Star 266 – polski terenowy samochód ciężarowy zaprojektowany do przewozu ładunków i ludzi po szosie i w terenie oraz holowania przyczepy o masie do 4 ton. Produkowany seryjnie w latach 1973–2000 przez Fabrykę Samochodów Ciężarowych „Star” w Starachowicach. Zaprezentowany w 1969 roku, poprzednikiem modelu Star 266 był model Star 660. Pojazd był napędzany przez silnik polskiej konstrukcji 359/359M, rzędowy, 6-cylindrowy, o zapłonie samoczynnym 110 kW (150 KM) sprzężony ze skrzynią biegów S5-45, 5-biegową manualną produkcji FPS Tczew. Skrzynia biegów była zespolona poprzez wał rurowy ze sterowanym mechanicznie reduktorem SR-380M o dwóch przełożeniach. Dodatkowo skrzynia biegów była zintegrowana z przystawką odbioru mocy typu N10/70, P45/1 lub P45/2. Fabryka Samochodów Ciężarowych STAR wyprodukowała około 27 000 egzemplarzy Stara 266, z czego wyeksportowano 4659 sztuk do ZSRR, Węgier, Angoli, Jemenu, Libii oraz Birmy.
Sercem Stara 266 był silnik S359
Doświadczenia zebrane podczas produkcji oraz eksploatacji silnika S53 oraz S530 spowodowały podjęcie prac konstrukcyjnych nad silnikiem z wtryskiem bezpośrednim. Podstawowe oczekiwania, które miała spełniać nowa jednostka to: ograniczenie jednostkowego zużycia paliwa oraz zwiększeniem mocy. Naciski na biura konstrukcyjne wywierało także LWP oczekujące zdecydowanie mocniejszego silnika dla następcy Stara 660, nowej ciężarówki 6x6 Stara 266. Polskie biuro konstrukcyjne nie mogło się uporać z konstrukcją komory spalania, zlecenie na jej opracowanie powierzono austriackiej firmie AVL List GmbH w Grazu. Opracowali dobry projekt komory spalania w denku tłoka oraz śrubowe kanały ssące. W zmodernizowanym silniku powiększono średnicę cylindra do 110 mm. Nowy silnik został wyposażony w samoczynnie obracające zawory co eliminowało potrzebę docierania zaworów w trakcie eksploatacji. Pojawiły się także uszczelniacze trzonków zaworów, na trzonkach Austriacy zastosowali zamki dwudzielne, eliminujące możliwość zerwania zaworu na skutek karbu na szyjce zaworowej. Koła zębate rozrządu i napędu pompy oleju inżynierowie AVL wykonali ze stali ulepszonej cieplnie, z zębami beczułkowatymi w celu poprawy cichobieżności. Układ chłodzenia otrzymał nową pompę i starannie dobrany przebieg kanałów, co ograniczyło kawitację.
Pierwsze prototypy powstały w latach 1969 - 1970 roku, pierwsze testy stanowiskowe oraz na hamowni egzemplarzy próbnych potwierdziły spełnienie założeń. Ośrodek rozwojowy FSC Star oraz Przemysłowy Instytut Motoryzacji przeprowadziły próby trwające po 2500 godzin, dodatkowo Instytut Lotnictwa przeprowadził 450-godzinną próbę niezawodności. W badaniach silniki uzyskały przebiegi przekraczające 250 tys. km, według założeń miało to być 300 tys. km oraz przeszło 80 tys. km w bardzo trudnych badaniach poligonowych. Nowy silnik oznaczono S359, był on przeznaczony do nowego Stara 200 oraz jego terenowych odmian.
Produkcja seryjna silników S359 rozpoczęła się w 1974 roku.
Podstawowe parametry silnika S359:
- Zastosowanie - Star 200, Star 244, Star 266, Star 744
- Układ cylindrów - rzędowy
- Układ chłodzenia - wymuszony cieczą, pompa 6-łopatkowa napędzana paskiem klinowym, termostat oraz żaluzja na chłodnicy
- Liczba cylindrów - 6
- Paliwo - olej napędowy
- Średnica cylindra - 110 mm
- Skok tłoka - 120 mm
- Stopień sprężania - 17
- Pojemność skokowa - 6840 cm3
- Moc maksymalna/obroty mocy maksymalnej - 150 KM przy 2800 obr/min
- Moment maksymalny/obroty momentu maksymalnego - 432 Nm przy 1600 obr/min
- Zasilanie - wtrysk bezpośredni
- Doładowanie - brak
- Rozrząd - OHV
- Jednostkowe zużycie paliwa - 165 g/KMh
- Kolejność wtrysku - 1-5-3-6-2-4
- Masa - suchy około 510 kg
Podstawowe parametry silnika S359M:
- Zastosowanie - Star 200, Star 244, Star 266, Star 744
- Układ cylindrów - rzędowy
- Układ chłodzenia - wymuszony cieczą, pompa łopatkowa napędzana paskiem klinowym
- Liczba cylindrów - 6
- Paliwo - olej napędowy
- Średnica cylindra - 110 mm
- Skok tłoka - 120 mm
- Stopień sprężania - 17
- Pojemność skokowa - 6840 cm3
- Moc maksymalna/obroty mocy maksymalnej - 150 KM przy 2800 obr/min
- Moment maksymalny/obroty momentu maksymalnego - 432 Nm przy 1800 - 2100 obr/min
- Zasilanie - wtrysk bezpośredni
- Doładowanie - brak
- Rozrząd - OHV
- Jednostkowe zużycie paliwa - b.d.
- Kolejność wtrysku - 1-5-3-6-2-4
- Masa - suchy około 510 kg
W sumie przez cały czas produkcji S359 i jego modyfikacji. FSC Star wyprodukowała ponad 100 tys egzemplarzy silnika.
Podstawowe parametry silnika T359E:
Silnik S359E był ostatnim modelem z serii 6-cylindrowej, był wyposażony w sprężarką WSK Rzeszów B3C. Doładowanie sprawiło, że moc silnika w stosunku do S359M wzrosła ze 150 KM do 170 KM przy 2400 obr./min, a moment do 525 Nm przy 1400 obr./min co odczuwalnie podwyższyło elastyczność pracy. Aby podwyższyć trwałość silnika zmniejszono maksymalną prędkość obrotową z 2800 do 2400 obr./min, a zwiększony maksymalny moment obrotowy z 432 do 525 Nm jest osiągany przy prędkości obrotowej zmniejszonej do 1400 obr./min. W silniku zmieniono tłoki, końcówki wtryskiwaczy i wtryskiwacze, głowicę środkową, wałek rozrządu, kolektor wydechowy i dolotowy. Zastosowano inną pompę wtryskową z korektorem dawki dymienia, a w późniejszym okresie stosowano również pompy wtryskowe firmy Bosch. Zostały zastosowane wentylatory FAN ze sprzęgłem wiskotycznym. Silnik wyposażono dodatkową chłodnicę wodno-olejową COW 802 produkcji WSK Kraków.
- Zastosowanie - Star 742, Star 744, Star 1142
- Początek produkcji - 1986 rok
- Układ cylindrów - rzędowy
- Układ chłodzenia - wymuszony cieczą, pompa łopatkowa napędzana paskiem klinowym
- Liczba cylindrów - 6
- Paliwo - olej napędowy
- Średnica cylindra - 110 mm
- Skok tłoka - 120 mm
- Stopień sprężania - 17
- Pojemność skokowa - 6840 cm3
- Moc maksymalna/obroty mocy maksymalnej - 170 KM przy 2400 obr/min
- Moment maksymalny/obroty momentu maksymalnego - 525 Nm przy 1840 obr/min
- Zasilanie - wtrysk bezpośredni
- Doładowanie - Turbosprężarka WSK Rzeszów B3C
- Rozrząd - OHV
- Jednostkowe zużycie paliwa - b.d.
- Kolejność wtrysku - 1-5-3-6-2-4
- Masa - suchy około 520 kg
Silnik T359E na filmie nietypowo zabudowany w Starze 28
Zdjęcie silnika S359 z oferty firmy Motodemont