SKOT - transporter opancerzony, w armii czechosłowackiej oznaczony jako OT-64
Fotografia J. Sobieszczuk z publikacji 'Transporter opancerzony SKOT' WMON, Warszawa [1971]
Transporter opancerzony SKOT [OT-64] był wspolnym dziełem czechosłowackich inzynierów oraz przemysłu Polski i Czechosłowacji. W momencie koncepcyjnym orazwprowadzenia do produkcji był w swojej klasie najnowocześniejszą konstrukcją na świecie.
- Producent całości [montownia końcowa] - Fabryka samochodów Ciężarowych w Lublinie (FSC Lublin)
- Silnik, mosty napędowe - Tatra
- Półautomatyczna, preselekcyjna skrzynią biegów - Praga Wilson
- Pancerny kadłub i wieża - Huta w Ostrowcu Świętokrzyskim i Huta Częstochowa
- Elementy układu zawieszenia - Huta Stalowa Wola
- Uzbrojenie pokładowe - Zakłady Mechaniczne w Tarnowie
Wersje transportera SKOT według Wikipedii:
Wersje polskie [SKOT]
- SKOT - wersja bazowa pozbawiona uzbrojenia
- SKOT S-260 Art (artyleryjski) - ciągnik i pojazd do transportu moździerzy lub ciężkich granatników ppanc SPG-9 i ppk Malutka
- SKOT S-260 Inż (inżynieryjny) - pojazd przystosowany do mechanicznego ustawiania pól minowych lub jako wóz torujący z wyrzutnią ładunków wybuchowych ŁWD przewożonych w specjalnej przyczepie
- SKOT-WPT - wóz pogotowia technicznego
- SKOT REA - wóz rozgłośnia elektroakustyczna
- SKOT-1A - wersja z nadbudówką nad przedziałem desantowym
- SKOT R-2AM - wóz dowodzenia artylerii
- SKOT R-3 - wóz dowódczo-sztabowy szczebla taktycznego
- SKOT R-3A - wóz dowodzenia i ruchomy punkt kierowania ogniem artylerii
- SKOT R-3M - wóz dowódczo-sztabowy szczebla operacyjno-taktycznego
- SKOT R-3Z - wóz dowódczo-sztabowy szczebla operacyjno-taktycznego
- SKOT R-4 - wóz dowódczo-sztabowy szefa rozpoznania dywizji i dowódcy batalionu rozpoznawczego
- SKOT R-6 - wóz dowódczo-sztabowy, ruchomy punkt kierowania ogniem artylerii
- SKOT-2 - wersja z zamontowanym km 7,62 mm lub wkm 12,7 mm
- SKOT-2A - z wieżyczką z BRDM-2, nazywany w Czechach OT-64-2A.
- SKOT-2AM - uzbrojony dodatkowo w ppk 9M14 Malutka na bokach wieży
- SKOT R-2 - wóz dowódczo-sztabowy szczebla taktycznego
- SKOT R-2A - wóz dowodzenia i ruchomy punkt kierowania ogniem
- SKOT R-2M - wóz dowódczo-sztabowy szczebla taktycznego
- SKOT-2AP - wersja z tzw. wieżą przeciwlotniczą opracowaną w WAT uzbrojoną w wkm 14,5 mm i km 7,62 mm
- KTO WR-02 „Ryś” (kołowy transporter opancerzony) - zmodyfikowany SKOT z silnikiem IVECO Cursor 8
Wersje czechosłowackie [OT-64]
- OT-64A - wersja podstawowa (odpowiednik SKOT bazowego)
- OT-64-2A - z wieżą z BRDM-2 (odpowiednik SKOT-2A)
- OT-64R-2 - wóz łączności i dowodzenia
- OT-64R-3 - wóz łączności i dowodzenia
- OT-64R-3MT - wóz łączności i dowodzenia
- OT-64R-4MT - wóz łączności i dowodzenia
- OT-64UMU - samobieżny układacz min
- OT-64 Zdrav - wóz sanitarny
- DTP-64 - wóz zabezpieczenia technicznego (odpowiednik SKOT-WPT)
- OT-93 - pojazd eksportowy uzbrojony w km 7,62 mm i granatnik T-21 Tarasnica
