wtorek, 09 czerwiec 2020 04:58

Mapa światowych kabli telegraficznych z 1876 roku

Napisane przez

Mapa światowych kablowych połączeń telegraficznych [1876]

Źródło: British Library [kliknięcie otwiera duży plik mapy]

niedziela, 07 czerwiec 2020 15:45

Mapa Świata z 1826 roku - cywilizacja, religia, populacja

Napisane przez

Mapa Świata z 1826 roku - cywilizacja, religia, populacja

Źródło: Reddit [klikniecie otwiera duży plik mapy]

Praga RV.

Lekka wojskowa ciężarówka Praga RV

Czechosłowacka ciężarówka Praga RV (RV = rychlý vojenský/szybki wojskowy) została zaprojektowana na specjalnie zamówienie Armii Czechosłowackiej. W zgodzie z zamówieniem Praga RV z napędem 6 x 4 była produkowana jako samochód skrzyniowy, sanitarka, ciągnik artyleryjski, podwozie z zabudową warsztatową, sztabową, itp. Zabudowy z radiostacjami były montowane na specjalnie zmodyfikowanym podwoziu - Praga RV-R. Producentem była firma Praga (ČESKOMORAVSKÁ-KOLBEN-DANĚK A.S. Praha X - Karlín, Automobilní oddělení), która w latach 1935-1940 wyprodukowała 3289 egzemplarzy oraz 59 egzemplarzy odmiany Praga RV-R.[1] Praga RV była wykorzystywana przez wiele armii, między innymi: czechosłowacką, polską (300 szt.), szwedzką, irańską, szwajcarską, turecką, bułgarską, rosyjską oraz po układzie monachijskim oczywiście Wehrmacht. Po II wojnie światowej 15 sztuk wykorzystywała armia czechosłowacka. Był to świetny i nowoczesny samochód.

Zmodyfikowany silnik wywodził się z ciężarówki Praga RN - podstawowe parametry:

  • Producent - Praga
  • Rodzaj - czterosuwowy, benzynowy
  • Układ chłodzenia - cieczą, wyposażony w termostat, wspomagany wentylatorem
  • Chłodnica - 6 wymiennych modułów
  • Pojemność układu chłodzenia - 35 litrów
  • Liczba cylindrów - 6 w rzędzie
  • Średnica cylindra - Ø 80 mm
  • Skok tłoka - 115 mm
  • Pojemność - 3 468 cm³
  • Stopień sprężania - 1: 5,8
  • Moc maksymalna - 68 KM przy 3 000 obr/min
  • Moment maksymalny - 182 Nm przy 2 000 obr/min
  • Napęd wałka rozrządu - łańcuch modułowy „Morse”
  • Gaźnik - Solex Ø 40 RIF z pompą przyspieszającą
  • Pompa paliwa - membranowa napędzana przez wałek rozrządu
  • Pojemność zbiornika paliwa - 120 litrów + 15 rezerwa
  • Smarowanie - ciśnieniowe, sucha skrzynia korbowa
  • Zawory - typ SV (dolnozaworowy)
  • Ilość oleju w układzie smarowania - 10 litrów
  • Instalacja elektryczna - 12 V
  • Zapłon - magnetyczny szwajcarskiej firmy Scintilla Vertex, niezależny od akumulatora, niewiele egzemplarzy wyprodukowano z czechosłowackim zapłonem bateryjnym firmy Magneton
  • Kolejność zapłonu - 1-5-3-6-2-4
  • Świece zapłonowe - Brita, ekranowane produkcji czechosłowackiej firmy J. Bruck w Taborze, po przyszłej nacjonalizacji PAL
  • Akumulator - alkaliczny 12V, 60 Ah
  • Minus na masie
środa, 03 czerwiec 2020 05:17

SDM - Monolog schizofrenika [oficjalny film promocyjny]

Napisane przez

'Monolog schizofrenika' - słowa Jan Rybowicz, muzyka Krzysztof Myszkowski

wtorek, 02 czerwiec 2020 05:22

Po prostu Tatra

Napisane przez

Niezależne zawieszenie sytemu Tatra daje radę w każdych warunkach - 'Koncepce Tatra' inżyniera Hansa Ledwinki pierwszy raz zastosowana w 1923 roku w samochodzie osobowym Tatra 11.

niedziela, 31 maj 2020 06:29

Ogromna kolekcja map w wolnym dostępie

Napisane przez

Artykuł autorstwa Antoniego Olbrychskiego został pierwotnie opublikowany [2016-04-27] na portalu historycznym Histmag.org i udostępniany jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 3.0 Polska.

