Silnik wysokoprężny S56, S560

Silnik S56 oraz jego zmodyfikowana wersja S560 był produkowany w Zakładach Mechanicznych im. M. Nowotki w Warszawie (poźniej PZL-Wola), stosowany do napędu produkowanych w Jelczańskich Zakładach Samochodowych samochodów ciężarowych Żubr A80.

Podstawowe parametry silnika wysokoprężnego S 56:

  • Typ - wysokoprężny, czterosuwowy, górnozaworowy
  • Ilość cylindrów - 6
  • Układ cylindrów - rzędowy, ukośny
  • Odchylony od pionu - 30o w prawo
  • Układ chłodzenia - wymuszony, cieczą, w kadłubie obieg termosyfonowy, pompa wirnikowa
  • Kadłub silnika - żeliwo
  • Tuleje cylindrów - mokre
  • Głowice dzielone -  3 sztuki
  • Wałek rozrządu umieszczony w kadłubie silnika po lewej stronie
  • Układ rozrządu - popychaczowy, OHV
  • Wał korbowy podparty na 7 łożyskach ślizgowych, kuty ze stali węgłowej 45 z przykręcanymi przeciwwagami
  • Średnica cylindra cylindra - 125 mm
  • Skok tłoka - 135 mm
  • Pojemność skokowa - 9 935 cm3
  • Moc maksymalna - 140 KM przy 2200 obr/min
  • Maksymalny moment obrotowy - 500 Nm przy 1450 obr/min
  • Stopień sprężania - 19
  • Pompa wtryskowa tłoczkowa systemu Boscha, rzędowa z regulatorem mechanicznym
  • Ciśnienie wtrysku - 180 atm
  • Wtryskiwacze z rozpylaczami czopikowymi
  • Komora spalania - toroidalna w tłoku
  • Wtrysk bezpośredni
  • Układ smarowania obiegowy z zębatą pompą oleju z napędem od wału korbowego
  • Wydajność pompy oleju - 93 l/min przy 2200 obr/min
  • Maksymalne ciśnienie smarowania - 4 kG/cm2
  • Filtracja oleju - 2 szeregowe filtry wstępne oraz 2 szczelinowe filtry bocznikowe z wymiennymi wkładami tekturowymi. W układzie smarowania dodatkowo był wyposażony w przelewowy zawór bezpieczeństwa oraz zawór obiegowy, otwierający się z chwilą zatkania wkładów filtrujących
  • Jednostkowe zużycie paliwa - 170 g/KM/godz
  • Instalacja elektryczna - 12 V, rozruch 24 V
  • Prądnica 12 V 300 W
  • Rozrusznik 3,0 kW włączany elektromagnetycznie
  • Sprzęgło - suche, jednotarczowe
  • Masa własna - 990 kG

Silnik opracował i wdrożył do produkcji w 1954 roku zespół konstruktorów pod kierunkiem prof. dr inż. Edwarda Lotha (30.11.1916 ÷ 1981), który pracował także nad silnikami S47, S472, S53 oraz S530 wraz z zespołem (m.in. inż. Dobrzyński i inż. Cudny)

Silnik S56 oraz S560 był produkowany w Zakładach Mechanicznych im. Nowotki w Warszawie, które nie dysponowały w tamtym czasie odpowiednim doświadczeniem, a częste braki materiałowe zmuszały do poszukiwania rozwiązań kompromisowych kosztem jakości końcowego produktu. 

W 1962 opracowano i wdrożono do produkcji w 1964 roku zmodernizowany silnik S560, w którym powiększono pojemność do 11 030 cm3 poprzez zwiększenie skoku tłoka do 150 mm, zmieniono komorę spalania, uzyskując moc 150 KM przy niższych obrotach.

