Konsekwencją rozbiorów Polski w latach 1772 - 1795 było między innymi powstanie w zaborze austriackim traktów cesarskich. Druga Galicyjska Szosa Handlowo-Pocztowa lub drugi trakt cesarski, potocznie galicyjski trakt podkarpacki został zbudowany w latach 1818 do 1830 przez Cesarstwo Austrii. Obecnie w większości przebiegu to droga krajowa nr 28.
W latach 1780 - 1785 wybudowano pierwszy trakt cesarski z Białej do Lwowa aby zintegrować nową prowincję z resztą monarchii Habsburgów i skomunikować ją z Wiedniem. Prowadził on przez pogórza karpackie. Drugi trakt cesarski poprowadzony został równolegle do Pierwszej Galicyjskiej Szosy Pocztowo-Handlowej (lata budowy 1780 - 1785), ale przez śródgórze karpackie, od Lipnika koło Białej, przez Żywiec, Jordanów, Nowy Sącz. Zgodę na jego budowę wydał cesarz Franciszek Józef I we wrześniu 1817 roku. W 1820 roku doprowadzono gościniec do Skomielnej Białej, dało to impuls do przeobrażenia wsi Sucha i Maków w górskiej dolinie Skawy w ośrodki protomiejskie, obecnie Sucha Beskidzka i Maków Podhalański oraz podniesienia rangi Jordanowa z miasteczka do rangi miasta.
Mapy przebiegu Drugiego Traktu Galicyjskiego:
Mapa poglądowa gościńców państwowych w Galicji i Lodomerii
Źródła
- Mieczysław Tobiasz. Jak budowano trakt podkarpacki w 1818-1823. „Wierchy”. R. XXX, s. 187–192, Kraków, 1961
- Mapster
- Wikipedia
Czytaj także: