Historie zapomniane Letheko
ZPB + -

„Starałem się tak żyć, abym w godzinie śmierci mógł się raczej cieszyć, niż lękać.”

Rotmistrz Witold Pilecki

13 maja 1901 roku urodził się Witold Pilecki – jeden z największych niedocenionych bohaterów II wojny światowej. Witold Pilecki, harcerz, rotmistrz kawalerii Wojska Polskiego, współzałożyciel Tajnej Armii Polskiej, żołnierz Armii Krajowej, więzień i organizator ruchu oporu w KL Auschwitz. Autor raportów o Holocauście, tzw. Raportów Pileckiego. Ofiara komunistycznego terroru, oskarżony i skazany przez władze komunistyczne Polski Ludowej na karę śmierci, stracony 25 maja 1948 roku.

Cześć Jego Pamięci !

71. rocznica rozpoczęcia produkcji samochodów w FSC w Lublinie. Sześć lat po zakończeniu drugiej wojny światowej, 7 listopada 1951 roku z linii produkcyjnej Fabryki Samochodów Ciężarowych w Lublinie zjechał pierwszy samochód - Lublin-51.

 Decyzję o powstaniu lubelskiej fabryki podjęto w 1948 roku. Pomysł utworzenia w Lublinie fabryki samochodów pojawił się przed wojną, we wrześniu 1938 roku, gdy w dzielnicy Tatary rozpoczęto budowę hali produkcyjnej warszawskiej firmy Lilpop, Rau i Loewenstein, która zamierzała tu produkować podzespoły do samochodów osobowych i ciężarowych – na licencji amerykańskiego Chevroleta. Planowano rozpoczęcie produkcji silników, mostów napędowych przednich i tylnych, układów kierowniczych, a także sprzęgieł i skrzyni przekładniowych. Silniki miały być wytwarzane w liczbie do 10 tys. sztuk rocznie, a ich produkcja przeznaczona na potrzeby krajowe. Wskutek wybuchu II wojny światowej inwestycja została przerwana.

Do realizacji wcześniejszych założeń powrócono w 1948 roku, kiedy to ocalała część zakładów w Lublinie stała się podstawą dla tworzonej Fabryki Samochodów Ciężarowych.

Pierwsze prace nad budową FSC rozpoczęły się w grudniu 1950 roku. Zgodnie z ówczesną polityką, zakład uruchomił produkcję 7 listopada 1951, czyli w 34. rocznicę rewolucji październikowej. Z taśm zjechał, już wówczas przestarzały, GAZ-51 pod marka FSC Lublin-51, równocześnie w Warszawie rozpoczęto produkcję Warszawy M 20 czyli sowieckiej Pobiedy M-20. Lublin 51 miał 2500 kg ładowności, silnik benzynowy i drewnianą kabinę kierowcy. W roku 1951 wyprodukowano 88 samochodów Lublin 51. W roku następnym zwiększono produkcję do 2200 sztuk. Projekt wstępny przewidywał wzrost produkcji do 12 tys. aut rocznie. Ogółem z linii montażowej w Lublinie zjechało 17 500 polskich GAZ-51. Produkcję licencyjną zakończono w 1958 roku. Po nieudanym wprowadzeniu na rynek polski przestarzałego Lublina-51, w roku 1959 rozpoczęto produkcję polskiej konstrukcji samochodu dostawczego FSC Żuk a w latach następnych kolejnych modeli ... aż do czasów bandyckiego przekształcenia (zlikwidowania) polskiej gospodarki.

Czytaj także:

 

Samochód ciężarowy PZInż 703 BC podczas badań terenowych

Samochód ciężarowy PZInż 703 BC podczas badań terenowych

Samochód ciężarowy PZInż 703 podczas pokonywania przeprawy saperskiej, 1939 rok, domena publiczna


Menu motoryzacja

Muzeum Tatra


Autosan


 

FSC Star 20

Star 20 – polski samochód ciężarowy średniej ładowności produkowany w latach 1948–1957 przez Fabrykę Samochodów Ciężarowych Star w Starachowicach

Star 20 – samochód ciężarowy średniej ładowności produkowany w latach 1948–1957 przez Fabrykę Samochodów Ciężarowych Star w Starachowicach. Czytaj więcej

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i zapamietują preferencje i ustawienia użytkownika. Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.