Orzeł z kabiny lokomotywy OKz32 [Skansen Taboru Kolejowego w Chabówce]

Kolej Warszawsko-Wiedeńska (Варшавско-Венская железная дорога, również Droga Żelazna Warszawsko-Wiedeńska) – linia kolejowa łącząca Warszawę z granicą zaboru austriackiego. Była pierwszą linią kolejową na ziemiach ówczesnego Królestwa Polskiego i drugą w Imperium Rosyjskim. Pierwszy odcinek wybudowano w 1845 roku, a w 1912 została upaństwowiona przez władze rosyjskie.

Projekt budowy linii kolejowej z Warszawy do granicy z zaborem austriackim powstał już w 1835 roku. Ponieważ ze stacji Granica w miejscowości Maczki (obecnie dzielnica Sosnowca), leżącej nad granicą zaborów, projektowany szlak miał się łączyć z linią kolejową przez Kraków do Wiednia, projektowana linia otrzymała nazwę: Droga Żelazna Warszawsko-Wiedeńska. Trasę przeprowadzono według projektu inż. Stanisława Wysockiego

Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej [do granicy zaboru] 

Rozwój linii kolejowych w Królestwie Polskim 1832–1918 [Źródło Wikipedia]

Dworzec Sosnowiec Maczki [Granica] ostatnia stacja Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej.

Fot. Letheko [CC BY-SA 3.0 PL] Dworzec Sosnowiec Maczki [Granica] ostatnia stacja Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej. Monumentalnemu budynkowi dworca proj. T. Schüllera towarzyszyła komora celna oraz koszary. Dalej, za Białą Przemszą znajdowało się Cesarstwo Austrii. [stan na 14.011.2020]

Źródła:

 

Reklama:

Rozstaw szyn – najmniejsza odległość między liniami prostopadłymi do powierzchni tocznej, przecinającymi każdy profil główki szyny w zakresie od 0 do 14 mm poniżej powierzchni tocznej. W Polsce szerokość ta mierzona 14 mm poniżej górnej powierzchni szyny.

 

Wybór najpopularniejszych rozstawów szyn, pełniejszy wykaz.

Rozstaw minimalny:

  • 15 cali - 381 mm - 15″

Rozstaw wąski:

  • 600 - 600 mm - 1 stopa ​11 58 ″
  • 2 stopy - 610 mm - 2 stopy
  • 750 - 750 mm - 2 stopy ​5 12 ″
  • Standard Bośniacki - 760 mm - 2 stopy ​5 1516 
  • Dwie stopy i 6 cali - 762 mm - 2 stopy 6 ″
  • Szwedzkie 3 stopy - 891 mm - 2 stopy ​11 332 ″
  • 900 - 900 mm - 2 stopy ​11 716 
  • Trzy stopy - 914 mm - 3 stopy
  • Metr - 1 000 mm - 3 stopy ​3 3
  • Trzy stopy i 6 cali - 1,067 mm - 3 stopy 6 ″

Rozstaw standardowy:

  • Standard - 1 435 mm - 4 stopy 8 1″ [wprowadzony w 1825 roku | George Stephenson]

Szeroki:

  • Standard Drezdeński - 1 450 mm - 4 stopy ​9 332 
  • Standard Lipski - 1 458 mm - 4 stopy ​9 1332 
  • Standard Toronto - 1 495 mm - 4 stopy ​10 78 ″
  • 1520 - 1 520 mm - 4 ft ​11 7″ [wprowadzony w 1842 roku dla kolei moskiewsko-petersburskiej | George Washington Whistler]
  • Pięć stóp [Standard Fiński] - 1 524 mm - 5 stóp
  • Standard Pensylwania - 1 581 mm - 5 stóp ​2 14
  • Standard Pensylwania II - 1 588 mm - 5 stóp ​2 12 ″
  • Pięć stop i trzy cale - 1 600 mm - 5 stóp 3 ″
  • Standard Baltimore - 1 638 mm - 5 stóp ​4 12 ″
  • Standard Hiszpański - 1 668 mm - 5 stóp ​5 2132 
  • Pięć stóp i sześć cali - 1 676 mm - 5 stóp 6 ″
  • IK Brunet - 2 140 mm - 7 stóp 14 ″

 

Standardy rozstawu szyn według użytkowników:

1 000 mm - Argentyna (11 000 km), Brazylia (23 489 km), Boliwia, północne Chile, Hiszpania ( Feve, FGC, Euskotren, FGV, SFM), Szwajcaria (RhB, MOB, BOB, MGB), Malezja, Tajlandia, Bangladesz, Afryka Wschodnia. [Łącznie długość torów około 95 000 km]

1 067 mm - Afryka Południowa i Środkowa, Nigeria (najwięcej), Indonezja , Japonia , Tajwan , Filipiny , Nowa Zelandia , Queensland, Australia , Australia Zachodnia i Australia Południowa. [Łącznie długość torów około 112 000 km]

1 435 mm - Albania, Argentyna, Australia, Austria, Belgia, Bośnia i Hercegowina, Brazylia [194 km], Bułgaria, Kanada, Chiny, Chorwacja, Kuba, Republika Czeska, Dania, Dżibuti, DR Konga (odcinek Kamina-Lubumbashi, planowany), Etiopia, Francja, Niemcy, Wielka Brytania, Grecja, Węgry, Indie (używane tylko w szybkim tranzycie), Indonezja (Aceh i Sulawesi), Włochy, Izrael, Kenia (Mombasa – Nairobi Standard Gauge Railway), Liechtenstein, Litwa (Rail Baltica), Luksemburg, Macedonia, Meksyk, Czarnogóra, Holandia, Korea Północna, Norwegia, Panama, Peru,Filipiny, Polska, Rumunia, Serbia, Słowacja, Słowenia, Korea Południowa, Hiszpania (AVE, Alvia i FGC), Szwecja, Szwajcaria, Turcja, Stany Zjednoczone, Urugwaj, Wenezuela oraz niektóre linie prywatne w Japonii. Linie dużych prędkości na Tajwanie. System podmiejskich kolei Gautrain w Afryce Południowej. [Łącznie długość torów około 730 000 km] ~ 55 % światowych torów.

1 520 mm - Armenia, Azerbejdżan, Białoruś, Finlandia, Gruzja, Kazachstan, Kirgistan, Litwa, Łotwa, Mołdawia, Mongolia, Rosja, Tadżykistan, Turkmenistan, Ukraina, Uzbekistan. [Łącznie długość torów około 220 000 km]

1 524 mm - Estonia, Finlandia (Kompatybilny z  rozstawem 1 520 mm). [Łącznie długość torów około 7 100 km]

1 600 mmIrlandia , Irlandia Północna (1800 km),  także w australijskich stanach Wiktorii i Australii Południowej (4017 km), Brazylia (4057 km). [Łącznie długość torów około 9 800 km]

1 668 mm - Portugalia, Hiszpania. [Łącznie długość torów około 15 400 km]

1 676 mm - Indie, Pakistan, Bangladesz, Sri Lanka, Argentyna, Chile, koleje BART w rejonie Zatoki San Francisco w Stanach Zjednoczonych. [Łącznie długość torów około 134 000 km]

 

Źródła:

 

Licencja:

Tekst udostępniony na licencji CC BY-SA 3.0 PL  Mapy, grafiki, filmy pozostają własnością ich posiadaczy, użyte zostały do celów poglądowych oraz edukacyjnych.

 

Reklama:

Malowniczy budynek spedycyjny, pocztowy (?) na stacji Královec. Královec jest stacją graniczną po czeskiej stronie, a po polskiej podobną rolę pełni stacja Lubawka, polski nr linii kolejowej - 299, czeski - 043. Linia kolejowa z Kamiennej Góry do Lubawki została otwarta 29 grudnia 1869 roku, a 29 grudnia 1875 roku powstało transgraniczne połączenie przez Trutnow do Josefstadt z Twierdzą Józefów (obecnie dzielnica Jaroměřa) i dalej w głąb monarchii Habsburgów. Ówcześnie było to połączenie Królestwa Prus z C i K Austro- Węgrami. Linia została zelektryfikowana po I wojnie światowej, prace  zakończono 17 sierpnia 1921. W okresie międzywojennym była to linia transgraniczna pomiędzy Niemcami a Czechosłowacją. Bardzo wczesna elektryfikacja? Tak, to były najbogatsze tereny Niemiec, obecnie trudno w to uwierzyć. Infrastruktura elektryczna została rozebrana w 1946 roku przez Armię Czerwoną i wywieziona ww głąb ZSRR w ramach reperacji wojennych.

