Historie zapomniane Letheko
ZPB + -

     Niemiecka zbrodnia w Palmirach - 20 i 21 czerwca 1940 roku

Niemiecka zbrodnia w Palmirach - Polskie zakładniczki w drodze na egzekucję w lesie koło Palmir. Kobieta na pierwszym planie została zidentyfikowana po wojnie jako Janina Skalska

W Palmirach Niemcy zamordowali około 1700 Polaków. Palmiry stanowią tragiczny i najbardziej znany, obok Katynia symbol martyrologii inteligencji polskiej w okresie II wojny światowej.

Największa ze wszystkich egzekucji przeprowadzonych w Palmirach miała miejsce w dniach 20 i 21 czerwca 1940 roku. Niemcy zabili 358 więźniów warszawskiego Pawiaka. Wśród ofiar był m.in. złoty medalista olimpijski, wicemistrz Europy, mistrz Polski w biegach – Janusz Kusociński . Inne ofiary to m.in. Maciej Rataj, Mieczysław Niedziałkowski (działacz socjalistyczny), Jan Pohoski, Halina Jaroszewiczowa (posłanka na Sejm RP i senator), Ludomir Skórewicz (starosta grodzki warszawski), Jan Wajzer (doktor praw, sekretarz generalny Związku Polaków w Wolnym Mieście Gdańsku), Adam Guzikowski (dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie), Jan Bełcikowski (założyciel „Biblioteki Złotej Cywilizacji”), Henryk Brun (przemysłowiec, poseł na Sejm RP, prezes Stowarzyszenia Kupców Polskich oraz Naczelnej Rady Zrzeszeń Kupiectwa Polskiego), Aniela Żak (pracownica Wydziału Prasowego MSZ), Stefan Kwiatkowski (wiceprezes Towarzystwa Nauczycieli Szkół Średnich i Wyższych) i Agnieszka Dowbor-Muśnicka (córka gen. Józefa Dowbora-Muśnickiego, członkini Organizacji Wojskowej „Wilki”). Zamordowani zostali także liczni prawnicy (m.in. adwokaci: Władysław Dziewałtowski-Gintowt i Tadeusz Fabiani), urzędnicy, artyści oraz sportowcy. Więcej na: https://pl.wikipedia.org/wiki/Zbrodnia_w_Palmirach

Polski samochód osobowy FSO Warszawa był produkowany w latach 1951–1973 przez Fabrykę Samochodów Osobowych w Warszawie w oparciu o konstrukcję radzieckiego samochodu M20 Pobieda, rozwijaną następnie przez FSO. Był to pierwszy samochód osobowy produkowany seryjnie w Polsce po II wojnie światowej.

Linia montażowa Warszawy M20 w fabryce FSO w warszawie, lat 50. XX wieku.

Linia montażowa Warszawy M20 w fabryce FSO w warszawie, lat 50. XX wieku. Domena publiczna. Źródło: Młody Technik, 11/1974, s. 46

Instytut Pileckiego

Osobowe modele samochodu Warszawa:

  • Warszawa M-20 (1951–1957)
  • Warszawa M-20 model 57 (1957–1960) (później zwana 200)
  • Warszawa 201 (1960–1964)
  • Warszawa 202 (1962–1964)
  • Warszawa 223/224 (1964–1973)

Łącznie wyprodukowano 254 471 egzemplarzy Warszaw w wersji osobowej.

Modele użytkowe samochodu Warszawa

  • Warszawa pickup 223P
  • Warszawa pickup 224P
  • Warszawa pickup 223P 
  • Warszawa furgon 203F
  • Warszawa furgon 204F
  • Warszawa kombi 223K
  • Warszawa kombi 224K
  • Warszawa drezyna
  • Warszawa taksówka
  • Warszawa milicyjna
  • Warszawa pocztylion
  • Warszawa sanitarka

 

Warszawa M20 w wersji sanitarnej

Pobieda M-20 oraz Warszawy M-20 w roli sanitarki.

 Drezyna Pft-717 Warszawa M20 w słuzbie Magyar Államvasutak (MÁV, Węgierskie Koleje Państwowe) na obrotnicy na stacji Celldömölk w 1979 roku | Fotografia Bahnbilder von W. and H. Brutzer

Drezyna Pft-717 Warszawa M20 w słuzbie Magyar Államvasutak (MÁV, Węgierskie Koleje Państwowe) na obrotnicy na stacji Celldömölk w 1979 roku | Fotografia Bahnbilder von W. and H. Brutzer

 

Polskie samochody oparte konstrukcyjnie i technologicznie na rozwiązaniach zastosowanych w pojazdach FSO Warszawa:

  • Samochód dostawczy FSC Żuk
  • Samochód dostawczy ZSD Nysa
  • Samochód rolniczy FSR Tarpan

Samochód FSO Warszawa w latach 1954 - 1973 był eksportowany z powodzeniem do 25 krajów. W sumie we wspomnianym okresie wyeksportowano 72 834 egzemplarzy samochodu FSO Warszawa do następujących krajów: Bułgaria [26 655], Węgry [21 142], Chiny [8 050], Rumunia [5 653], Czechosłowacja [3 396], Turcja [2 217], Kuba [998], Kolumbia [849], Norwegia [841], Finlandia [615], Albania [436], Iran [365], NRD [316], Jugosławia [218], Brazylia [200], Ekwador [196], Mongolia [146], Wietnam [139], Korea Północna [113], Gwinea [98], Grecja [63], Arabia Saudyjska [40], Libia [37], ZSRR [26], Birma [25]. W ramach eksportu eksportu wewnętrznego (sprzedaż krajowa za waluty) sprzedano 8 970 sztuk samochodu Warszawa. 


Źródła:

 

Samochód ciężarowy PZInż 703 BC podczas badań terenowych

Samochód ciężarowy PZInż 703 BC podczas badań terenowych

Samochód ciężarowy PZInż 703 podczas pokonywania przeprawy saperskiej, 1939 rok, domena publiczna


Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i zapamietują preferencje i ustawienia użytkownika. Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.