Prezes wydawnictwa Cartography Associates, David Rumsey, kolekcjonuje mapy od lat 80. Jego zbiór liczy 150 000 map, a od 1996 r. był stopniowo zdigitalizowany i udostępniany w sieci. Aktualnie za pośrednictwem Internetu można swobodnie (ale nie w celach komercyjnych) korzystać z 67 000 map Rumseya.

Zbiór dostępny jest pod tym adresem

Polska przedstawiona w atlasie Theatrum Orbis Terrarum flamandzkiego kartografa, Abrahama Orteliusa (domena publiczna)

Polska przedstawiona w atlasie Theatrum Orbis Terrarum flamandzkiego kartografa, Abrahama Orteliusa (domena publiczna)


Udostępniona kolekcja jest więc jednym z największych zbiorów kartograficznych na świecie. Znaleźć tu można mapy poszczególnych krajów i świata od XVI do XX wieku, bogato ilustrowane atlasy, podręczniki geografii, mapy nieba. Nie zabrakło materiałów związanych z Polską – kolekcja zawiera liczne dzieła związane z naszym krajem, począwszy od atlasów z I poł. XVIII w. Ciekawym narzędziem jest też „Georeferencer”, który umożliwia porównywanie lokacji na historycznych mapach ze współczesnymi.

Kilka ciekawych przykładów z kolekcji:

Źródło:

Przeprawa promowa Opatowiec - Ujście Jezuickie u zbiegu Wisły i Dunajca.

 Kolej Iwangorodzko-Dąbrowska - tunele pod Białą Górą.

Tunel pod Białą Górą

10 lipca 1881 roku Car Aleksander III zatwierdził koncesję Towarzystwu Drogi Żelaznej Iwangorodzko-Dąbrowskiej. Linia kolejowa w zatwierdzonej postaci miała liczyć 461,9 km i była to najdłuższa linia kolejowa w Królestwie Polskim.

czwartek, 30 kwiecień 2020 10:44

Mikrus MR-300

Napisane przez

Samochodzik Mikrus MR-300 był produkowany w latach 1957–1960 przez WSK Mielec we współpracy z WSK Rzeszów, która dostarczała silnik. W sumie wyprodukowano 1728 egzemplarze.

Dlaczego oznaczenie 'MR - 300'? "M" w oznaczeniu przedstawia Mielec, "R" to Rzeszów, a 300 pochodzi od pojemności skokowej zastosowanego silnika, a dokładnie 296 cm³.

wtorek, 28 kwiecień 2020 15:39

Polskie muzea motoryzacji

Napisane przez

Polskie muzea motoryzacji

[Wykaz polskich muzeów motoryzacji] Nowy wpis, poprawki, korekty adresu, rozszerzenie prezentacji, ... - prosimy o Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

niedziela, 26 kwiecień 2020 13:54

Legendarna ciężarówka terenowa Praga V3S

Napisane przez

Praga V3S - legendarna ciężarówka terenowa. Dlaczego V3S? bo po czesku to: vojenský třítunový speciál - wojskowa trzytonowa specjalna (ciężarówka).

 

Praga V3S to trzyosiowy samochód ciężarowy o wybitnej mobilności terenowej. W Czechach popularnie nazywana: ventra, vétřieska, vejtřaska, vska, pv3ska lub vejda. Początek produkcji to rok 1953, w początkowym okresie Praga V3S była produkowana wyłącznie na potrzeby armii czechosłowackiej ("specjal" jak na takie konstrukcje mówią Czesi). Początkowo cywilnym odpowiednikiem V3S była dwu osiowa 4x2 Praga S5T mająca gorsze właściwości terenowe, jednocześnie większa ładowność i szybkość, modelu Praga S5T w sumie wyprodukowano około 50 000 sztuk. Ostatnie egzemplarze Pragi V3S zjechały  z taśmy montażowej [bratysławski BAZ] w 1990 roku, Czeska armia używa je do tej pory (zastosowania specjalne, podwozia radiostacji polowych). Praga V3S była jednym z najdłużej produkowanych samochodów ciężarowych na świecie. W sumie legendarnej Pragi V3S wyprodukowano 130 000 egzemplarzy. Pod sam koniec produkcji w 1988/9 roku pojawiła się zmodernizowana wersja M2 i kolejne modyfikacje M3.. podwozia, silnika oraz zespołu napędowego

Legendarna ciężarówka terenowa Praga V3S

Wymiary samochodu Praga V3S w wersji skrzyniowej. Proszę zwrócić uwagę na kąt najazdu, zejścia oraz prześwit podłużny (dzięki zastosowaniu mostów portalowych) oraz poprzeczny. Wartości doskonałe, które powodują, że samochód ma świetne właściwości terenowe.

