"Musimy nauczyć się uzyskiwać potrzebną nam energię bez zużywania surowców."

Nikola Tesla (Никола Тесла) urodził się 10 lipca 1856 w Smiljanie, zmarł 7 stycznia 1943 w Nowym Jorku. Inżynier serbskiego pochodzenia [1], elektrotechnik, wynalazca, od 1884 mieszkał i pracował w Stanach Zjednoczonych.

Jeden z najwybitniejszych, jeżeli nie najwybitniejszy umysł ludzkości. 

„Tego wieczoru, pisał pod koniec swojego życia naukowiec; gładziłem po grzbiecie kota, kiedy zaobserwowałem, że jego futro jeży się, a moja dłoń przesuwająca się po jego grzbiecie wywołuje snopy iskier. Mój ojciec wyjaśnił mi, że to prąd - taki sam, jaki obserwuję w błyskawicy podczas burzy. Pamiętam jak mama się oburzyła «Przestań głaskać tego kota, zrugała mnie, jeszcze się zapali!». Ale ja zacząłem się zastanawiać: czy natura to taki ogromny kocur? A jeśli tak, to kto gładzi go po grzbiecie?”

Nikola Tesla

Nikola Tesla urodził się w serbskiej rodzinie we wsi Smiljan w Chorwacji, ówcześnie należącej do monarchii austriackiej. Był synem wykształconego prawosławnego prezbitera Milutina Tesli [2] i Georginy Mandić nazywanej Dziuką [3]. Jego ojciec chciał, aby również Nikola został kapłanem, jednak na skutek nacisku miejscowego nauczyciela, który wystarał się o stypendium dla Nikoli, został on ostatecznie wysłany na studia inżynierskie na politechnikę w Grazu. Nikola Tesla twierdził, że jego brat, który zginął w młodości na skutek obrażeń po upadku z konia, był znacznie zdolniejszy od niego. Zdaniem Nikoli jego brat był „intelektualnym gigantem”, „uzdolnionym w nadzwyczajnym stopniu”. Tesla twierdził, że on i jego brat odziedziczyli swoje zdolności intelektualne po matce. Na uczelni zwrócił na siebie uwagę profesora elektrotechniki, który pomógł mu podjąć pracę w urzędzie telegraficznym w Budapeszcie. Prawdopodobnie tam Tesla wpadł na pomysł konstrukcji obrotowego silnika na prąd przemienny, który mógłby być też prądnicą. Gdy urząd telegraficzny został sprzedany, Tesla pojechał do Paryża, gdzie podjął pracę w Continental Edison Company, francuskiej firmie produkującej prądnice, silniki i oświetlenie w oparciu o patenty Thomasa A. Edisona. Szybko uzyskał opinię osoby, która jest w stanie rozwiązać każdy problem. Jednak gdy naprawił instalację na stacji kolejowej w Strasburgu i tym samym uratował dobre imię firmy, nie dostał za swą pracę należytej zapłaty, złożył wymówienie i za radą przyjaciela udał się do Stanów Zjednoczonych, aby spotkać się z amerykańskim wynalazcą Thomasem Alva Edisonem.

 

Nikola Tesla opracował blisko 300 patentów chroniących 125 wynalazków. Wśród nich są m.in.: silnik elektryczny, prądnica prądu zmiennego, autotransformator, dynamo rowerowe, elektrownia wodna, bateria słoneczna, turbina talerzowa, transformator Tesli, świetlówka oraz radio. Co prawda to Włoch, Guglielmo Marconi otrzymał Nagrodę Nobla za wynalezienie radia, jednak tak naprawdę wykorzystał do jego budowy patenty Tesli. Po długich latach w 1943 roku Sąd Najwyższy Stanów Zjednoczonych przyznał prawa patentowe do radia Nikoli Tesli. Tesla niejako przy okazji pracy nad elektrycznością odkrył zjawisko luminescencji, przewidział istnienie promieniowania kosmicznego, promieniowanie X (przed Roentgenem), sztuczną promieniotwórczość (przed Skłodowską-Curie), ideę radaru, mikroskopu elektronowego, śmigłowca. Opatentował  pierwszy na świecie pilot radiowy, za pomocą którego sterował stworzonymi przez siebie maszynami: kroczącą, latającą i pływającą — stając się ojcem robotyki. Ilu wynalazków nie zdążył opatentować? Tego nie dowiemy się nigdy. Większość jego notatek (głównie w formie mikroskopijnych szkiców tworzonych na przypadkowych skrawkach papieru i serwetek) spłonęła podczas pożaru jego nowojorskiego laboratorium w 1895 roku. Jak sam przyznał w swojej krótkiej autobiografii — eksperymenty przeprowadzał przede wszystkim we własnej wyobraźni. Zmieniał swoje wyobrażenia dopóty, dopóki wszystkie elementy do siebie nie pasowały. Wówczas wdrożenie pomysłu w czyn stawało się jedynie formalnością. „Eksperyment zawsze wychodził tak, jak sobie zaplanowałem” — twierdził.

