"Tak: wpakowali nas w butelkę ojcowie rewolucji! W butelkę wpakowali, propagandą zakorkowali i na zawsze durniami zrobili" - Sergiusz Piasecki
Wilk kolejowy lub wilk szynowy (Schienenwolf) (Railroad plough) - niemiecki pojazd kolejowy z charakterystycznym hakiem, wykorzystywany głównie w czasie II wojny światowej do niszczenia drewnianych podkładów kolejowych. Podobne urządzenie, które zrywało szynę z podkładów, było używane przez wojska kolejowe carskiej armii rosyjskiej w czasie I wojnie światowej, podczas wycofywania się z okupowanych polskich terenów Małopolski Wschodniej (Galicji). Pługi kolejowe były używane przez Wehrmacht podczas walk w Jugosławii oraz północnych Włoszech.
Źródło zdjęć Commons Wikimedia | Licencja CC BY-SA 3.0
Pojazd szynowy będący połączeniem odkrytego, mocno obciążonego wagonu oraz potężnego haka przytwierdzonego na całej długości do ostoi (ramy) wagonu, produkowano od 1942 roku w zakładach Friedrich Krupp AG. Niemcy wykorzystywali wilka szynowego głównie na froncie wschodnim szczególnie intensywnie od 1944 roku, wycofując się przed nacierającą Armią Czerwoną i stosując taktykę spalonej ziemi.
Pług (wilk) kolejowy z Muzeum Wojskowego w Belgradzie. Hak można podnieść mechanizmem śrubowych do transportu lub opuścić do niszczenia torów.
By © 2005 by Nikola Smolenski. - Own work, CC BY-SA 3.0, Link
O ile nie jest to stwierdzone inaczej, wszystkie materiały na stronie są dostępne na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC-ND 4.0) Pewne prawa są zastrzeżone na rzecz autorów i właścicieli. Zapraszamy do współpracy
Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i zapamietują preferencje i ustawienia użytkownika. Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.