Źródła:

 

Twierdza w Dęblinie (Iwangorod) około 1840 roku

 

Pierwotny wygląd mostu przez Wisłę po Iwangorodem. Stan z 1915 roku

Pierwotny wygląd mostu przez Wisłę po Iwangorodem. Stan z 1915 roku 

Jednym z ważnych powodów powstania koncepcji zbudowania trudnej technicznie Galicyjskiej Kolei Transwersalnej było jej kapitalne znaczenie militarne. Linia kolejowa Kraków - Lwów była położona zbyt blisko granicy z Rosją i przez to zbyt zagrożona przez wrogie wojska. Aby wiedeńscy sztabowcy mogli spać spokojniej, musiała powstać alternatywna trasa przerzutu wojsk oraz zaopatrzenia. Powstała trasa transwersalna, aby spełniała swoją militarną, także gospodarczą rolę, musiała być połączona trasami południkowymi z głębią obszaru monarchii. Tu dochodzimy do koncepcji powstania połączeń południkowych przekraczających łańcuch Karpat. Było to duże wyzwanie dla budowniczych C.K Kolei.


C.K. Galicyjska Kolej Transwersalna (niem. K.u k. Galizische Transversalbahn) – państwowa linia kolejowa, otwarta w 1884 w Galicji w Austro-Węgrzech. Linia przebiega równoleżnikowo z zachodu na wschód przez górskie obszary Karpat, równolegle do oddanej w roku 1851 drogi 28. Jej łączna długość wynosiła około 800 km. Linia kolejowa przecięła doliny najważniejszych rzek karpackich, stąd jej nazwa, od łacińskiego trans versalis - poprzeczna. XIX wiek - zbudowano 577 kilometry torów w dwa lata! Torów, nasypów, wiaduktów, mostów, budynków stacyjnych oraz pomocniczych! Gdzie jesteśmy obecnie ze swoją techniką?

Most kolejowy w Grybowie nad rzeką Białą.

Most kolejowy w Grybowie nad rzeką Białą.

 

Polecane witryny

Forum GNOMONIKA

TwojaHistoria.pl

  • „Operacja Brunhilda”. Dlaczego Niemcy MUSIELI odbić Brzeg Dolny?
    22 styczeń 2021
    Hitler wpadł w furię, gdy dowiedział się, że w ręce Sowietów wpadła fabryka chemiczna „Anorgana” w Brzegu Dolnym nad Odrą. Nakazał zniszczenie zakładu i wyprodukowanych tam chemikaliów. Niemcy przeprowadzili błyskawiczną operację odbicia zakładu. W oddziale szturmowym byli dwaj chemicy, których zadaniem było… odkręcenie zaworów. Co Niemcy wypompowali do Odry pod osłoną nocy? W 11. i...
  • Janis Joplin, pierwsza dama kontrkultury
    19 styczeń 2021
    Jej kariera trwała zaledwie kilka lat, ale odcisnęła trwałe piętno na rodzącej się w Stanach Zjednoczonych kontrkulturze. Uznawana za ikonę blues-rocka oraz rocka psychodelicznego, pochodząca z Teksasu, zakompleksiona dziewczyna przekraczała wszelkie ówczesne normy obyczajowe i muzyczne schematy. Janis była najstarszą córką Setha i Dorothy Joplinów. Urodziła się 19 stycznia 1943 roku w Port Arthur, w...
  • „Ja wam zagram hymn Polski. I proszę wstać”. Rubinstein – człowiek, który podniósł na nogi założycieli ONZ
    17 styczeń 2021
    „Tutaj, w tej sali, chcecie urządzić szczęśliwą przyszłość świata. Brakuje mi chorągwi Polski, za którą walczyliście. Ja tego nie mogę tolerować. Ja wam zagram hymn polski. I proszę wstać!” – powiedział polski pianista. I wstali. Kim był człowiek, na którego wezwanie podnieśli się przedstawiciele 50 państw? Artur Rubinstein nie był długo wyczekiwanym i upragnionym dzieckiem....
  • Sztuka przeżycia. Czego uczono polskich rekrutów w 1919 roku?
    15 styczeń 2021
    Współcześnie żołnierze mają organizowane specjalne szkolenia z przeżycia w każdych warunkach. Jak wyglądało przygotowanie rekruta do przetrwania w polu 100 lat temu? Obecnie organizuje się dla żołnierzy kursy SERE. Jest to skrót oznaczający: Survival – przetrwanie, Evasion – unikanie, Resistance – opór w niewoli, oraz Escape – ucieczkę. Jeden z najtrudniejszych na świecie kursów tego...

