Marek Jachowicz
Pamiętajmy, TATRA to najstarsza fabryka samochodów w Europie Środkowej i druga w historii światowej motoryzacji. Pierwszy samochód osobowy Zakłady Tatra wyprodukowały w 1897 roku a pierwszy samochód ciężarowy w 1898 roku. To już ponad 120 lat wkładu nowatorskich konstrukcji TATRA w historię i rozwój światowej motoryzacji.
Pracujące koniki zaworów ssących silnika T-912
Silnik Tatra 81
Stosowany w ciężkiej ciężarówce Tatra 81 produkowanej w latach 1939 - 42, wyprodukowano 220 egzemplarzy. Na bazie doświadczeń powstałych podczas eksploatacji Tatry 81, powstała legendarna ciężarówka Tatra 111 oraz jej modyfikacje. Silnik typu Tatra 81 był ostatnim modelem silnika chłodzonego cieczą produkowanego przez zakłady Tatra [Ringhoffer TATRA, a. s.].
Podstawowe parametry:
- Oznaczenie - Tatra 81
- Rodzaj - czterosuwowy, wysokoprężny
- Paliwo - ON
- Układ chłodzenia - cieczą
- Liczba i ułożenie cylindrów - 8 V pod kątem 90 º
- Średnica cylindra x skok tłoka - 115 x 150 mm
- Pojemność skokowa - 12 465 cm³
- Rozrząd - OHV
- Moc maksymalna 117,8 kW, ciągła 95,1 kW
- Układ smarowania - obiegowy wymuszony, sucha skrzynia korbowa
- Instalacja elektryczna - 12 V prądnica 300 W rozrusznik 24 V 4,4 kW
- Lata produkcji - 1939 - 1942
↓
Silnik Tatra 81H (HB) wersja przystosowana do zasilania gazem drzewnym, na zdjęciu poniżej [Wikimedia Commons]
Podstawowe parametry:
- Oznaczenie - Tatra 81H (HB)
- Rodzaj - czterosuwowy, przystosowany do zasilania gazem drzewnym [holzgas]
- Układ chłodzenia - cieczą
- Liczba i ułożenie cylindrów - 8 V pod kątem 90 º
- Średnica cylindra x skok tłoka - 125 x 150 mm
- Pojemność skokowa - 14 726 cm³
- Rozrząd - OHV
- Moc - maksymalna 110,4 kW, ciągła 88,3 kW przy (?) obr/min
- Układ smarowania - wymuszony, obiegowe, sucha skrzynia korbowa
- Instalacja elektryczna - 12 V, prądnica 300 W, rozrusznik 24 V, 4,4 kW
- Okres produkcji - od 1939 do 1942 roku
↓
Silnik Tatra V 910 → → → T955 W18 prototyp z 1943, 22 238 ccm, Ø 110 x 130, moc 220.6 kW /2000 rpm
Kluczowe zmiany konstrukcyjne w stosunku do poprzednika:
- chłodzenie powietrzem
- zmiana kąta pochylenia wzajemnego cylindrów z 90 º na 75 º
- zwiększenie ilości cylindrów z 8 do 12
- zmiana skoku i średnicy tłoka
Podstawowe parametry:
- Oznaczenie - V 910
- Rodzaj - czterosuwowy, wysokoprężny
- Układ chłodzenia - wymuszony, powietrzem. Dwa wentylatory napędzane łańcuchem Galla
- Liczba i ułożenie cylindrów - 12 V pod kątem 75 º
- Średnica cylindra x skok tłoka - 110 x 130 mm
- Pojemność skokowa - 14 825 cm³
- Kolejność wtrysku - 1-8-5-10-3-7-6-11-2-9-4-12 Bezpośredni wtrysk paliwa
- Pompa wtryskowa - dwie sprzężone 6 sekcyjne
- Rozrząd - OHV
- Stopień kompresji - 16,5:1
- Moc - maksymalna 158,00 kW przy 2250 obr/min
- Zużycie paliwa - 34 l/100 km, oleju - 0,3 l/100 km
- Układ smarowania - wymuszony, obiegowe, sucha skrzynia korbowa
- Pojemność układu smarowania - 25 litrów
- Instalacja elektryczna - 12 V, prądnica 300 W w lewym wentylatorze, rozrusznik 24 V, 4,4 kW
- Masa własna - 970 kg
- Okres produkcji - od 1942 do 1945 roku
↓
Silnik Tatra 111 → → → silniki chłodzone powietrzem o identycznych cylindrach i głowicach: Tatra 108 V8 0 pojemności 9884 cm3 a także 114 R4 o pojemności 4942 cm3
Kluczowe zmiany konstrukcyjne w stosunku do poprzednika:
- zmieniony układ zasysania i czyszczenia powietrza dolotowego
Podstawowe parametry:
- Oznaczenie - T 111
- Rodzaj - czterosuwowy, wysokoprężny
- Układ chłodzenia - wymuszony, powietrzem. Dwa wentylatory napędzane łańcuchem Galla
- Liczba i ułożenie cylindrów - 12 V pod kątem 75 º
- Średnica cylindra x skok tłoka - 110 x 130 mm
- Pojemność skokowa - 14 825 cm³
- Kolejność wtrysku - 1-8-5-10-3-7-6-11-2-9-4-12 Bezpośredni wtrysk paliwa
- Pompa wtryskowa - dwie sprzężone 6 sekcyjne
- Rozrząd - OHV
- Stopień kompresji - 16,5:1
- Moc - maksymalna 147,00 kW przy 2000 obr/min
- Zużycie paliwa - 34 l/100 km, oleju - 0,3 l/100 km
- Układ smarowania - wymuszony, obiegowe, sucha skrzynia korbowa
- Pojemność układu smarowania - 25 litrów
- Instalacja elektryczna - 12 V, prądnica 300 W w lewym wentylatorze, rozrusznik 24 V, 4,4 kW
- Masa własna - 970 kg
- Okres produkcji - od 1945 do 1952 roku
Silnik T111 okazał się doskonałą, niezawodną konstrukcją. Świetnie zdawał egzamin w trudnych warunkach atmosferycznych przy temperaturach spadających do - 40 stopni Celsjusza.
↓
Silnik Tatra 111A → → → silnik T912 R6 1/2 V12 podstawowy silnik samochodu Praga V3S oraz Praga S5T
Kluczowe zmiany konstrukcyjne w stosunku do poprzednika:
- napęd wentylatorów przy pomocy pasków klinowych, w poprzedniku za pomocą łańcuchów Galla
Podstawowe parametry:
- Oznaczenie - T 111A
- Rodzaj - czterosuwowy, wysokoprężny
- Układ chłodzenia - wymuszony, powietrzem. Dwa wentylatory napędzane paskami klinowymi
- Liczba i ułożenie cylindrów - 12 V pod kątem 75 º
- Średnica cylindra x skok tłoka - 110 x 130 mm
- Pojemność skokowa - 14 825 cm³
- Kolejność wtrysku - 1-8-5-10-3-7-6-11-2-9-4-12 Bezpośredni wtrysk paliwa
- Pompa wtryskowa - dwie sprzężone 6 sekcyjne
- Rozrząd - OHV
- Stopień kompresji - 16,5:1
- Moc maksymalna - 132,5 kW przy 1800 obr/min
- Moment maksymalny - 726 Nm przy 1400-1600 obr/min
- Zużycie paliwa - 34 l/100 km, oleju - 0,3 l/100 km
- Układ smarowania - wymuszony, obiegowe, sucha skrzynia korbowa
- Pojemność układu smarowania - 25 litrów
- Instalacja elektryczna - 12 V, prądnica 2 x 200 W, PAL-Magneton 02.9057.55 w obu wentylatorach, rozrusznik 24 V, 4,4 kW
- Masa własna - 970 kg
- Okres produkcji - od 1953 do 1962 roku
Silnik Tatra T-108 (3/4 silnika T-111) V8 służył do napędu samochodu Tatra 128. W latach 1951-52 wyprodukowano 4096 egzemplarzy dwuosiowej Tatry 128 4x4
Podstawowe parametry T-108
- Oznaczenie - T 108
- Rodzaj - czterosuwowy, wysokoprężny
- Układ chłodzenia - wymuszony, powietrzem. Dwa wentylatory napędzane paskami klinowymi
- Liczba i ułożenie cylindrów - 8 V pod kątem 75 º
- Średnica cylindra x skok tłoka - 110 x 130 mm
- Pojemność skokowa - 9 884 cm³
- Kolejność wtrysku - 1-6-3-5-4-7-2-8 Bezpośredni wtrysk paliwa
- Pompa wtryskowa - rzędowa 8 sekcyjna
- Rozrząd - OHV
- Stopień kompresji - 16,5:1
- Moc maksymalna - 95.7 kW przy 2000 obr/min
- Moment maksymalny - b.d.
