Praga jest jednym z najstarszych na świecie producentów samochodów. Historia tej czeskiej marki rozpoczyna się w 1907 roku. Zakłady Praga na przestrzeni swojej historii produkowały: samochody osobowe, ciężarowe, motocykle, czołgi, autobusy, samoloty, części zamienne oraz podzespoły wykorzystywane przez innych producentów. Firma Praga posiadała dziesiątki patentów na swoje rozwiązania techniczne, mające zastosowanie w produkcji przemysłowej. W roku 1907 została założona "Praska fabryka produkcji samochodów", jako wspólne przedsięwzięcie praskiej "První česko-moravské továrny na stroje" (Pierwszej czesko-morawskiej fabryki budowy maszyn w Pradze) i "Ringhofferových závodů" - Ringhoffer-Werke A.G, jeden z największych zakładów przemysłowych Austro-Węgier.
Historia firmy Ringhoffer Werke AG rozpoczęła się w 1769 roku, kiedy młody kotlarz Franz Ringhoffer [1744-1829] pochodzący z węgierskiej miejscowości Szárazvám (niem. Müllendorf) przybył Pragi i założył warsztat na Starym Mieście produkujący metalowe kotły dla browarów. Jego jedyny syn i spadkobierca Joseph Ringhoffer [1785-1847] w 1822 roku kupił młyn wodny w Kamenicach koło Eule na południu od Pragi, który przebudował na młyn młotkowy do obróbki miedzi, a później rozbudował go o walcownię blachy miedzianej. W 1832 rozpoczął produkcję na skale przemysłową wyrobów z miedzi i mosiądzu. Z małej manufaktury założonej przez ojca stworzył nowoczesny zakład przemysłowy zatrudniający około siedemdziesięciu pracowników. Firma produkowała urządzenia dla browarów piwnych, destylarni spirytusowych oraz cukrowni. Dostarczała je do wszystkich ziem koronnych monarchii Austro-Węgier. Najstarszy syn Josefa, Franz Ringhoffer II, w 1852 roku zbudował na przedmieściach Smíchova fabrykę wagonów kolejowych Waggon- und Tender-Fabrik F. Ringhoffer. Po śmierci Franza Ringhoffera w 1873 roku interesy rodzinne przejąl jego syn, Franz III. Freiherr von Ringhoffer. Pod jego zarządem Ringhoffer Werke AG stały się jedną z największych firm przemysłowych w Austro-Węgrzech. Koncern produkował różnego typu wagony kolejowe, lokomotywy, tramwaje, maszyny, wyposażenie dla przemysłu spożywczego, przetwórczego oraz instalacje chłodnicze. W 1909 roku najstarszy syn Franz Freiherr von Ringhoffer IV [1874-1940] przejął firmę, którą w 1911 roku przekształcił w spółkę akcyjną.
Blankiet aukcji Ringhoffer Werke AG na kwotę 2000 koron z 1911 roku. Dla uzmysłowienia sobie wartości blankietu, warto zaznaczyć - średnie roczne zarobki wyższego urzędnika monarchii Austro-Węgierskiej wynosiły 1400 koron, nauczyciela 300 koron a robotnika wykwalifikowanego 250 koron.
Drugą firmą tworząca przedsięwzięcie motoryzacyjne pod wspólną marką Praga była První Českomoravská továrna na stroje, która została założona w.... cdn.
Firma w 1907 roku wyprodukowała niewielką ilość samochodów osobowych na licencji włoskiej firmy "Isotta Fraschini", a w roku 1908 produkowała samochody na licencji francuskich producentów:"Charon" oraz "Renault".
Pod koniec 1909 roku "Praska fabryka produkcji samochodów" zaczęła stosować znak towarowy "Praga", międzynarodowy zapis nazwy stolicy Czech.
Obecnie właścicielem marki Praga jest firma Praga-Export s.r.o., która kontynuuje tradycje historycznych zakładów.
cdn.
Film z Automuseum Praga, z czasów gdy jeszcze działało.
Bardzo smutny koniec Automuseum Praga - rozmowa z założycielem panem Emilem Příhodou. Niestety w chwili obecnej, muzeum z powodu rodzinnych nieporozumień i tragedii przestało działać.
Polska montownia samochodów Praga - Oświęcim-Praga
Źródła
- Materiały firmy Praga-Export
- https://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1142743803-reporteri-ct/216452801240011/obsah/458984-pragovky-pod-zamkem
- Die Prager Strassenbahn1, der „echte“ Käfer, vergangener Glanz und bewegende Schicksale
- Kolbenka slaví 120 let. Někdejší průmyslová chlouba zeje prázdnotou IDNES