 

 

 

Kopalnia Wiedzy

Ciekawe informacje z wielu dziedzin nauki

 

 

Średniowiecze – CiekawostkiHistoryczne.pl

  • Bitwa pod Cedynią. Mityczne zwycięstwo Polaków nad Niemcami w 972 roku.
    22 styczeń 2021
    „Tymczasem dostojny margrabia Hodo, zebrawszy wojsko, napadł z nim na Mieszka (…). Na pomoc margrabiemu pośpieszył wraz ze swoimi tylko mój ojciec, graf Zygfryd, podówczas młodzieniec i jeszcze nie żonaty(…). Kiedy w dzień św. Jana Chrzciciela starli się z Mieszkiem, odnieśli zrazu zwycięstwo, lecz potem w miejscowości zwanej Cidini brat jego Czcibor zadał im klęskę, kładąc...
  • Zemsta Obciętonosego. Krwawa gra o tron Cesarstwa Bizantyńskiego
    12 styczeń 2021
    Był cesarzem, lecz został zdradzony i wywleczony z pałacu. Jego doradców spalono żywcem, jemu odcięto nos i język, a następnie zesłano do najbardziej północnej z północnych prowincji imperium. Dekadę później, kiedy już wszyscy o nim zapomnieli, z wielką armią zjawił się pod murami Konstantynopola, by zemścić się na wrogach i odzyskać tron. Rinotmetos, czyli Obciętonosy,...
  • Nowy Rok w marcu? A może we wrześniu? Ery i style rozpoczynania roku w historii
    01 styczeń 2021
    Kalendarz jest narzędziem umownym – podobnie jak czas oraz jego liczenie. Zagadnienia fizyczne zostawmy jednak w spokoju, zajmijmy się tymi historycznymi. Czy Nowy Rok zawsze rozpoczynano pierwszego dnia stycznia? W różnych kulturach czas liczony jest od innego ważnego wydarzenia, w większości przypadków legendarnego (ale nie zawsze!). Najchętniej rozpoczynano od początku świata lub jakiegoś przełomu –...
  • Najprawdopodobniej pierwszy przypadek użycia broni biologicznej w dziejach, czyli oblężenie Kaffy i początek pandemii
    29 grudzień 2020
    Czy czarną śmierć można wykorzystać jako broń biologiczną? Tak! W Kaffie przekonano się o tym wyjątkowo boleśnie. Spadające zwłoki były dla mieszkańców miasta dopiero początkiem nieszczęść. Jak się wkrótce okazało – nie tylko dla nich… Ludzkość zna dżumę od tysiącleci. Naukowcy badający genom wywołujących ją niebezpiecznych bakterii wciąż spierają się o to, jak dawno temu...

 
"rem tene, verba sequentur"

234834 (220)

OpenStreetMap® to projekt open data, rozpowszechniany na licencji Open Data Commons Open Database License (ODbL) przez OpenStreetMap Foundation (OSMF).

Możesz swobodnie kopiować, rozpowszechniać, przekazywać innym i dostosowywać nasze dane, pod warunkiem podania OpenStreetMap i jego autorów jako źródła. Jeśli zmienisz, przekształcisz lub wykorzystasz nasze dane, wynik swojej pracy możesz rozpowszechniać tylko na podstawie tej samej licencji.

Pełny tekst licencji dokładnie opisuje twoje prawa i obowiązki.

Nasza dokumentacja rozpowszechniana jest na warunkach licencji Uznanie autorstwa na tych samych warunkach 2.0 (CC BY-SA 2.0).

lub Map

Polityka prywatności   Polityka cookies   Kontakt: letheko@letheko.pl    

.