- Zużycie paliwa - 29 l/100 km, oleju - 0,25 l/100 km
- Układ smarowania - wymuszony, obiegowe, sucha skrzynia korbowa
- Pojemność układu smarowania - 25 litrów
- Instalacja elektryczna - 12 V, prądnica 2 x 200 W, PAL-Magneton 02.9057.55 w obu wentylatorach, rozrusznik 24 V, 4,4 kW
- Masa własna - 820 kg
- Okres produkcji - od 1950 do 1952 roku
By Rios - Own work, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=15648976
↓
Silnik Tatra T-928 → → → T-930 V12 [T-930-3 - T-930-54] stosowany m.in. w Tatra 138, Tatra 813, SKOT (OT-64) wersja T-928-14, kompresorach przewoźnych DK 661, lokomotywach spalinowych serii 703, ..
Kluczowe zmiany konstrukcyjne w stosunku do poprzednika:
- Zwiększona średnica tłoka ze 110 mm do 120 mm
- Zmniejszona ilość cylindrów wersji bazowej z 12 do 8
- Mniejsza masa własna
- Jeden centralny wysoko umieszczony wentylator
- Napęd wentylatora poprzez sprzęgło hydrokinetyczne sterowane termostatem
- Pojedyncza rzędowa pompa wtryskowa
Podstawowe parametry:
- Oznaczenie - T928
- Rodzaj - czterosuwowy, wysokoprężny
- Układ chłodzenia - powietrzem. centralny wentylator. Napędzany przekładnią zębatą od wału korbowego ze sprzęgłem hydrokinetycznym sterowanym termostatem
- Liczba i ułożenie cylindrów - 8 V pod kątem 75 º
- Średnica cylindra x skok tłoka - 120 x 140 mm
- Pojemność skokowa - 11 782 cm³
- Kolejność wtrysku - 1-6-3-5-4-7-2-8 Bezpośredni wtrysk paliwa
- Pompa wtryskowa - Motorpal
- Rozrząd - OHV, centralny wałek rozrządu, napędzany przekładnią zębatą od wału korbowego
- Stopień kompresji - 16,5:1
- Moc - maksymalna 132,50 kW przy 2000 obr/min
- Moment maksymalny - 720 Nm przy 1200 obr/min
- Zużycie paliwa - 36 ± 5% litrów/100 km
- Układ smarowania - wymuszony, obiegowy, sucha skrzynia korbowa, chłodnica oleju
- Pojemność układu smarowania - 25 litrów
- Instalacja elektryczna - 24 V, alternator 500 W, rozrusznik 24 V, 4,4 kW
- Masa własna - 595 kg
- Okres produkcji - od 1956 do 1971 roku
- Ilość wyprodukowanych egzemplarzy wszystkich wersji - około 50 000 szt.
Silnik T-928-14 zabudowany w transporterze opancerzonym SKOT OT 64 R 3M
Silnik T-928 zabudowany w samochodzie ciężarowym Tatra 138
Powyżej silnik V 12 T-930-3 stosowany w samochodzie Tatra 813 6x6 oraz 8x8 Kolos a jego modyfikacje w lokomotywach spalinowych serii T212.(*) później 702, haubicach samojezdnych itp.
Jest to bezpośrednie rozwinięcie silnika T-928 zaprojektowanego dla samochodu Tatra 138.
