SKOT - transporter opancerzony, w armii czechosłowackiej oznaczony jako OT-64

Polsko-czechosłowacki transporter opancerzony OT-64 SKOT

Fotografia J. Sobieszczuk z publikacji 'Transporter opancerzony SKOT' WMON, Warszawa [1971]

Transporter opancerzony SKOT [OT-64] był wspolnym dziełem czechosłowackich inzynierów oraz przemysłu Polski i Czechosłowacji. W momencie koncepcyjnym orazwprowadzenia do produkcji był w swojej klasie najnowocześniejszą konstrukcją na świecie.

  • Producent całości [montownia końcowa] - Fabryka samochodów Ciężarowych w Lublinie (FSC Lublin)
  • Silnik, mosty napędowe - Tatra
  • Półautomatyczna, preselekcyjna skrzynią biegów - Praga Wilson
  • Pancerny kadłub i wieża - Huta w Ostrowcu Świętokrzyskim i Huta Częstochowa
  • Elementy układu zawieszenia - Huta Stalowa Wola
  • Uzbrojenie pokładowe - Zakłady Mechaniczne w Tarnowie

Wersje transportera SKOT według Wikipedii:

Wersje polskie [SKOT]

  • SKOT - wersja bazowa pozbawiona uzbrojenia
    • SKOT S-260 Art (artyleryjski) - ciągnik i pojazd do transportu moździerzy lub ciężkich granatników ppanc SPG-9 i ppk Malutka
    • SKOT S-260 Inż (inżynieryjny) - pojazd przystosowany do mechanicznego ustawiania pól minowych lub jako wóz torujący z wyrzutnią ładunków wybuchowych ŁWD przewożonych w specjalnej przyczepie
    • SKOT-WPT - wóz pogotowia technicznego
    • SKOT REA - wóz rozgłośnia elektroakustyczna
  • SKOT-1A - wersja z nadbudówką nad przedziałem desantowym
    • SKOT R-2AM - wóz dowodzenia artylerii
    • SKOT R-3 - wóz dowódczo-sztabowy szczebla taktycznego
    • SKOT R-3A - wóz dowodzenia i ruchomy punkt kierowania ogniem artylerii
    • SKOT R-3M - wóz dowódczo-sztabowy szczebla operacyjno-taktycznego
    • SKOT R-3Z - wóz dowódczo-sztabowy szczebla operacyjno-taktycznego
    • SKOT R-4 - wóz dowódczo-sztabowy szefa rozpoznania dywizji i dowódcy batalionu rozpoznawczego
    • SKOT R-6 - wóz dowódczo-sztabowy, ruchomy punkt kierowania ogniem artylerii
  • SKOT-2 - wersja z zamontowanym km 7,62 mm lub wkm 12,7 mm
  • SKOT-2A - z wieżyczką z BRDM-2, nazywany w Czechach OT-64-2A.
    • SKOT-2AM - uzbrojony dodatkowo w ppk 9M14 Malutka na bokach wieży
    • SKOT R-2 - wóz dowódczo-sztabowy szczebla taktycznego
    • SKOT R-2A - wóz dowodzenia i ruchomy punkt kierowania ogniem
    • SKOT R-2M - wóz dowódczo-sztabowy szczebla taktycznego
  • SKOT-2AP - wersja z tzw. wieżą przeciwlotniczą opracowaną w WAT uzbrojoną w wkm 14,5 mm i km 7,62 mm
  • KTO WR-02 „Ryś” (kołowy transporter opancerzony) - zmodyfikowany SKOT z silnikiem IVECO Cursor 8

Wersje czechosłowackie [OT-64]

  • OT-64A - wersja podstawowa (odpowiednik SKOT bazowego)
  • OT-64-2A - z wieżą z BRDM-2 (odpowiednik SKOT-2A)
  • OT-64R-2 - wóz łączności i dowodzenia
  • OT-64R-3 - wóz łączności i dowodzenia
  • OT-64R-3MT - wóz łączności i dowodzenia
  • OT-64R-4MT - wóz łączności i dowodzenia
  • OT-64UMU - samobieżny układacz min
  • OT-64 Zdrav - wóz sanitarny
  • DTP-64 - wóz zabezpieczenia technicznego (odpowiednik SKOT-WPT)
  • OT-93 - pojazd eksportowy uzbrojony w km 7,62 mm i granatnik T-21 Tarasnica

Photo by Tomás Del Coro from Las Vegas, Nevada, USA - OT-64 SKOT Battlefield Vegas, CC BY-SA 2.0 [Wikipedia]

Silnik napędowy transportera opancerzonego SKOT (OT-64), podstawowe parametry:

  • Oznaczenie - T928-14
  • Rodzaj - czterosuwowy, wysokoprężny
  • Układ chłodzenia - powietrzem. centralny wentylator. Napędzany przekładnią zębatą od wału korbowego ze sprzęgłem hydrokinetycznym sterowanym termostatem 
  • Liczba i ułożenie cylindrów - 8 V pod kątem 75 º  
  • Średnica cylindra x skok tłoka - 120 x 140 mm
  • Pojemność skokowa - 11 782 cm³
  • Kolejność wtrysku - 1-6-3-5-4-7-2-8 Bezpośredni wtrysk paliwa
  • Pompa wtryskowa - Motorpal
  • Rozrząd - OHV, centralny wałek rozrządu, napędzany przekładnią zębatą od wału korbowego
  • Stopień kompresji - 16,5:1
  • Moc - maksymalna 132,50 kW przy 2000 obr/min
  • Moment maksymalny - 720 Nm przy 1200 obr/min
  • Zużycie paliwa - 36 ± 5% litrów/100 km
  • Układ smarowania - wymuszony, obiegowy, sucha skrzynia korbowa, chłodnica oleju
  • Pojemność układu smarowania - 25 litrów
  • Instalacja elektryczna - 24 V, alternator 500 W, rozrusznik 24 V, 4,4 kW
  • Masa własna - 595 kg
  • Pojemność zbiorników paliwa - 180 l w zbiorniku metalowym + 100 l w kanistrach (w późniejszych seriach - 330 l w zbiorniku gumowym)
  • Zużycie paliwa podczas jazdy po szosie - 50 l/100 km, w terenie - 65 l/100 km.

Silnik T-928-14 zabudowany w transporterze opancerzonym SKOT OT 64 R 3M

Silnik T-928-14 zabudowany w transporterze opancerzonym SKOT OT 64 R 3M

 

Schemat układu napędowego transportera opancerzonego OT-64 SKOT.

Schemat układu napędowego transportera opancerzonego OT-64 SKOT.

Podwozie transportera opancerzonego OT-64 SKOT

Środki łączności - radiostacja UKF średniego zasięgu typu R-113, 20,0 do 22,375 MHz, 96 kanałów, modulacja FM, zasięg średni 20 km, moc 16 W, czułość 5 uV. umieszczona w przedziale kierowania, łączność wewnętrzna była realizowana przy pomocy telefonu wewnętrznego R-124.

 

 

Użytkownicy pierwotni:

  • Polska - 2500 szt., Czechosłowacja - 2000 szt.

Użytkownicy wtórni:

  • Algieria (150 sztuk ze Słowacji w 1994 r.), Angola (9 sztuk ze Słowacji w 1994 r.), Kambodża (26 sztuk z Czech w 1995 r.), Węgry, Indie, Irak, Libia, Maroko, Polska, Sierra Leone (10 sztuk z Republiki Słowackiej w 1994 r.) Po podziale państwa Słowacja również otrzymała część OT-64, a w latach 90. kupiła w Czechach, 150 sztuk w 1994 r. 100 sztuk w 1998 r. Słowacy sprzedawali SKOT do innych krajów, zwłaszcza w Afryce. Sudan, Syria, Uganda (9 sztuk z Republiki Słowackiej od 1994 r.), Urugwaj (60 sztuk z Republiki Czeskiej od 1995 r. I 30 sztuk z 1999 r.)

Transporter opancerzony SKOT pożarniczy, przystosowany przez ochotników z OSP Drzewica.

Źródła:

Bliżej zainteresowany transporterem opancerzonym OT-64 SKOT zapraszam do zapoznania się z bardzo obszerną monografią autorstwa Karola Antalíka zamieszczoną w czeskim serwisie internetowym www.valka.cz

  1.  Wstęp
  2.  Konstrukcja pojazdu
  3.  Przedział bojowy
  4.  Podwozie
  5.  Specjalne wyposażenie
  6.  Przebieg służby
  7.  Dane techniczne
  8.  Zespół napędowy
  9.  Hamulce, instalacja elektryczna, wieża strzelecka
  10.  Uzbrojenie

 

 

Tekst udostępniony na licencji CC BY-SA 3.0 PL Zdjęcia pozostają własnością ich posiadaczy, użyte zostały do celów poglądowych oraz edukacyjnych.

 

 

 

 

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i zapamietują preferencje i ustawienia użytkownika. Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.