 

Wieża Wardenclyffe

 

Wieża Wardenclyffe

Wieża Wardenclyffe (1901–1917), znana również jako Wieża Nikola Tesli, miała być transatlantycką stacją radiotelegraficzną i bezprzewodowym przekaźnikiem mocy zaprojektowanym i zbudowanym przez Nikolę Teslę w Shoreham w stanie Nowy Jork w latach 1901–1902. Tesla zamierzał przesyłać wiadomości, rozmowy telefoniczne, a nawet zdjęcia przez Atlantyk do Anglii i na statki pływające po oceanie. Wieża miała także służyć do przesyłania energii elektrycznej” Tesli Patent US 1,119,732 .Obiekt został zbudowany przy wsparciu bankiera z Wall Street JP Morgana, nigdy nie został ukończony. Wieża została zburzona w 1916 roku, budynek laboratorium zaprojektowany przez znanego nowojorskiego architekta Stanforda White'a ocalał i można go zwiedzać. Położenie 40 ° 56'51.3 "N 72 ° 53'53.5" W Wieża miała wysokość 187 stóp (57 m), czasza miała średnicę 55 stóp (17 m). Konstrukcja wieży była wykonana z drewna. Pod wieżą wykonano wiele prac budowlanych, aby ustanowić jakąś formę uziemienia, ale Tesla i jego pracownicy trzymali społeczeństwo i prasę z dala od projektu, więc niewiele wiadomo. Opisy (niektóre z zeznań Tesli z 1923 r. W postępowaniu o przejęcie nieruchomości) zawierają między innymi, że szyb miał wyłożony drewnem i stalowym szybem o wymiarach dziesięć na dwanaście stóp 37 stóp (37 stóp) pod wieżą, w którym znajdowały się schody. Tesla stwierdził, że na dnie szybu „ przygotowano specjalne maszyny, które pchałyby żelazną rurę, jedna po drugiej, i pchałem te żelazne rury, myślę, że szesnaście z nich, trzysta stóp, a potem prąd przez te rury chwytają ziemię. ” Według słów Tesli, funkcją tego było „opanowanie ziemi, aby cały ten glob mógł drżeć”. Istnieją również współczesne i późniejsze opisy czterech tuneli o długości 100 stóp, prawdopodobnie wyłożonych cegłą i wodoodpornych, promieniujących od dołu szybu na północ, południe, wschód i zachód, kończących się z powrotem na poziomie gruntu w małych igloo z cegły. Spekulacje na temat tuneli obejmują ich odwadnianie, działanie jako drogi dojazdowe lub pełnienie funkcji polepszania połączenia z ziemią lub rezonansu poprzez interakcję z lustrem wody pod wieżą, być może poprzez napełnienie go słoną wodą lub ciekłym azotem.

Biograf Tesli, John Joseph O'Neill, zauważył, że kopuła na szczycie wieży o wysokości 186 stóp ma 5-metrowy otwór w szczycie, w którym mają być zamontowane światła ultrafioletowe, być może w celu utworzenia zjonizowanej ścieżki w górę przez atmosferę, która mogłaby przewodzić prąd. Nie wiadomo, w jaki sposób Tesla zamierzał zastosować metodę przewodnictwa gruntowego i atmosferyczną w projekcie Wardenclyffe. Energia dla całego systemu miała być dostarczana przez opalany węglem generator prądu przemiennego Westinghouse o mocy 200 kilowatów. [*]

Wybór skanów patentów Nikoli Tesli

 

Nikola Tesla

Urna z prochami Nikoli Tesli znajdująca się w belgradzkim Muzeum Tesli

Urna z prochami Nikoli Tesli znajdująca się w belgradzkim Muzeum Tesli

Przypisy

  1. Narodowość Nikoli Tesli jest przedmiotem sporu pomiędzy Serbami i Chorwatami. Tesla urodził się jako poddany austriacki, na terenie późniejszej Chorwacji. [C.K. Austro-węgierski paszport Nikoli Tesli] 
  2. Prezbiterzy stanowią największą liczebnie grupę wśród duchowieństwa hierarchicznego w kościołach, są duchownymi drugiego stopnia, pomocnikami biskupa
  3. Przemysław Słowiński, Krzysztof K. Słowiński- "Władca piorunów. Nikola Tesla i jego genialne wynalazki"

Źródła

  • PBS Tower of Dreams the wireless global communications
  • Wardenclyffe Tower at Structurae
  • Tesla Science Center at Wardenclyffe
  • NikolaTesla– ponad 1000 dokumentów na temat Tesli.
  • Margaret Cheney, Robert Uth, Jim Glenn, Tesla, Master of Lightning, Barnes & Noble Publishing
  • Wykaz patentów i prac Nikoli Tesli
  • Margaret Cheney, Tesla. Man Out of Time, Prentice-Hall, Englewood Cliffs, New Jersey 1981/Man Out of Time, Touchstone, New York 2001
  • George Trinkaus, Tesla. The Lost Inventions, High Voltage Press 1988 
  • David H. Childress, The Fantastic Inventions of Nikola Tesla, Adventures Unlimited Press, Kempton, Illinois 1993
  • The Complete Patents of Nikola Tesla, edited by Jim Glenn, Barnes & Noble, New York 1994
  • Przemysław Słowiński, Krzysztof K. Słowiński, Władca piorunów. Nikola Tesla i jego genialne wynalazki, Videograf Edukacja, Chorzów 2011
  • Marcin Kozioł, Skrzynia Władcy Piorunów. Detektywi na kółkach, The Facto, Warszawa 2014 
  • Andrzej Ziemiański, Pułapka Tesli, Fabryka Słów, 2013
  • Nikola Tesla, Moje wynalazki. Autobiografia, Bookfreak, Zgierz 2016
  • Moje Wynalazki. Autobiografia Nikoli Tesli, Horyzont Idei, Oficyna Wydawnicza Kucharski, Toruń 2017
  • Muzeum Nikoli Tesli w Belgradzie

 

 

 

Menu postaci

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i zapamietują preferencje i ustawienia użytkownika. Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.