Kraków Podgórze, skrzyżowanie pod Koroną, początek lat 70-tych XX wieku. Wszystkie pojazdy na skrzyżowaniu, z wyjątkiem GAZ 69 są polskiej produkcji. Tak to prawie niemożliwe w kraju, który niemal w całości pozbył się przemysłu motoryzacyjnego. Montownie zagranicznych marek tylko potwierdzają regułę. Nie produkujemy w Polsce od podstaw nawet rowerów.

Czechosłowacka Tatra 77 (T77) jest przez wielu uważana jest za pierwszy seryjnie produkowany, samochód prawdziwie aerodynamiczny. Opracowali ją główny inżynier zakładów Tatra - Hans Ledwinka oraz Paul Jaray, inżynier aerodynamiczny Zeppelin-a.  Tatra 77 została wprowadzona na na rynek w 1934 roku.

„To samochód na moje autostrady!” tak podobno powiedział Adolf Hitler do Ferdinanda Porsche.

 

Zespół napędowy samochodu Tatra 77

Aerodynamiczny samochód Tatra 77 z zamontowanym z tyłu chłodzonym powietrzem silnikiem został zaprezentowany prasie 5 marca 1934 roku w Pradze. Prezentacja modelu Tatra 77 była prawdziwą sensacją, jego konstrukcja wyprzedzała trendy światowego przemysłu motoryzacyjnego o kilka dekad.

Zarząd zakładów Tatra zdecydował o wprowadzeniu do produkcji samochodu Tatra 77 w małej skali. Samochody były budowane prawie całkowicie ręcznie i kierowane dla najbardziej wymagających klientów, przez co wnętrze było luksusowo wyposażone. W sumie obu modeli T77 [1934–1935] oraz T77A [1935-1938] wyprodukowano zaledwie 249 egzemplarzy plus 4 prototypy.

 

 Przekrój samochodu Tatra 77

Następca Tatry 77A, samochód Tatra 87 produkowany w latach 1936–1950. Łącznie wyprodukowano 3 056 egzemplarzy.

Tatra 87 to samochód legenda, jego wybrani legendarni użytkownicy:

  • Hans Ledwinka - konstruktor Tatry (po przejściu na emeryturę dostał jeden w prezencie od Feliksa Wankla. Ten egzemplarz jest teraz wystawiany w Deutsches Museum w Monachium)
  • Eliška Junková - jedna z najlepszych kobiet w historii wyścigów samochodowych Grand Prix
  • Ernst Heinkel - niemiecki nazistowski projektant samolotów, którego firma wyprodukowała pierwszy na świecie samolot turboodrzutowy i odrzutowy, a także pierwszy samolot rakietowy
  • Felix Wankel - niemiecki inżynier, wynalazca silnika Wankel
  • Emil František Burian - czeski poeta, dziennikarz, piosenkarz, aktor, muzyk, kompozytor, doradca dramatyczny, dramatopisarz i reżyser
  • Vítězslav Nezval - jeden z najbardziej płodnych awangardowych pisarzy czeskich w pierwszej połowie XX wieku i współzałożyciel ruchu surrealistycznego w Czechosłowacji
  • Erwin Rommel - niemiecki generał i feldmarszałek II wojny światowej
  • Andrey Yeryomenko - radziecki generał i feldmarszałek II wojny światowej (otrzymał jako pierwszy T87 wyprodukowany po II wojnie światowej, ten samochód jest teraz wystawiany w Muzeum Tatry w Koprzywnicy)
  • John Steinbeck - amerykański pisarz
  • Farouk I Egiptu - dziesiąty władca z Muhammadem Ali dynastii i przedostatni król z Egiptu i Sudanu
  • Josef Beran - Czech kardynał z Kościołem Rzymskokatolickim a arcybiskupem Pragi
  • Edvard Beneš - lider czechosłowackiego ruchu niepodległościowego, minister spraw zagranicznych i drugi prezydent Czechosłowacji
  • Antonín Zápotocký , Klement Gottwald - przywódcy komunistyczni, prezydenci Czechosłowacji po zamachu stanu w 1948 r.
  • Jay Leno - amerykański komik i gospodarz telewizyjny
  • Norman Foster - brytyjski architekt

Inżynier Hans Ledwinka - twórca "Koncepcji Tatra

 Inżynier Hans Ledwinka - twórca "Koncepcji Tatra"[1], legendarny konstruktor samochodów Tatra przy swoim samochodzie Tatra 87

 

Marek Jachowicz

 

Przypisy

  1. Koncepcja Tatra - konstrukcja samochodu zawierająca 3 główne elementy: centralna rurę będącą ramą nośną oraz miejscem prowadzenia zespołów napędu, wahliwe półosie oraz silnik chłodzony powietrzem. Po raz pierwszy inż Hans Ledwinka zastosował wszystkie te elementy w samochodzie Tatra 11.

Źródła

Cars & History: TATRA T77 & T77A (1933-1938)

 

Samochód ciężarowy PZInż 703 BC podczas badań terenowych

Samochód ciężarowy PZInż 703 BC podczas badań terenowych

Samochód ciężarowy PZInż 703 podczas pokonywania przeprawy saperskiej, 1939 rok, domena publiczna

Muzeum Tatra



 

FSC Star 20

Star 20 – polski samochód ciężarowy średniej ładowności produkowany w latach 1948–1957 przez Fabrykę Samochodów Ciężarowych Star w Starachowicach

Star 20 – polski samochód ciężarowy średniej ładowności produkowany w latach 1948–1957 przez Fabrykę Samochodów Ciężarowych Star w Starachowicach. Fotografia Narodowe Archiwum Cyfrowe, domena publiczna, autor nieznany.

 

We use cookies

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i doświadczeń użytkownika (Tracking Cookies). Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.