Silnik wysokoprężny S56

 

Podstawowe parametry silnika wysokoprężnego S 560:

  • Typ - wysokoprężny, czterosuwowy, górnozaworowy
  • Ilość cylindrów - 6
  • Układ cylindrów - rzędowy, ukośny
  • Odchylony od pionu - 30o w prawo
  • Układ chłodzenia - w całym silniku wymuszony cieczą, pompa wirnikowa
  • Kadłub silnika - żeliwo
  • Tuleje cylindrów - mokre
  • Głowice dzielone -  3 sztuki
  • Wałek rozrządu umieszczony w kadłubie silnika po lewej stronie
  • Układ rozrządu - popychaczowy, OHV
  • Wał korbowy podparty na 7 łożyskach ślizgowych, kuty ze stali węgłowej 45 z przykręcanymi przeciwwagami
  • Średnica cylindra cylindra - 125 mm
  • Skok tłoka - 150 mm
  • Pojemność skokowa - 11 030 cm3
  • Moc maksymalna - 150 KM przy 2000 obr/min
  • Maksymalny moment obrotowy - 710 Nm przy 1400 obr/min
  • Stopień sprężania - 19
  • Pompa wtryskowa tłoczkowa systemu Boscha, rzędowa z regulatorem mechanicznym
  • Ciśnienie wtrysku - 180 atm
  • Wtryskiwacze z rozpylaczami czopikowymi
  • Komora spalania - toroidalna w tłoku (zmieniona w stosunku do S56)
  • Wtrysk bezpośredni
  • Układ smarowania obiegowy z zębatą pompą oleju z napędem od wału korbowego
  • Wydajność pompy oleju - 93 l/min przy 2200 obr/min
  • Maksymalne ciśnienie smarowania - 4 kG/cm2
  • Filtracja oleju - 2 szeregowe filtry wstępne oraz 2 szczelinowe filtry bocznikowe z wymiennymi wkładami tekturowymi. W układzie smarowania dodatkowo był wyposażony w przelewowy zawór bezpieczeństwa oraz zawór obiegowy, otwierający się z chwilą zatkania wkładów filtrujących
  • Jednostkowe zużycie paliwa - 170 g/KM/godz
  • Instalacja elektryczna - 12 V, rozruch 24 V
  • Prądnica 12 V 300 W
  • Rozrusznik 3,0 kW włączany elektromagnetycznie
  • Sprzęgło - suche, jednotarczowe
  • Masa własna - 990 kG

Oba modele silników S56 oraz teoretycznie poprawiona wersja S560 miały opinię bardzo awaryjnych. Do najczęstszych usterek należały uszkodzenia wału korbowego oraz jego łożyskowania. Wynikało to z zastosowania niespotykanego w innych konstrukcjach systemu przykręcania przeciwwag wału korbowego. Dochodziło do ich urywania się co skutkowało rozbiciem bloku silnika. W późniejszym okresie wymontowywano wadliwe przeciwwagi, ale brak wyrównoważenia powodował nadmierne zużycie czopów głównych wału korbowego w wyniku czego występowało nadmierne zużycie panewek i powstawanie nadmiernych luzów. Problemem było także zbyt duże dymienie oraz pękanie i zacieranie się tłoków. Silniki miał też zbyt duży konstrukcyjnie kąt wyprzedzenia wtrysku, co powodowało trudności z jego uruchamianiem, szczególnie okresie zimowym.

Nierozwiązane problemy konstrukcyjne i montażowe, których tak na prawdę nie próbowano rozwiązać systemowo, były podstawą decyzji o zakupie licencji na silnik SW 680 od firmy British Leyland (polska licencyjna wersja silników typu 0.680). Produkcję licencyjnych silników SW 680 w 1966 roku rozpoczęły zakłady WSK Mielec.

 

Autor poszukuje skanów materiałów, które pomogły by wzbogacić powyższy tekst. Mile widziane kopie rysunków, katalogów, zdjęć, wspomnienia, itp.. Bardzo proszę o kontakt Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.


Czytaj także na Letheko:


Torkonstal - producent kontenerów i muld 

 

Samochód ciężarowy PZInż 703 BC podczas badań terenowych

Samochód ciężarowy PZInż 703 BC podczas badań terenowych

Samochód ciężarowy PZInż 703 podczas pokonywania przeprawy saperskiej, 1939 rok, domena publiczna

Muzeum Tatra



 

FSC Star 20

Star 20 – polski samochód ciężarowy średniej ładowności produkowany w latach 1948–1957 przez Fabrykę Samochodów Ciężarowych Star w Starachowicach

Star 20 – polski samochód ciężarowy średniej ładowności produkowany w latach 1948–1957 przez Fabrykę Samochodów Ciężarowych Star w Starachowicach. Fotografia Narodowe Archiwum Cyfrowe, domena publiczna, autor nieznany.

 

We use cookies

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i doświadczeń użytkownika (Tracking Cookies). Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.