lub zgodność z normą emisji Euro 6. Spełnienie jednego z tych kryteriów wystarczy.

Przykład: Auto wyprodukowane w 2013 roku spełniające normę Euro 6 będzie dopuszczone.

  • Pojazdy benzynowe (także LPG): Rok produkcji minimum 2005 lub zgodność z normą emisji Euro 4. Także tutaj wystarczy spełnienie jednego wymogu.

Od 1 lipca 2030 r. wymogi będą bardziej rygorystyczne:

  • Pojazdy z silnikiem Diesla: Rok produkcji minimum 2018 lub zgodność z normą Euro 6dT.
  • Pojazdy benzynowe i LPG: Wymagania pozostaną bez zmian (rok produkcji minimum 2005 lub norma Euro 4).

Wyjątkowe zasady dla mieszkańców Krakowa

Mieszkańcy Krakowa, którzy odprowadzają podatki w mieście, będą mogli poruszać się swoimi pojazdami, niezależnie od ich zgodności z wymaganiami SCT, do 1 lipca 2030 r. Aby skorzystać z tego uprawnienia, należy zgłosić pojazd do systemu automatycznej weryfikacji. Wyłączenie obejmie wszystkie pojazdy zakupione przed wejściem w życie uchwały.

Opcjonalne opłaty emisyjne dla pojazdów spoza Krakowa

W projekcie przewidziano możliwość wjazdu do SCT pojazdami niespełniającymi wymagań technicznych po wniesieniu opłaty emisyjnej. Stawki:

  • 2,50 zł za godzinę
  • 20 zł za dzień
  • 500 zł za miesiąc

Rozwiązanie to będzie obowiązywać maksymalnie przez 3 lata, co da czas na dostosowanie pojazdów osób przyjeżdżających do Krakowa do wymogów SCT.

Dodatkowe wyjątki

Projekt przewiduje również specjalne zasady, po zarejestrowaniu w systemie do zarządzania strefą, dla:

  • Pojazdów historycznych i zabytkowych – do 50 dni w roku.
  • Pojazdów specjalnych (np. dźwigi, campery) – bez ograniczeń.
  • Organizacji non-profit oraz pojazdów zarejestrowanych na kościelne osoby prawne (parafia, kuria itp.) – wyłączenie do 30 czerwca 2028 r.,

W przypadku osób z niepełnosprawnościami wszystkie pojazdy oznakowane kartą parkingową takiej osoby będą zwolnione z wymagań SCT!

Obszar Strefy Czystego Transportu

SCT obejmie całe miasto Kraków z wyjątkiem:

  • Terenów na wschód od drogi ekspresowej S7 (obszar Kombinatu).
  • Kluczowych łączników z obwodnicą autostradową, takich jak ul. Zakopiańska, al. 29 Listopada czy ul. Wielicka.

Pełna lista wyłączeń obejmuje m.in.:

  • Ulice prowadzące do szpitali (np. Szpital Uniwersytecki, Uniwersytecki Szpital Dziecięcy), parkingów P+R oraz ważnych węzłów komunikacyjnych
  • Drogi krajowe i wojewódzkie umożliwiające dojazd z gmin sąsiadujących z Krakowem.

System weryfikacji pojazdów

Proponowane są dwa sposoby weryfikacji:

  • Automatyczna weryfikacja przez Centralną Ewidencję Pojazdów (CEP) – dla większości pojazdów.
  • Rejestracja w systemie miejskim – dla pojazdów korzystających z wyjątków (np. mieszkańcy Krakowa, osoby z niepełnosprawnościami).

 


Podsumowując - masz pieniądze kupisz nowy samochód będziesz jeździł po Krakowie, masz pieniądze kupisz uprawnienia czasowe i będziesz jeździł także niesprawnym kopcącym dwusuwem z ubiegłej epoki.

 

 

Samochód ciężarowy PZInż 703 BC podczas badań terenowych

Samochód ciężarowy PZInż 703 BC podczas badań terenowych

Samochód ciężarowy PZInż 703 podczas pokonywania przeprawy saperskiej, 1939 rok, domena publiczna


Menu motoryzacja

____________________

Muzeum Tatra


Autosan


 

FSC Star 20

Star 20 – polski samochód ciężarowy średniej ładowności produkowany w latach 1948–1957 przez Fabrykę Samochodów Ciężarowych Star w Starachowicach

Star 20 – samochód ciężarowy średniej ładowności produkowany w latach 1948–1957 przez Fabrykę Samochodów Ciężarowych Star w Starachowicach. Czytaj więcej

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i zapamietują preferencje i ustawienia użytkownika. Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.