Dobiesław Wierusz-Walknowski (*28 kwietnia 1930 -  11 lutego 2020) – polski grafik, projektant form przemysłowych, etnograf, podróżnik oraz działacz społeczny.

piątek, 17 kwiecień 2020 13:07

Karel Kryl - Przewielmożny kat

Napisane przez

Karel Kryl - "Veličenstvo kat" 

poniedziałek, 13 kwiecień 2020 05:30

Francuski czołg Saint-Chamond M16

Napisane przez

Char Saint-Chamond rysunek z oryginalnej instrukcji obsługi wydanej w 1917 roku [Gallica BnF]

Przekrój francuskiego czołgu Saint-Chamond

Czołg Saint-Chamond był projektem armii francuskiej mającym konkurować z czołgiem Schneider CA1, który miał zostać podstawowym czołgiem armii francuskiej. Prototyp czołgu St. Chamond został wybudowany jesienią 1916. Ważył prawie 20 ton, a po zamontowaniu dodatkowego pancerza 24 tony. Miał 791 cm m długości (z działem 893 cm), 267 cm szerokości oraz 235 cm wysokości. Czołg został zaprojektowany przez płk. Emila Rimailho. Powstał w oparciu o przedłużone podwozie traktora Holt Caterpillar. Do oryginalnego zawieszenia dodano trzeci wózek bieżny z trzema kółkami. Wydłużenie zawieszenia okazało się konieczne z uwagi na zwiększenie przez Niemców szerokości okopów do 250 cm. Dłuższe podwozie pozwoliło także na zamontowanie działa 75 mm, także konstrukcji płk Emila Rimailho.

Pomimo wydłużonych gąsienic, duży opancerzony kadłub, powodował, że czołg miał bardzo duże zwisy przednie oraz tylne. Zwisy spowodowały bardzo kiepskie właściwości jezdne. Aby poprawić dzielność terenową dodano z przodu i tyłu drewniane rolki podporowe (widoczne na powyższym przekroju). mające zapobiec zapadaniu się kadłuba w miękkie podłoże. W warunkach poligonowych wszystko wydawało się działać poprawnie, jednak w warunkach frontowych, to rozwiązanie zupełnie zawiodło. Czołg Saint Chamond miał napęd spalinowo-elektryczny. Czterocylindrowy, 1 - gaźnikowy, bezzaworowy (patent Charlesa Yale'a Knighta), chłodzony cieczą, silnik benzynowy Panhard i Levassor o mocy 90 KM przy 1450 obr/min., napędzał prądnicę, a ta z kolei napędzała dwa silniki elektryczne prądu stałego o mocy 52 kW, po jednym na każdy tor gąsienicowy. Elektryczny napęd ułatwiał kierowanie czołgiem, umożliwiał płynną zmianę prędkości (bez skrzyni biegów), szybką zmianę kierunki jazdy przód-tył z możliwością wykorzystania pełnej prędkości w obu kierunkach oraz błyskawiczne realizowanie manewru zawracania w miejscu.

Niestety konstrukcja układu napędowego była delikatna oraz mocno usterkowa. Czołg najlepiej opisują słowa żołnierzy pełniących w nim służbę ,,Ogromny St. Chamond, potężny niszczyciel na zbyt krótkich gąsienicach, który miał wielkie możliwości, oprócz jednej – nie można było nim jeździć."

wtorek, 07 kwiecień 2020 13:19

Chełmno

Napisane przez

Chełmno (pol. Chołmien, łac. Culmen, niem. Culm, Kulm) - średniowieczne miasto w dolinie dolnej Wisły. Historyczne centrum Chełmna, leży na wysokiej skarpie odległej około 1500 m od Wisły. Chełmno jest stolicą historyczno-geograficznego regionu Ziemia Chełmińska. Łącznie z Toruniem jest najstarszym miastem w północnej Polsce, założone na tzw. Prawie chełmińskim (niem. Kulmer Recht, łac. Jus Culmense vetus) – odmianie prawa magdeburskiego, powstałym w 1233 roku w Chełmnie.

