Czechosłowacka Tatra 77 (T77) jest przez wielu uważana jest za pierwszy seryjnie produkowany, samochód prawdziwie aerodynamiczny. Opracowali ją główny inżynier zakładów Tatra - Hans Ledwinka oraz Paul Jaray, inżynier aerodynamiczny Zeppelin-a. Tatra 77 została wprowadzona na na rynek w 1934 roku.
„To samochód na moje autostrady!” tak podobno powiedział Adolf Hitler do Ferdinanda Porsche.
Aerodynamiczny samochód Tatra 77 z zamontowanym z tyłu chłodzonym powietrzem silnikiem został zaprezentowany prasie 5 marca 1934 roku w Pradze. Prezentacja modelu Tatra 77 była prawdziwą sensacją, jego konstrukcja wyprzedzała trendy światowego przemysłu motoryzacyjnego o kilka dekad.
Zarząd zakładów Tatra zdecydował o wprowadzeniu do produkcji samochodu Tatra 77 w małej skali. Samochody były budowane prawie całkowicie ręcznie i kierowane dla najbardziej wymagających klientów, przez co wnętrze było luksusowo wyposażone. W sumie obu modeli T77 [1934–1935] oraz T77A [1935-1938] wyprodukowano zaledwie 249 egzemplarzy plus 4 prototypy.
Następca Tatry 77A, samochód Tatra 87 produkowany w latach 1936–1950. Łącznie wyprodukowano 3 056 egzemplarzy.
Tatra 87 to samochód legenda, jego wybrani legendarni użytkownicy:
- Hans Ledwinka - konstruktor Tatry (po przejściu na emeryturę dostał jeden w prezencie od Feliksa Wankla. Ten egzemplarz jest teraz wystawiany w Deutsches Museum w Monachium)
- Eliška Junková - jedna z najlepszych kobiet w historii wyścigów samochodowych Grand Prix
- Ernst Heinkel - niemiecki nazistowski projektant samolotów, którego firma wyprodukowała pierwszy na świecie samolot turboodrzutowy i odrzutowy, a także pierwszy samolot rakietowy
- Felix Wankel - niemiecki inżynier, wynalazca silnika Wankel
- Emil František Burian - czeski poeta, dziennikarz, piosenkarz, aktor, muzyk, kompozytor, doradca dramatyczny, dramatopisarz i reżyser
- Vítězslav Nezval - jeden z najbardziej płodnych awangardowych pisarzy czeskich w pierwszej połowie XX wieku i współzałożyciel ruchu surrealistycznego w Czechosłowacji
- Erwin Rommel - niemiecki generał i feldmarszałek II wojny światowej
- Andrey Yeryomenko - radziecki generał i feldmarszałek II wojny światowej (otrzymał jako pierwszy T87 wyprodukowany po II wojnie światowej, ten samochód jest teraz wystawiany w Muzeum Tatry w Koprzywnicy)
- John Steinbeck - amerykański pisarz
- Farouk I Egiptu - dziesiąty władca z Muhammadem Ali dynastii i przedostatni król z Egiptu i Sudanu
- Josef Beran - Czech kardynał z Kościołem Rzymskokatolickim a arcybiskupem Pragi
- Edvard Beneš - lider czechosłowackiego ruchu niepodległościowego, minister spraw zagranicznych i drugi prezydent Czechosłowacji
- Antonín Zápotocký , Klement Gottwald - przywódcy komunistyczni, prezydenci Czechosłowacji po zamachu stanu w 1948 r.
- Jay Leno - amerykański komik i gospodarz telewizyjny
- Norman Foster - brytyjski architekt
Inżynier Hans Ledwinka - twórca "Koncepcji Tatra"[1], legendarny konstruktor samochodów Tatra przy swoim samochodzie Tatra 87
Marek Jachowicz
Przypisy
- Koncepcja Tatra - konstrukcja samochodu zawierająca 3 główne elementy: centralna rurę będącą ramą nośną oraz miejscem prowadzenia zespołów napędu, wahliwe półosie oraz silnik chłodzony powietrzem. Po raz pierwszy inż Hans Ledwinka zastosował wszystkie te elementy w samochodzie Tatra 11.
Źródła