Kraków Podgórze, skrzyżowanie pod Koroną, początek lat 70-tych XX wieku. Wszystkie pojazdy na skrzyżowaniu, z wyjątkiem GAZ 69 są polskiej produkcji. Tak to prawie niemożliwe w kraju, który niemal w całości pozbył się przemysłu motoryzacyjnego. Montownie zagranicznych marek tylko potwierdzają regułę. Nie produkujemy w Polsce od podstaw nawet rowerów.

Druga Galicyjska Szosa Handlowo-Pocztowa lub drugi trakt cesarski, potocznie galicyjski trakt podkarpacki został zbudowany w latach 1818 do 1830 przez Cesarstwo Austrii. Obecnie w większości przebiegu to droga krajowa nr 28.

W latach 1780 - 1785 wybudowano pierwszy trakt cesarski z Białej do Lwowa aby zintegrować nową prowincję z resztą monarchii Habsburgów i skomunikować ją z Wiedniem. Prowadził on przez pogórza karpackie. Drugi trakt cesarski poprowadzony został równolegle do Pierwszej Galicyjskiej Szosy Pocztowo-Handlowej (lata budowy 1780 - 1785), ale przez śródgórze karpackie, od Lipnika koło Białej, przez Żywiec, Jordanów, Nowy Sącz. Zgodę na jego budowę wydał cesarz Franciszek Józef I we wrześniu 1817 roku.  W 1820 roku doprowadzono gościniec do Skomielnej Białej, dało to impuls do przeobrażenia wsi Sucha i Maków w górskiej dolinie Skawy w ośrodki protomiejskie, obecnie Sucha Beskidzka i Maków Podhalański oraz podniesienia rangi Jordanowa z miasteczka do rangi miasta. 

 

1:288 000 Liesganing: Königreich Galizien und Lodomerien /1824/

 

Mapy przebiegu Drugiego Traktu Galicyjskiego:

Mapa poglądowa gościńców państwowych w Galicji i Lodomerii

Mapa poglądowa gościńców państwowych w Galicji i Lodomerii

 

Źródła

  • Mieczysław Tobiasz. Jak budowano trakt podkarpacki w 1818-1823. „Wierchy”. R. XXX, s. 187–192, Kraków, 1961
  • Mapster
  • Wikipedia
 

Samochód ciężarowy PZInż 703 BC podczas badań terenowych

Samochód ciężarowy PZInż 703 BC podczas badań terenowych

Samochód ciężarowy PZInż 703 podczas pokonywania przeprawy saperskiej, 1939 rok, domena publiczna

Muzeum Tatra



 

FSC Star 20

Star 20 – polski samochód ciężarowy średniej ładowności produkowany w latach 1948–1957 przez Fabrykę Samochodów Ciężarowych Star w Starachowicach

Star 20 – polski samochód ciężarowy średniej ładowności produkowany w latach 1948–1957 przez Fabrykę Samochodów Ciężarowych Star w Starachowicach. Fotografia Narodowe Archiwum Cyfrowe, domena publiczna, autor nieznany.

 

Używamy plików cookies

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i zapamietują preferencje i ustawienia użytkownika. Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.