Podstawowe parametry:
- Oznaczenie - T-930
- Rodzaj - czterosuwowy, wysokoprężny
- Układ chłodzenia - powietrzem. centralny wentylator. Napędzany przekładnią zębatą od wału korbowego ze sprzęgłem hydrokinetycznym sterowanym termostatem
- Liczba i ułożenie cylindrów - 12 V pod kątem 75 º
- Średnica cylindra x skok tłoka - 120 x 140 mm
- Pojemność skokowa - 17 643 cm³
- Kolejność wtrysku - 1-8-5-10-3-7-6-11-2-9-4-12 Bezpośredni wtrysk paliwa
- Pompa wtryskowa - Motorpal
- Rozrząd - OHV, centralny wałek rozrządu, napędzany przekładnią zębatą od wału korbowego
- Stopień kompresji - 16,5:1
- Moc - maksymalna 198,60 kW przy 2000 obr/min
- Moment maksymalny - 990 Nm przy 1300 obr/min
- Zużycie paliwa - 44 ± 5% litrów/100 km
- Układ smarowania - wymuszony, obiegowy, sucha skrzynia korbowa, chłodnica oleju
- Pojemność układu smarowania - 25 litrów
- Instalacja elektryczna - 24 V, alternator 500 W, rozrusznik 24 V, 2 x 4,4 kW
- Masa własna - 1035 kg
- Okres produkcji - od 1963 do 1982 roku
- Ilość wyprodukowanych egzemplarzy wszystkich wersji- około 13 000 szt.
Na lewym boku silnika T-930 widoczny wodoodporny rozrusznik (tzw. cygaro lub wodnik) na boku prawym, tradycyjnym miejscu dla rozruszników w silnikach Tatra, znajduje się drugi identyczny rozrusznik. Chłodnica oleju nie była montowana na silniku tak jak w wersji V8, tylko oddzielnie, na klapie silnika lub innym miejscu nadwozia samochodu, lokomotywy, ..
↓
Silnik Tatra T2-928 - 1E Podstawowy silnik samochodu Tatra 148. Posiada różne modyfikacje osprzętu oznaczane cyfrowo, od 1E do 17E
Kluczowe zmiany konstrukcyjne w stosunku do poprzednika:
- Zwiększony skok tłoka ze 130 mm do 140 mm
Podstawowe parametry:
- Oznaczenie - T2-928 - 1E
- Rodzaj - czterosuwowy, wysokoprężny
- Układ chłodzenia - powietrzem. centralny wentylator. Napędzany przekładnią zębatą od wału korbowego ze sprzęgłem hydrokinetycznym sterowanym termostatem
- Liczba i ułożenie cylindrów - 8 V pod kątem 75 º
- Średnica cylindra x skok tłoka - 120 x 140 mm
- Pojemność skokowa - 12 667 cm³
- Kolejność wtrysku - 1-6-3-5-4-7-2-8 Bezpośredni wtrysk paliwa
- Pompa wtryskowa - Motorpal
- Rozrząd - OHV, centralny wałek rozrządu, napędzany przekładnią zębatą od wału korbowego
- Stopień kompresji - 16,5:1
- Moc - maksymalna 146,60 kW przy 2000 obr/min
- Moment maksymalny - 813 Nm przy 1200-1400 obr/min
- Zużycie paliwa - 31,2 ± 5% litrów/100 km
- Układ smarowania - wymuszony, obiegowy, sucha skrzynia korbowa, chłodnica oleju
- Pojemność układu smarowania - 25 litrów
- Instalacja elektryczna - 24 V, alternator 500 W, rozrusznik 24 V, 5,8 kW
- Masa własna - 845 kg
- Okres produkcji - od 1969 do 1982 roku
- Ilość wyprodukowanych egzemplarzy wszystkich wersji - około 114 000 szt.
Fotografia silnika T2-928 po remoncie kapitalnym, ze strony firmy Miloslav Stodulka - opravy motoru Tatra, Liaz, Avia
W silniku były stosowane głowice dwóch typów "H" oraz "E" W początkowym okresie produkcji stosowana była głowica cylindra typu"H" (stosowana w poprzednim modelu silnika T-928 z samochodu Tatra 138) i była montowana na tulei cylindra bez podkładki. W późniejszym okresie stosowano głowicę typu "E" montowaną na tulei cylindra z zastosowaniem podkładki pod głowicę o grubości 2,5 mm.
W 1979 roku powstała modernizacja silnika pod oznaczeniem T2-148 dostosowująca go do spełnienia normy EHK (zmniejszenie głośności, zużycia paliwa, itp.)
↓
różne wersje wyposażenia elektrycznego i aparatury paliwowej
↓
Silnik Tatra T2-928 - 17E wersja wojskowa
- Oznaczenie - T2-928 - 17E
- Rodzaj - czterosuwowy, wysokoprężny
- Układ chłodzenia - powietrzem. centralny wentylator. Napędzany przekładnią zębatą od wału korbowego ze sprzęgłem hydrokinetycznym sterowanym termostatem
- Liczba i ułożenie cylindrów - 8 V pod kątem 75 º
- Średnica cylindra x skok tłoka - 120 x 140 mm
- Pojemność skokowa - 12 667 cm³
- Kolejność wtrysku - 1-6-3-5-4-7-2-8
- Pompa wtryskowa - Motorpal
- Rozrząd - OHV, centralny wałek rozrządu, napędzany przekładnią zębatą od wału korbowego
- Stopień kompresji - 16,5:1
- Moc - maksymalna 146,60 kW przy 2000 obr/min
- Moment maksymalny - 798 Nm przy 1200-1400 obr/min
- Zużycie paliwa - 31,2 ± 5% litrów/100 km
- Układ smarowania - wymuszony, obiegowy, sucha skrzynia korbowa, chłodnica oleju
- Pojemność układu smarowania - 25 litrów
- Instalacja elektryczna - 24 V, alternator wodoszczelny 720 W, rozrusznik wodoszczelny 24 V, 5,8 kW
- Masa własna - ~845 kg
- Okres produkcji - od 1969 do 1982 roku
- Ilość wyprodukowanych egzemplarzy wszystkich wersji- około 114 000 szt.
↓
Tatra T3-929
↓
Tatra T3-928
↓
Tatra T3-930
Przekrój poglądowy silnika V12 T3-930 biturbo z samochodu Tatra 815, ekspozycja Muzeum Wojskowe Králíky. Fotografia Letheko.
Silnik V12 T3-930 biturbo z samochodu Tatra 815 , ekspozycja Muzeum Techniki Tatra. Fotografia Letheko.
↓
Silnik Tatra T3A-928 (EURO 0, I)
↓
Tatra T3B-928 (EURO II)
↓
Silnik Tatra T3C-928 (EURO III)
↓
Tatra T3D-928 (EURO IV, V) z systemem SCR
↓
ciąg dalszy nastąpi
Ogólny schemat kodowania symbolu silnika Tatra, przykładowy fikcyjny numer T3A - 930 - 1200 - 130 - 80:
T (Tatra) 3 (generacja) A (norma spalin) 930 (ilość cylindrów) 1200 (nr seryjny produkcji) 130 (średnica cylindra) 80 (rok produkcji)
- T - oznaczenie marki producenta
- 3 - generacja 1 (Tatra 111, 138, 813), 2 (Tatra 148 i pochodne), 3 (Tatra 815 i jej pochodne)
- A norma emisji spalin A - EURO 0, B - EURO I i II, C - EURO III, D - EURO IV i V
- 930 typ - ilość cylindrów (930 - 12, 929 - 10, 928 - 8)
- 1200 numer seryjny produkcji
- 130 średnica cylindra w mm
- 80 rok produkcji
Na tabliczce znamionowej nr może mieć inna kolejność np. 930-3A-1200-130-80
Silnik Tatra T3A 929-16 na hamowni
Przykładowy układ smarowania silnika Tatra 815. Grafika z pracy Mazání motoru
Układ smarowania silnika Tatra 815 typ T3A-929-16. Materiały szkoleniowe Tatra
Źródła
- Tatra Portal
- Materiały Biura Handlowego Maszyny.PW
- Muzeum Tatry w Koprzywnicy
- Oficjalna strona Tatra Trucks a.s.
- Drewno zamiast benzyny
- Kfz. der Wehrmacht
- Frýba Jiří, Tatra 813 - historie, takticko-technická data, modifikace, Grada Publishing a.s, 2016
- Atlas lokomotiv
- Server valka.cz
- Výukový materiál [VY_32_INOVACE_MOV_3ROC_11] Mazání motoru