Photo by Tomás Del Coro from Las Vegas, Nevada, USA - OT-64 SKOT Battlefield Vegas, CC BY-SA 2.0 [Wikipedia]
Silnik napędowy transportera opancerzonego SKOT (OT-64), podstawowe parametry:
- Oznaczenie - T928-14
- Rodzaj - czterosuwowy, wysokoprężny
- Układ chłodzenia - powietrzem. centralny wentylator. Napędzany przekładnią zębatą od wału korbowego ze sprzęgłem hydrokinetycznym sterowanym termostatem
- Liczba i ułożenie cylindrów - 8 V pod kątem 75 º
- Średnica cylindra x skok tłoka - 120 x 140 mm
- Pojemność skokowa - 11 782 cm³
- Kolejność wtrysku - 1-6-3-5-4-7-2-8 Bezpośredni wtrysk paliwa
- Pompa wtryskowa - Motorpal
- Rozrząd - OHV, centralny wałek rozrządu, napędzany przekładnią zębatą od wału korbowego
- Stopień kompresji - 16,5:1
- Moc - maksymalna 132,50 kW przy 2000 obr/min
- Moment maksymalny - 720 Nm przy 1200 obr/min
- Zużycie paliwa - 36 ± 5% litrów/100 km
- Układ smarowania - wymuszony, obiegowy, sucha skrzynia korbowa, chłodnica oleju
- Pojemność układu smarowania - 25 litrów
- Instalacja elektryczna - 24 V, alternator 500 W, rozrusznik 24 V, 4,4 kW
- Masa własna - 595 kg
- Pojemność zbiorników paliwa - 180 l w zbiorniku metalowym + 100 l w kanistrach (w późniejszych seriach - 330 l w zbiorniku gumowym)
- Zużycie paliwa podczas jazdy po szosie - 50 l/100 km, w terenie - 65 l/100 km.
Silnik T-928-14 zabudowany w transporterze opancerzonym SKOT OT 64 R 3M
Schemat układu napędowego transportera opancerzonego OT-64 SKOT.
Środki łączności - radiostacja UKF średniego zasięgu typu R-113, 20,0 do 22,375 MHz, 96 kanałów, modulacja FM, zasięg średni 20 km, moc 16 W, czułość 5 uV. umieszczona w przedziale kierowania, łączność wewnętrzna była realizowana przy pomocy telefonu wewnętrznego R-124.
Użytkownicy pierwotni:
- Polska - 2500 szt., Czechosłowacja - 2000 szt.
Użytkownicy wtórni:
- Algieria (150 sztuk ze Słowacji w 1994 r.), Angola (9 sztuk ze Słowacji w 1994 r.), Kambodża (26 sztuk z Czech w 1995 r.), Węgry, Indie, Irak, Libia, Maroko, Polska, Sierra Leone (10 sztuk z Republiki Słowackiej w 1994 r.) Po podziale państwa Słowacja również otrzymała część OT-64, a w latach 90. kupiła w Czechach, 150 sztuk w 1994 r. 100 sztuk w 1998 r. Słowacy sprzedawali SKOT do innych krajów, zwłaszcza w Afryce. Sudan, Syria, Uganda (9 sztuk z Republiki Słowackiej od 1994 r.), Urugwaj (60 sztuk z Republiki Czeskiej od 1995 r. I 30 sztuk z 1999 r.)
Transporter opancerzony SKOT pożarniczy, przystosowany przez ochotników z OSP Drzewica.
Źródła:
Bliżej zainteresowany transporterem opancerzonym OT-64 SKOT zapraszam do zapoznania się z bardzo obszerną monografią autorstwa Karola Antalíka zamieszczoną w czeskim serwisie internetowym www.valka.cz
- Wstęp
- Konstrukcja pojazdu
- Przedział bojowy
- Podwozie
- Specjalne wyposażenie
- Przebieg służby
- Dane techniczne
- Zespół napędowy
- Hamulce, instalacja elektryczna, wieża strzelecka
- Uzbrojenie
Tekst udostępniony na licencji CC BY-SA 3.0 PL Zdjęcia pozostają własnością ich posiadaczy, użyte zostały do celów poglądowych oraz edukacyjnych.