Polski samochód osobowy FSO Warszawa był produkowany w latach 1951–1973 przez Fabrykę Samochodów Osobowych w Warszawie w oparciu o konstrukcję radzieckiego samochodu M20 Pobieda, rozwijaną następnie przez FSO. Był to pierwszy samochód osobowy produkowany seryjnie w Polsce po II wojnie światowej.
Linia montażowa Warszawy M20 w fabryce FSO w warszawie, lat 50. XX wieku. Domena publiczna. Źródło: Młody Technik, 11/1974, s. 46
Osobowe modele samochodu Warszawa:
- Warszawa M-20 (1951–1957)
- Warszawa M-20 model 57 (1957–1960) (później zwana 200)
- Warszawa 201 (1960–1964)
- Warszawa 202 (1962–1964)
- Warszawa 223/224 (1964–1973)
Łącznie wyprodukowano 254 471 egzemplarzy Warszaw w wersji osobowej.
Modele użytkowe samochodu Warszawa
- Warszawa pickup 223P
- Warszawa pickup 224P
- Warszawa pickup 223P
- Warszawa furgon 203F
- Warszawa furgon 204F
- Warszawa kombi 223K
- Warszawa kombi 224K
- Warszawa drezyna
- Warszawa taksówka
- Warszawa milicyjna
- Warszawa pocztylion
- Warszawa sanitarka
Pobieda M-20 oraz Warszawy M-20 w roli sanitarki.
Drezyna Pft-717 Warszawa M20 w słuzbie Magyar Államvasutak (MÁV, Węgierskie Koleje Państwowe) na obrotnicy na stacji Celldömölk w 1979 roku | Fotografia Bahnbilder von W. and H. Brutzer
Polskie samochody oparte konstrukcyjnie i technologicznie na rozwiązaniach zastosowanych w pojazdach FSO Warszawa:
- Samochód dostawczy FSC Żuk
- Samochód dostawczy ZSD Nysa
- Samochód rolniczy FSR Tarpan
Samochód FSO Warszawa w latach 1954 - 1973 był eksportowany z powodzeniem do 25 krajów. W sumie we wspomnianym okresie wyeksportowano 72 834 egzemplarzy samochodu FSO Warszawa do następujących krajów: Bułgaria [26 655], Węgry [21 142], Chiny [8 050], Rumunia [5 653], Czechosłowacja [3 396], Turcja [2 217], Kuba [998], Kolumbia [849], Norwegia [841], Finlandia [615], Albania [436], Iran [365], NRD [316], Jugosławia [218], Brazylia [200], Ekwador [196], Mongolia [146], Wietnam [139], Korea Północna [113], Gwinea [98], Grecja [63], Arabia Saudyjska [40], Libia [37], ZSRR [26], Birma [25]. W ramach eksportu eksportu wewnętrznego (sprzedaż krajowa za waluty) sprzedano 8 970 sztuk samochodu Warszawa.
Źródła: