Tematy na blogu

poniedziałek, 20 kwiecień 2020 06:12

Silniki wysokoprężne produkcji WSK PZL Mielec

Napisane przez

Silniki wysokoprężne typu SW 680 produkcji WSK PZL Mielec, licencja British Leyland seria 0.680 plus:

Plany stworzenia pierwszej polskiej ciężarówki sięgają czasów przedwojennego. Aby stało się to możliwe, jedną z podstawowych potrzeb było zaprojektowanie i wdrożenie do produkcji odpowiedniego silnika. Pracę rozpoczęli pracownicy przedwojennego Biura Studiów Państwowych Zakładów Inżynierii, po przerwie wojennej prace zostały wznowione przez Centralne Biuro Badań i Konstrukcji w Łodzi (ul.Piotrkowska 183) na którego czele stanął przedwojenny konstruktor PZInż inż. Jan Werner (1904 - 1966). W okresie od maja 1946 do do lutego 1947 roku inż. Jan Werner opracował założenia konstrukcyjne silnika S40.

Dokumentację projektową przesłano do utworzonego od podstaw Zakładu Doświadczalnego, mieszczącego się w ogołoconych przez Niemców Zakładach Mechanicznych „Ursus”. Odpowiedzialnym za prowadzenie badań i budowę prototypu był inż. Aleksander Rummel (1908 - 1993). Tutaj prowadzono prace nad prototypem, w lipcu 1947 roku zmontowano pierwszy kompletny silnik oznaczony symbolem S40, który poddano próbom. Po testach wprowadzono szereg szereg korekt i poprawek wydłużających prace o kolejne miesiące. W międzyczasie dokonano kolejnych zmian organizacyjnych, w wyniku których 1 lutego 1948 roku powołano w Warszawie Centralne Biuro Techniczne Przemysłu Motoryzacyjnego. Pozostałe ośrodki badawcze w kraju stały się jego terenowymi oddziałami. Na czele łódzkiego oddziału CBTPM stanął zarządzający już nim inż. Jan Werner. 28 lutego 1948 roku zakończono montaż pierwszego prototypu podwozia typu A 20 z zabudowanym silnikiem S40, nadwozie wykonane zostało kilka miesięcy później w Hucie Ludwików w Kielcach. W sierpniu 1948 roku zmontowano dwa pozostałe prototypy przeznaczone do prób drogowych. Zastosowany silnik S40, pomimo wprowadzenia wielu kolejnych poprawek nadal nie spełniał oczekiwań. W wyniku badań na hamowni w listopadzie 1947 roku okazało się, że założona moc nie została osiągnięta, uzyskano 83 KM, w miejsce założonych 85 KM przy 2800 obr/min, stwierdzono również nadmierne zużywanie się panewek łożysk wału korbowego. W wyniku tych doświadczeń gruntownie przeprojektowano układ smarowania (kolektor olejowy poprowadzono w kadłubie silnika a nie w wałku rozrządu), zmieniono konstrukcję kadłuba, oddzielono śruby korbowodowe oraz dokonano wiele inne drobne zmian. Przeprojektowany silnik oznaczono S40 R.

Aleksander Rummel

Artykuł opublikowany w "Technice Motoryzacyjnej" w marcu 1968
Przedruk w całości.

28 lutego 1968 roku mija 20 lat od chwili, gdy pierwsze podwozie prototypowe samochodu ciężarowego "Star 20" opuściło halę montażową Zakładu Doświadczalnego Przemysłu Motoryzacyjnego w Ursusie, natomiast 30 grudnia 1968 r., minie 20 lat od przekazania zaktualizowanej już na podstawie badań, konstrukcyjnej dokumentacji produkcyjnej tego samochodu, z oddziału łódzkiego ówczesnego Centralnego Biura Technicznego Przemysłu Motoryzacyjnego, do nowo powstałej Fabryki Samochodów Ciężarowych w Starachowicach.
Od tego czasu Fabryka Samochodów Ciężarowych w Starachowicach wyprodukowała przeszło dwieście tysięcy "Starów" koncepcyjnie nie zmienionych, a konstrukcyjnie nieznacznie odbiegających od prototypów i pierwszych samochodów serii próbnej z roku 1948/49.
Tak długi okres produkcji nie zmienionego w zasadzie typu samochodu, co jest zjawiskiem rzadko spotykanym, wskazuje na dokładnie przemyślaną konstrukcję wyjściową, która wraz ze starannie przeprowadzonymi badaniami umożliwiła przekazanie naszej gospodarce narodowej konstrukcji dojrzałej, nie wykazującej od początku eksploatacji "Starów" jakichkolwiek bądź poważniejszych błędów i niedomagań.
Stwierdzenie powyższe przynoszące zaszczyt naszym inżynierom samochodowym upoważniło mnie do napisania tego szkicu historycznego, tym bardziej że w wyniku odejścia w :okresie błędów i wypaczeń lat 1950-1951 właściwych "twórców Stara" powstały niejasności w obiektywnym odtworzeniu przebiegu powstania tego tak znanego i rozpowszechnionego u nas samochodu.

niedziela, 19 styczeń 2020 15:36

Historia Fabryki Samochodów Ciężarowych STAR

Napisane przez

Historia Fabryki Samochodów Ciężarowych w Starachowicach - Polska Kronika Filmowa nr: 1949/42, 1953/14, 1969/4, 1986/15

AutoCentrum

Niezależny portal motoryzacyjny
  • Porsche Experience - szybkie tempo jest tutaj obowiązkowe
    13 lipiec 2020

    W tym roku - dosłownie w ostatniej chwili - dostaliśmy zaproszenie na Porsche Experience. To cykliczna impreza organizowana zarówno dla osób, które w swoich garażach posiadają modele Porsche, jak i dla nowych klientów, którzy chcą poznać gamę modelową marki. Nie myślcie jednak, że to statyczna prezentacja tego, co możecie znaleźć w salonie.

     

    W Kamieniu Śląskim na Silesia Ring z samochodów wyciągane jest maksimum ich możliwości, a szybkie tempo jest tutaj obowiązkowe. Każdy z uczestników ma szansę przejechać się większością modeli niemieckiej marki - od najsłabszego 718 Boxter po potężne 911 Turbo S. Nie zabrakło również limuzyn. Pojawiła się Panamera w prawie wszystkich odmianach oraz elektryczny Taycan. Organizator przewidział różnego rodzaju zadania, za które przyznawane są punkty, by na końcu wyłonić zwycięzcę. Jak nam poszło? Sprawdźcie sami! 

  • Kierunkowskaz na skrzyżowaniu z tzw. pierwszeństwem łamanym. Poradnik
    12 lipiec 2020
    Tzw. pierwszeństwo łamane, czyli pierwszeństwo na drodze, która zmienia kierunek ruchu, jest wyjątkowo kontrowersyjne z punktu widzenia używania kierunkowskazów. Kiedy znajdziecie się na skrzyżowaniu, pamiętajcie o jednym – w tym miejscu zasady się kończą. Warto jednak wiedzieć, jak używać kierunkowskazów, by innych nie wprowadzać w błąd. 
  • Ford Ranger Raptor - bada granice odwagi kierowcy
    11 lipiec 2020

    Ford Ranger Raptor to pickup do zadań specjalnych. Został stworzony przez inżynierów z Ford Performance, aby dać możliwość pokonywania cięższego terenu, niż może przejechać zwykłe auto użytkowe tego typu.


    Większy prześwit oraz wyczynowe zawieszenie z amortyzatorami firmy FOX, sprawiają, że Raptor zachęca do badania granic odwagi jego kierowcy.

     

    W tym filmie opowiemy Wam, czy wiążą się z tym jakieś ograniczenia oraz czy Raptor ma bezpośrednią konkurencję. Dowiecie się też, czy jego moc wystarcza podczas jazdy w terenie. Zapraszamy na test Forda Rangera Raptora.

  • Nie Astra, nie Octavia. Jakie nietypowe auta warto kupić? Poradnik
    10 lipiec 2020
    Panuje przekonanie, że dla pewnej, łatwej i taniej eksploatacji auta używanego trzeba wybrać jeden z najlepiej znanych, popularnych modeli. Tymczasem - według opinii właścicieli - dysponując kwotą w okolicach 10 tys. zł, można znaleźć niebanalne auta, z których właściciele są szczególnie zadowoleni.