Historie zapomniane Letheko

"Tak: wpakowali nas w butelkę ojcowie rewolucji! W butelkę wpakowali, propagandą zakorkowali i na zawsze durniami zrobili" - Sergiusz Piasecki

Kraków Podgórze, skrzyżowanie pod Koroną, początek lat 70-tych XX wieku. Wszystkie pojazdy na skrzyżowaniu, z wyjątkiem GAZ 69 są polskiej produkcji. Tak to prawie niemożliwe w kraju, który niemal w całości pozbył się przemysłu motoryzacyjnego. Montownie zagranicznych marek tylko potwierdzają regułę. Nie produkujemy w Polsce od podstaw nawet rowerów.


Obręcz koła typu Trilex, patent firmy SAF Holland.

Obręcz koła Trilex to nazwa handlowa, zarejestrowana przez firmę SAF Holland. W potocznym rozumieniu obejmuje także inne systemy felg (obręczy kół) dzielonych, składających się z kilku elementów. Różnych w zależności od zastosowania opony dętkowej lub bezdętkowej. Obręcz koła typu Trilex składa się z gwiazdy, której praktycznie nie zdejmuje się z pojazdu oraz ze specjalnych obręczy: jednolitych dla opon bezdętkowych i trzyczęściowych w przypadku opon z dętkami. Dzielone obręcze koła były wiele dekad temu w powszechnym zastosowaniu. Obecnie są stosowane w samochodach ciężarowych eksploatowanych w krajach o małej gęstości warsztatów naprawczych, w Australii, na bliskim i środowym wschodzie Azji. Zastosowanie dzielonych obręczy kół bardzo ułatwia samodzielny serwis uszkodzonego ogumienia. Wadą systemu jest podniesienie wagi obręczy koła oraz większy koszt produkcji obręczy dzielonych w porównaniu do obręczy zwykłych. Ważna jest także precyzja wykonania oraz wyważenia felg dzielonych. Kłopoty z wyważeniem koła, co za tym szło z wibracją całego samochodu, to jeden z mankamentów występujących w ciężarówkach PRL-u. Kolejnymi stosowanymi rozwiązaniami były felgi pierścieniowe oraz felgi skręcane z dwóch elementów, w tym do maszyn rolniczych oraz wózków widłowych.

 

Obręcz koła typu Trilex firmy SAF Holland

RetroTRAKTOR

TripleATireService

 


 

Samochód ciężarowy PZInż 703 BC podczas badań terenowych

Samochód ciężarowy PZInż 703 BC podczas badań terenowych

Samochód ciężarowy PZInż 703 podczas pokonywania przeprawy saperskiej, 1939 rok, domena publiczna


Muzeum Tatra



 

FSC Star 20

Star 20 – polski samochód ciężarowy średniej ładowności produkowany w latach 1948–1957 przez Fabrykę Samochodów Ciężarowych Star w Starachowicach

Star 20 – polski samochód ciężarowy średniej ładowności produkowany w latach 1948–1957 przez Fabrykę Samochodów Ciężarowych Star w Starachowicach. Fotografia Narodowe Archiwum Cyfrowe, domena publiczna, autor nieznany.

 

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i zapamietują preferencje i ustawienia użytkownika. Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.