↑ Photos by Jerzy Strzelecki - Praca własna, CC BY 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=4121741

sobota, 28 marzec 2020 05:30

Joseph Haydn - Kaiserquartett [Kwartet cesarski]

Napisane przez

Joseph Haydn - Kaiserquartett [Kwartet cesarski]

Cudowna muzyka Haydna, a w tle rzadkie obrazy sto lat późniejszego schyłku monarchii Habsburgów. Wtedy jeszcze było normalnie i pięknie.

Stara Zagość – wieś w Polsce położona w województwie świętokrzyskim, w powiecie pińczowskim, leży nad rzeką Nidą, około 9 km od Pińczowa i 6 km od Buska Zdroju. Została założona pomiędzy przełomem VIII i IX w. a X wiekiem.

Kolebka Joannitów w Polsce - kościół pw. św. Jana Chrzciciela w Starej Zagości [fotografia Letheko] 

Zagość stanowiła pierwszą siedzibę klasztoru Joannitów w Polsce. Sprowadził ich tutaj Henryk Sandomierski, najprawdopodobniej pomiędzy swą wyprawą do Ziemi świętej, która miała miejsce w latach 1154-1155, a tragiczną w skutkach krucjatą przeciwko Prusom w 1166 roku.

wtorek, 21 styczeń 2020 09:55

Tatra 805

Napisane przez

Tatra 805 to lekka ciężarówka wojskowa, produkowana przez firmę Tatra a także AZNP Mlada Boleslav oraz Avia. W latach 1952-1960 wyprodukowano 13 624 sztuki. Została opracowana na potrzeby wojska, zgodnie ze specjalnym zamówieniem, na samochód o wybitnych właściwościach terenowych i dużej sile uciągu na haku. W slangu czeskich kierowców nazywana Kačena, Kvíčala lub Píšťala (Kaczuszka, Piszczałka lub Gwizdek) z uwagi na charakterystyczny dźwięk wydawany przez chłodzony powietrzem ośmiocylindrowy widlasty silnik diesla oraz zespół napędowy.

Więcej o lekkim samochodzie ciężarowym Tatra 805

piątek, 10 styczeń 2020 08:37

Tatra 77

Napisane przez

Czechosłowacka Tatra 77 (T77) jest przez wielu uważana jest za pierwszy seryjnie produkowany, samochód prawdziwie aerodynamiczny. Opracowali ją Hans Ledwinka i Paul Jaray, inżynier aerodynamiczny Zeppelin-a. Wprowadzona została na na rynek w 1934 r.,

środa, 25 grudzień 2019 05:07

Boże Narodzenie 2019

Napisane przez

Kolenda dla nieobecnych

"A nadzieja znów wstąpi w nas,
Nieobecnych pojawią się cienie.
Uwierzymy kolejny raz,
W jeszcze jedno Boże Narodzenie.
I choć przygasł Świąteczny gwar,
Bo zabrakło znów czyjegoś głosu.
Przyjdź tu do nas i z nami trwaj,
Wbrew tak zwanej ironii losu.

..."

Pełny tekst: https://www.tekstowo.pl/piosenka,beata_rybotycka,koleda_dla_nieobecnych.html

muzyka: Z. Preisner, tekst: Szymon Mucha, wykonanie: B. Rybotycka

 

piątek, 20 grudzień 2019 06:02

Zbór Braci polskich w Cieszkowach

Napisane przez

 Nazwa miejscowości najprawdopodobniej pochodzi od imienia Cieszek.[1] W XV wieku były to dwie wsie: Cieszków Duży [Czeszkow Maior] oraz Cieszków Mały [Czeszkow Minor], ówcześnie należały do Rabsztyńskich herbu Topór.

Zbór Braci Polskich w Cieszkowach

wtorek, 17 grudzień 2019 05:28

Dwór w Węchadłowie

Napisane przez

Węchadłów - XIX wieczny dwór oraz zbór Braci Polskich, później lamus dworski. Stan z 15 stycznia 2020 roku.

Zespół dworski w Węchadłowie składa się z murowanego dworu z końca XIX w., najprawdopodobniej z roku 1894. Budowla parterowa ozdobiona portykiem, flankowana piętrowymi skrzydłami. Podczas I wojny światowej znajdował się tu szpital wojenny państw centralnych [Feldspital 5/1 in Wechalow]. Po II wojnie światowej przez wiele długich lat był siedzibą szkoły podstawowej oraz przedszkola, obecnie jest opuszczony i bardzo zaniedbany. Do dworu dobudowana jest kaplica pw. Serca Jezusowego, z wmurowanej tablicy na ścianie dowiadujemy się, że dobudowana została przez Sejmik Pińczowski dla Węchadłowa w 1927 roku. Całość znajduje się w parku. Nieopodal jest budynek zboru ariańskiego wzniesionego w 1559 roku przez Górskich, ówczesnych właścicieli pobliskich Gór i Węchadłowa. Jest to niewielka budowla, dzisiaj w stanie zupełnej ruiny, zarośnięta krzakami. Zachowała się kamienna płyta fundatorów, z mało czytelnym herbem Odrowąż i data Anno Domini 1559. W XIX w. przebudowany i użytkowany jako lamus.

piątek, 22 marzec 2019 15:06

Racławice Śląskie

Napisane przez

Jadąc drogą nr 417 z Raciborza do Prudnika zafascynował mnie poniższy widok z wiaduktu kolejowego, znajdującego się w pobliżu Racławic Sląskich. Postanowiłem zamieścić go na blogu z garścią informacji, po więcej odsyłam do źródeł podanych na końcu wpisu.

Racławice Śląskie stacja kolejowa na linii nr 137 łączącej Katowice z Legnicą, zbudowana w latach 1844 - 1876 oraz nr 294 Racławice Śląskie z Głubczycami.

Linia kolejowa nr 294 obecnie nieeksploatowana, niezelektryfikowana na całym odcinku, łącząca Racławice Śląskie z Głubczycami. Otwarcie linii nastąpiło 15 sierpnia 1876 roku. 3 marca 2000 zniesiono ruch pasażerski, a 28 czerwca 2006 również i towarowy.

 

Polecane witryny

Forum GNOMONIKA

Tematy na blogu

TwojaHistoria.pl

  • Nie tylko Kasztanka. Wszystkie zwierzęta Piłsudskiego
    19 październik 2020
    Zapalony myśliwy, a może miłośnik zwierząt i natury? Czy Józef Piłsudski poparłby „piątkę dla zwierząt”? „Ja, jako człowiek drapieżca, biegnący ze strzelbą, która prześciga lotnego ptaka swym pociskiem, a chyżością swego pocisku prześciga chyżość zwierząt – jako drapieżca wśród innych drapieżców siadałem nieraz zadumany nad wielką prawdą zórz wieczornych i zórz porannych” – Rozmyślał po...
  • Aby udowodnić, skąd się biorą dzieci, ten naukowiec… zakładał żabom majtki!
    17 październik 2020
    Lazzaro Spallanzani był wyjątkowym naukowcem, którego dokonania pchnęły naprzód badania nad rozmnażaniem. Choć trzeba przyznać, że jego metody bywały nieco dziwaczne… Naukowcy długo błądzili na granicy doświadczeń, utrwalonych przekonań i powszechnej wiedzy, szukając odpowiedzi na pytanie: skąd się biorą dzieci? W jaki sposób wywoływany jest proces powstawania zarodka? Gdy zbudowano pionierskie mikroskopy, uczeni po raz...
  • Powstanie Warszawskie – bez broni, bez amunicji i… bez łączności
    14 październik 2020
    Komenda Główna Armii Krajowej podjęła decyzję o rozpoczęciu Powstania Warszawskiego, chociaż konspiracyjnym oddziałom bojowym dramatycznie brakowało broni i amunicji. Jak się okazało, nie to było najgorszym problemem. Największą bolączką powstańczych oddziałów była… łączność, a właściwie jej brak. W naszej historii zdarzały się powstania, o których potem śpiewamy pieśni np. „Poszli nasi w bój bez broni”...
  • Operacja Cerberus. Jak Kriegsmarine zagrała na nosie Royal Navy
    12 październik 2020
    Trzy ogromne niemieckie okręty wojenne: dwa pancerniki i krążownik, „przedefilowały” w środku dnia przez kanał La Manche w jego najwęższym odcinku, chociaż Anglicy mieli na brzegu setki dział i dziesiątki okrętów w portach. Eskadry Kriegsmarine nie zdołało zatrzymać nawet 450 samolotów RAF-u poderwanych w powietrze i wysłanych nad kanał. Czy operacja „Cerberus”, wymyślona przez samego...

