71. rocznica rozpoczęcia produkcji samochodów w FSC w Lublinie. Sześć lat po zakończeniu drugiej wojny światowej, 7 listopada 1951 roku z linii produkcyjnej Fabryki Samochodów Ciężarowych w Lublinie zjechał pierwszy samochód - Lublin-51.
Do realizacji wcześniejszych założeń powrócono w 1948 roku, kiedy to ocalała część zakładów w Lublinie stała się podstawą dla tworzonej Fabryki Samochodów Ciężarowych.
Pierwsze prace nad budową FSC rozpoczęły się w grudniu 1950 roku. Zgodnie z ówczesną polityką, zakład uruchomił produkcję 7 listopada 1951, czyli w 34. rocznicę rewolucji październikowej. Z taśm zjechał, już wówczas przestarzały, GAZ-51 pod marka FSC Lublin-51, równocześnie w Warszawie rozpoczęto produkcję Warszawy M 20 czyli sowieckiej Pobiedy M-20. Lublin 51 miał 2500 kg ładowności, silnik benzynowy i drewnianą kabinę kierowcy. W roku 1951 wyprodukowano 88 samochodów Lublin 51. W roku następnym zwiększono produkcję do 2200 sztuk. Projekt wstępny przewidywał wzrost produkcji do 12 tys. aut rocznie. Ogółem z linii montażowej w Lublinie zjechało 17 500 polskich GAZ-51. Produkcję licencyjną zakończono w 1958 roku. Po nieudanym wprowadzeniu na rynek polski przestarzałego Lublina-51, w roku 1959 rozpoczęto produkcję polskiej konstrukcji samochodu dostawczego FSC Żuk a w latach następnych kolejnych modeli ... aż do czasów bandyckiego przekształcenia (zlikwidowania) polskiej gospodarki.
Czytaj także: