Tatra 141 - ciężarówka produkowana przez firmę Tatra, została zaprojektowana do ciągnięcia ciężkich przyczep. Konstrukcja jest oparta na samochodzie Tatra 111. Tatra 141 ma większą, 8-miejscową kabinę, mniejszy rozstaw osi oraz mniejszą całkowitą długością pojazdu. Tatra 141 jest produkowana od 1959 roku. Zestawy montażowe wyprodukowane w zakładach Tatry w Koprzywnicy, montuje zakład w Bánovcach nad Bebravou. Produkowane są dwie wersje: przystosowana do ciągnięcia 100- tonowej przyczepy oraz wersja T141B do ciągnięcia 50-tonowych ładunków. Prototyp został zaprezentowany w lipcu 1955 roku. W sumie w okresie 1957 - 1970 wyprodukowano 4953 egzemplarze Tatry 141.
Podstawowe wymiary ciągnika balastowego Tatra 141.
Silnik
-
Silnik: chłodzony powietrzem typ T 111 A V 12 o podwyższonej mocy więcej o silnikach Tatra
-
Prędkość maksymalna: 45 km/h (Tatra 141B 60 km / h)
-
Zużycie: 70 l/100 km
Przeniesienie napędu
-
Sprzęgło: mechaniczne podwójne tarcze suche
-
Skrzynia biegów: czterobiegowa (1. i 2. bieg zsynchronizowany)
-
Przekładnia redukcyjna: dwubiegowa
-
Reduktory kół specjalne dla modelu Tatra 141
-
-
Wszystkie osie napędzane, przednia dołączana
Podwozie
-
Podwozie: koncepcja Tatra z centralną rurą wsporczą
-
Rozstaw osi: 3500 + 1220 mm
-
Rozstaw kół: 1800 mm
-
Rozstaw kół: 2080 mm
Prześwit: 290 mm
-
Waga: 12 140 kg (Tatra 141B 11 950 kg), z dodatkowym obciążeniem 18 280 kg
-
Hamulce: dwuobwodowe pneumatyczne, mechaniczny hamulec postojowy, działający na bęben w układzie napędowym.
Instalacja elektryczna 12 V, prądnica 12 V 200 W, akumulator 105 Ah. Zbiorniki paliwa 420 litrów. Opony opasane 11.00 - 20
Tatra 141 jako aktor w filmie "Podróż za jeden uśmiech" [1972] zrealizowany na podstawie powieści Adama Bahdaja.
Marek Jachowicz
Źródła
- Wikimedia Commons
- Jihoceske Motocyklove Museum, České Budějovice
- Serwis Youtube.com - Podróż za jeden uśmiech
- Forum.valka.cz