 

 

 

Kopalnia Wiedzy

Ciekawe informacje z wielu dziedzin nauki
  • Magnetyczne odtwarzanie
    20 październik 2020
    Posługując się polem magnetycznym i hydrożelem, naukowcy ze Szkoły Medycyny Uniwersytetu Pensylwanii zademonstrowali potencjalną metodę odtwarzania złożonych tkanek. Za jej pomocą można by sobie radzić np. z degeneracją tkanki chrzęstnej. Wyniki badań zespołu opublikowano w piśmie Advanced Materials.
  • Bar z jachtu Hitlera wystawiony na aukcję. Zasiadali przy nim najważniejsi dygnitarze III Rzeszy
    20 październik 2020
    Jeszcze w tym miesiącu będzie można kupić... bar przy którym zasiadał Adolf Hitler. Aluminiowy bar w kształcie kuli ziemskiej znajdował się na jachcie Aviso Grille. Hitler planował, że po zdobyciu Wielkiej Brytanii popłynie Tamizą na pokładzie Aviso Grille do Pałacu Westminsterskiego.
  • Japonia: by chronić jelenie przed niebezpiecznymi odpadami, miejscowi przedsiębiorcy opracowali specjalny papier
    20 październik 2020
    Sika są symbolami Parku Nara. Niestety, turyści, którzy przybywają tłumnie, by podziwiać te zwierzęta, zostawiają po sobie masę potencjalnie zabójczych odpadów. W zeszłym roku znaleziono np. martwego jelenia, w którego żołądku podczas sekcji zwłok wykryto aż 4,3 kg tworzyw sztucznych. By jakoś temu zaradzić, grupa miejscowych przedsiębiorców zaprojektowała opakowania z otrębów ryżowych, które sika mogą strawić.
  • Zanikłe średniowieczne miasto – sensacyjne odkrycie w lesie koło Świdwina
    20 październik 2020
    Jeszcze 14 lat temu bardzo niewiele osób zdawało sobie sprawę, że na terenie Polski, na polach uprawnych lub w lesie, można odkryć cały układ średniowiecznego miasta. Stało się to możliwe dzięki coraz powszechniejszemu zastosowaniu archeologii lotniczej i lotniczego skanowania laserowego, powiedział Marcin Krzepkowski, prezes fundacji Relicta z Poznania

 

 

Średniowiecze – CiekawostkiHistoryczne.pl

  • Wino, śpiew i mnóstwo kobiet… To był prawdopodobnie najbardziej rozpustny papież w dziejach
    19 październik 2020
    Gdy w 1342 roku Pierre Roger de Beaufort jako Klemens VI zasiadał na tronie Piotrowym, miał podobno powiedzieć do swojej świty: „Przede mną nikt nie wiedział, jak być papieżem”. I rzeczywiście – wkrótce świat naocznie przekonał się, co oznaczały jego słowa… Poprzednicy Klemensa potrafili żyć wystawnie oraz rozpustnie, ale chyba nikt nie podejrzewał, że… może...
  • Krwawa masakra, która przesądziła o losach potężnego kraju. Przez tego władcę Anglia wpadła w ręce wikingów
    15 październik 2020
    Trudno się dziwić, że potomni nadali mu przydomki Bezradny, Nieporadny oraz Gnuśny. Był gotów płacić gigantyczny haracz, byle nie stawać do walki. Doprowadził do krwawej masakry na bezbronnych osadnikach. W końcu przez jego tchórzostwo i fatalne rozkazy Anglia wpadła w ręce wojowniczych przybyszów z Północy… Kiedy w 978 roku jeszcze jako dziecko Ethelred II po...
  • Jak katować, a potem… leczyć? Średniowieczna rehabilitacja po wizycie w sali tortur
    10 październik 2020
    Tortury to nieodłączny element współczesnej wizji średniowiecza. Niezbyt często wspomina się jednak, że po męczarniach przychodził czas na leczenie, a bólem – przed lekarzami – zaczęli zajmować się prawnicy… Pomiędzy innymi ważnymi dziełami chirurg William z Saliceto napisał podręcznik o wiele mówiącej nazwie O urazach ludzi torturowanych za pomocą chłosty i wieszania za kończyny. Wnioskując...
  • Śmierć, gwałt i grabież. Co czekało ofiary najazdu wikingów?
    08 październik 2020
    Na temat wikingów powstało i przetrwało do naszych czasów mnóstwo legend. Większość mówi o brutalnych najazdach, torturowaniu wrogów i wręcz demonicznych cechach najeźdźców z Północy. Jedno jest pewne: w okresie ich wypraw łupieżczych nie chcielibyście mieszkać blisko wybrzeża… Kolejna łódź zamajaczyła w oddali, a po niej trzecia i czwarta. Żagle wydymały się na wzmagającym się...

 

189823 (229)